شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۹
کد خبر: 112078

مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر نقش موثر تغذیه در کنترل قند خون بیماران دیابتی، به این افراد توصیه کرد: روزانه سه وعده اصلی و سه میان وعده مصرف کنید.

سلامت نیوز: مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر نقش موثر تغذیه در کنترل قند خون بیماران دیابتی، به این افراد توصیه کرد: روزانه سه وعده اصلی و سه میان وعده مصرف کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، رضیه‌ شناور توضیح داد: غذا خوردن در وعده‌های بیشتر و حجم کمتر در تنظیم قند خون تاثیر دارد.

 شناور با بیان اینکه غذاهای حاوی قند به اندازه غلات یا سبزیجات ارزش غذایی ندارند و اغلب انرژی بالایی دارند، گفت: بیمار دیابتی بهتر است مصرف غذاهای حاوی قند را محدود کرده و در اندازه‌های کوچک مصرف کند.

وی در خصوص ملاک‌های تغذیه سالم، افزود: یک رژیم غذایی سالم شامل غلات کامل، نان‌های سبوس دار، مواد غذایی حاوی فیبر بالا مانند سبزی، میوه و حبوبات، گوشت بدون چربی مثل ماهی و مرغ بدون پوست و روغن‌های سالم مانند روغن زیتون، روغن کلزا و مغزها مانند گردو، بادام و پسته است.

بیماران مبتلا به فشارخون با مصرف میوه‌ها و سبزیجاتی با رنگ‌های متنوع از خود مراقبت کنند

مسئول گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز، کنترل فشارخون در بیماران مبتلا به پرفشاری خون را از دیگر محورهای مفهوم خومراقبتی عنوان و خاطرنشان کرد: میوه‌ها و سبزی‌ها، منابع خوب پتاسیم هستند و بیماران مبتلا به فشارخون باید میوه‌ها و سبزی‌هایی با رنگ‌های متنوع استفاده کنند، چرا که مصرف روزانه مواد غذایی حاوی پتاسیم به کنترل فشارخون کمک می‌کند. 

شناور تاکید کرد: این بیماران باید مصرف نمک را بسیار محدود کرده، سر سفره نمکدان نگذارند و هنگام طبخ غذا، مقدار بسیار کمی نمک به صورت یددار و تصفیه شده مصرف کنند.

وی یادآور شد: برای طعم‌دار کردن غذاها، انواع ادویه، چاشنی‌ها، آبلیمو، ‌آب نارنج و سبزیجات معطر را جایگزین نمک کرده، مصرف انواع کمپوت، کنسرو، نوشابه و آبمیوه صنعتی، سس‌های آماده را به حداقل برسانید .

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: نباید فراموش شود که بیشتر غذاهای آماده، فست فودها مانند سوسیس، کالباس و همبرگر، دارای مقدار زیادی نمک و چربی است و مصرف مداوم و زیاد آن خطر چاقی، چربی خون بالا و افزایش فشارخون و بیماری‌های قلبی- عروقی را افزایش می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha