رئیس سازمان غذ و دارو از اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک در سال جاری خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این طرح به صورت سراسری در کشور، سوء مصرف ریتالین به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

سلامت نیوز: رئیس سازمان غذ و دارو از اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک در سال جاری خبر داد و گفت: با اجرایی شدن این طرح به صورت سراسری در کشور، سوء مصرف ریتالین به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر رسول دیناوند در رابطه با درخواست وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر مبنی بر ضابطه مند شدن فروش ریتالین در داروخانه‌ها گفت: داروخانه‌ها در حال حاضر سخت‌گیری‌هایی در مورد فروش این دارو دارند اما این اقدام را باید به صورت جدی‌تری پیگیری کنیم.

وی اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک را یکی از زیرساخت های لازم جهت کاهش فروش غیرقانونی ریتالین عنوان کرد و افزود: یکی از برنامه این سازمان، در سال‌ جاری اجرای همین طرح، ابتدا به صورت پایلوت و سپس به سراسری است.

رئیس سازمان غذ و دارو اظهار داشت: در حال حاضر فروش ریتالین در داروخانه‌ها ضابطه‌مند است ولی از آنجایی که این دارو به صورت گسترده برای سوء مصرف استفاده می‌شود باید به صورت جدی‌تری موضوع را پیگیری کنیم.

دیناروند خاطرنشان کرد: قرص‌های ریتالین در وهله اول برای درمان یکی از انواع اختلال بیماری‌های روانی دوران کودکی به نام "بیش فعالی همراه با نقص توجه" استفاده می شود، در مواقعی نیز توسط پزشکان برای درمان بیماران مبتلا به " حمله خواب" تجویز می شود ولی متاسفانه برخی از افراد به صورت خودسرانه برای بیدار ماندن در شب‌های امتحان از قرص‌های ریتالین استفاده می‌کنند که با عوارض بسیاری همراه است.

در سال‌های اخیر مصرف خودسرانه این دارو در کشور ما افزایش یافته، عدم آگاهی از آثار و ویژگی‌های این قرص نگران کننده است. شواهد متعدد حاکی از آن است که برخی افراد از این قرص‌ها استفاده می کنند تا بتوانند چندین ساعت متوالی بیدار بمانند و به شکل غیر معمولی تمرکز خود را در مدت طولانی حفظ کنند. از آنجا که ریتالین دارویی است که توسط پزشکان تجویز می شود، مصرف‌کنندگان تصور می کنند این قرص ها بی خطرند و آن " بد نامی " مواد مخدر را ندارند. در حالی که عوارض مصرف خودسرانه این قرص ها می تواند در حد مواد دیگر نظیر کوکایین و آمفتامین باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha