شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۲
کد خبر: 112074

تزریق دوز بسیار تغلیظ‌شده ویروس سرخک به زنی که دچار سرطان غیرقابل علاج شده بود، توانست باعث فروکش کردن بیماری او شود.

سلامت نیوز: تزریق دوز بسیار تغلیظ‌شده ویروس سرخک به زنی که دچار سرطان غیرقابل علاج شده بود، توانست باعث فروکش کردن بیماری او شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، استیسی ارهولتز ۴۹ ساله برای ده سال با میلوم مولتیپل یک نوع سرطان مرگبار دست و پنجه نرم کرده بود. به گفته پزشکان در کلینیک مایو در آمریکا او  همه انواع شیمی‌درمانی را در دسترس برای سرطانش را دریافت کرده و دو بار تحت پیوند سلول بنیادی قرار گرفته بود، اما دوباره سرطانش عود کرده بود.

بعد پژوهشگران به او و پنج بیمار دچار میلوم مولتیپل دیگر یک دوز بسیار تغلیظ‌شده مهندسی‌شده در آزمایشگاه از ویروس سرخک مشابه واکسن سرخک تزریق کردند. در واقع دوز ویروس سرخک که خانم ارهولتز تزریق شد، حاوی شمار کافی ویروس سرخک بود که حدود ۱۰ میلیون نفر را بتوان با آن واکسینه کرد.

دکتر استفن راسل، سرپرست این تحقیق گفت: «ایده این بود که ویروسی را می‌توان طوری پرورش داد که به سلول‌های سرطانی آسیب برساند، اما بر سایر بافت‌ها در بدن تاثیر نگذارد.»

این ایده را ویروس‌درمانی می‌نامند و پیش از این نیز به کار رفته است دانشمندان در کلینیک مایو می‌گویند هزاران بیمار را تا به حال با ویروس‌ها تحت درمان قرار داده‌اند، اما برای نخستین بار است که این شیوه درمانی در فردی که سرطان به سراسر بدنش منتشر شده است، باعث فروکش کردن بیماری شده است.

ارهولتز اکنون برای ۹ ماه است که عاری از سرطان است.

دکتر راسل گفت: «به نظر من علت موفقیت ما این بود که ما نسبت به موارد دیگر از دوز بالاتری از ویروس استفاده کردیم. و به نظر من میزان دوز نقشی حیاتی دارد. مقداری از ویروس که وارد جریان خون می‌شود، تعیین‌ می‌کند که چه مقدار از آن به تومورها می‌رسد.»

دکتر آنجلا دیسپنزری پژوهشگر بالینی در کلینیک مایو توضیح می‌دهد که ویروس سرحک باعث می‌شود سلول‌های سرطانی به هم متصل و بعد منفجر شوند. همچنین به گفته او شواهدی وجود دارد که این ویروس دستگاه ایمنی بیمار را تحریک می‌کند و به آن کمک می‌کند که هر سلول‌ سرطانی عودکرده را شناسایی و پاکسازی  کند.

البته این شیوه درمان در مراحل آزمایشی اولیه است. پزشکان اخیرا از پرتودرمانی برای درمان تومورهای کوچک و مکان‌یافته در بدن ارهولتز استفاده کردند.

از طرف دیگر سرطان سایر بیمارانی که با شیوه آزمایشی تحت درمان قرار گرفتند، فروکش نکرد. آزمایش‌ها نشان داد که این ویروس در یک بیمار زن دیگر باعث کوچک شدن اندازه تومورها شده است، اما تومورها به زودی دوباره شروع به بزرگ شدن کردند. سایر بیماران به درمان پاسخی نداند.

پژوهشگران در حال حاضر نمی‌دانند که آیا ویروس‌درمانی به سایر بیماران دچار سرطانی کمک خواهد کرد و آیا می‌توان برای سایر انواع سرطان آن را به کار برد. ویروس سرخک در این بیماران مبتلا به میلوم مولتیپل به این علت موثر واقع شد که دستگاه ایمنی این بیماران مختل است، بنابراین ویروس‌ها امکان رسیدن به سلول‌های سرطانی را پیدا می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha