یک متخصص طب کار با اشاره به اینکه اختلالات اسکلتی عضلانی یکی از مهمترین و شایع‌ترین اختلالات در بین کارکنان بهداشتی درمانی است، گفت: بروز اختلالات اسکلتی عضلانی در پرستاران باعث غیبت‌های متوالی و افزایش هزینه‌های از کارافتادگی و در نهایت منجر به تغییر شغل آنها می‌شود.

سلامت نیوز: یک متخصص طب کار با اشاره به اینکه اختلالات اسکلتی عضلانی یکی از مهمترین و شایع‌ترین اختلالات در بین کارکنان بهداشتی درمانی است، گفت: بروز اختلالات اسکلتی عضلانی در پرستاران باعث غیبت‌های متوالی و افزایش هزینه‌های از کارافتادگی و در نهایت منجر به تغییر شغل آنها می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رامین مهرداد با بیان این مطلب که در آمریکا سالیانه بیش از 27 هزار مورد از اختلالات اسکلتی عضلانی در بین کارکنان بهداشتی درمانی گزارش می‌شود، گفت: مطالعات جامع و سیستم گزارش دهی اختلالات اسکلتی عضلانی در کشور ما وجود ندارد و ما ناچاریم از اطلاعات دیگر کشورها در این زمینه استفاده کنیم. این مطالعات نشان داده شایع‌ترین صدمات بافت نرم شامل "stains&sprains" است که بیشترین صدمات در ناحیه شانه‌ها و کمر است.

این متخصص طب کار با اشاره به اینکه جا به جایی بیمار مهمترین عامل خطر شناخته شده برای ایجاد اختلالات اسکلتی عضلانی است، اظهار کرد: فعالیت‌هایی که هنگام تغییر وضعیت بیمار انجام می‌شود و کار کردن در شرایط نامناسب از لحاظ بدنی از دیگر عوامل خطر محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: به عنوان نمونه جابه جایی بیمار از دستشویی به صندلی چرخ دار، جابه جایی بیمار از صندلی چرخ دار به تخت، تغییر وضعیت دادن به بیمار در درون تخت، بلند کردن بیمار از روی تخت و مرتب کردن تخت بیمار در حالی که بیمار در تخت قرار دارد، می‌تواند منجر به بروز اختلالات اسکلتی عضلانی در فرد شود.

مهرداد با تاکید بر این مطلب که در کشور ما برخی از این فعالیت‌ها با کمک همراهان بیمار انجام می‌شود، گفت: در بسیاری از موارد کارکنان سیستم از جمله پرستاران، بهیاران و حتی در مواردی کارکنان خدمات بخش‌ها این وظایف را انجام می دهند.

این متخصص طب کار اظهار کرد: با افزایش وزن و چاقی در جامعه و افزایش تعداد بیماران مسن، این مشکلات هم افزایش پیدا می‌کند و بروز اختلالات اسکلتی عضلانی در پرستاران منجر به غیبت‌های متوالی و افزایش هزینه‌های از کارافتادگی و تغییر شغل می شود.

وی با اشاره به اینکه در کشور آمریکا هزینه‌های ناشی از اختلالات اسکلتی عضلانی سالیانه حدود 20 میلیارد دلار برآورد می‌شود، افزود: علاوه بر کسانی که در بیمارستان‌ها کار می‌کنند، افرادی که در آزمایشگاه‌ها، رادیولوژی‌ها و مطب‌های دندانپزشکی و سایر مراکز و کلینیک‌های ارائه دهنده خدمات سلامت شغلی فعالیت می‌کنند هم جزو این گروه شغلی طبقه بندی می‌شوند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha