با اجرای طرح غربالگری كم كاری مادرزادی تیروئید و فنیل كتون اوری (pku) از عقب ماندگی ذهنی حدود 5 هزار كودك پیشگیری شد.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی طی سه سال گذشته با افزایش پوشش غربالگری نوزادان در مورد دو بیماری كم كاری تیروئید و فنیل كتون اوری از 10 درصد به بالای 90 درصد از ابتلا به بیماری كم كاری تیروئید در 990/3 نفر و بیماری فنیل كتون اوری (pku) در هزار كودك كه منجر به عقب ماندگی ذهنی آنان می‌شد، پیشگیری به عمل آمد.

كم كاری مادرزادی تیروئید یكی از علل مهم قابل پیشگیری عقب ماندگی ذهنی در نوزادان است كه تشخیص زودهنگام بیماری معمولا به دلیل كم و غیر اختصاصی بودن علائم و نشانه‌ها در روزهای اول زندگی صورت نمی‌گیرد و منجر به بروز اختلالات مهمی در سیستم عصبی مركزی و اسكلتی می‌شود كه از مهمترین آنها عقب ماندگی ذهنی است.

مطالعات انجام شده گذشته در دانشگاه‌های فارس، شهید بهشتی و اصفهان بیانگر بروز بالای بیماری كم كاری مادرزادی تیروئید (1 بیمار در 1000 تولد زنده) در آن استانها بوده است كه با توجه به تولد سالانه حدود 2/1 میلیون نوزاد زنده در كشور و بروز بالای بیماری، پرداختن به امر غربالگری نوزادان، شناسایی زود هنگام نوزادان مبتلا و درمان به موقع آنان،‌یكی از اولویتهای نظام سلامت شناخته شد.

برنامه كم كاری مادرزادی تیروئید نوزادان در حال حاضر در همه استانهای كشور و برای تمامی نوزادان زنده به دنیا آمده ارائه می‌شود كه با گذشت سه سال از اجرای این برنامه، بیش از یك میلیون و 600 هزار نوزاد غربالگری شده و 3 هزار و 990 بیمار شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

همچنین برنامه كنترل بیماری فنیل كتون اوری (pku) از سال 85 با سه استراتژی ساماندهی خدمات بالینی بیماران در سراسر كشور، پیشگیری از طریق مشاور ژنتیكی برای تمامی بیماران و خانواده‌هایشان و بالاخره غربالگری نوزادان (pku) در استانهای تهران، فارس و مازندران آغاز شد.

در این برنامه با شناسایی نوزادان مبتلا به فنیل كتون اوری (pku) از عقب ماندگی ذهنی و جسمی بعدی بیماران پیشگیری می‌شود كه تاكنون نزدیك به هزار بیمار pku شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha