کمبود نیروی پرستار و عدم ماندگاری پرستاران در بیمارستان ها، خروج و مهاجرت آن ها از کشور، بکارگیری دانشجویان پرستاری در بیمارستان ها، اختلاف در پرداخت کارانه پزشک و پرستار و مشکلات موجود در حوزه پرستاری از جمله مهم ترین گفته های محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار است تشریح کرد.

سلامت نیوز: کمبود نیروی پرستار و عدم ماندگاری پرستاران در بیمارستان ها، خروج و مهاجرت آن ها از کشور، بکارگیری دانشجویان پرستاری در بیمارستان ها، اختلاف در پرداخت کارانه پزشک و پرستار و مشکلات موجود در حوزه پرستاری از جمله مهم ترین گفته های محمد شریفی مقدم دبیرکل خانه پرستار است  تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، محمد شریفی مقدم درخصوص کمبود نیروی کادر پرستاری و مشکلات پیرامون آن  گفت: تعداد پرستار در تمامی دنیا به سه شکل سنجیده می شود و اصلی ترین روش آن نسبت به جمعیت است به طوری که در دنیا به ازای هر هزار نفر جمعیت باید حداقل سه نفر کادر پرستاری وجود داشته باشد.

 

وی افزود: تعداد سقف پرستاری در آمریکا هم اکنون 9 نفر، در کشور سوئد 8 نفر و در انگلستان 8.2 نفر است و این میزان در ایران هم اکنون 1.3 است به این معنی که اگر مردم بخواهند حداقل مراقبت ها را دریافت کنند باید 3 پرستار داشته باشند.
بکارگیری دانشجویان پرستاری در بیمارستان‌ها به نفع مردم نیست

این عضو شورای عالی نظام پرستاری درخصوص بکارگیری دانشجویان پرستاری در کادر بیمارستان ها نیز گفت: یکی از بحث هایی که در حال حاضر وزارت بهداشت به آن پرداخته و در واقع کار خطرناکی است بکارگیری دانشجویان پرستاری در بیمارستان ها است و بکارگیری دانشجوی پرستاری در بیمارستان ها اصلا به نفع مردم نیست.
 
وی اضافه کرد: تعداد پرستار در کشور کم نداریم در حالی که ماندگاری پرستاران در کادر درمان ما کم هستند که در این رابطه باید دنبال علت و ریشه عدم ماندگاری پرستاران باشیم. متاسفانه سیستم نظام سلامت به جای اینکه دنبال بررسی ریشه این موضوع باشد اعلام کرده که چون پرستار نیست، دانشجوی پرستاری را بکار می گیریم. از طرفی وزیر بهداشت نیز صراحتا در جلسات اعلام کرده که استخدام رسمی در حوزه پرستاری نخواهیم داشت.
دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: سازمان مدیریت نیز اعلام کرده که وزارت بهداشت 100 هزار تخت بیمارستانی و به ازای هر تخت دو پرستار دارد یعنی باید 200 هزار پرستار داشته باشیم اما هم اکنون 400 هزار پرستار داریم.
تعداد پرستاران نسبت به قبل از انقلاب فرقی نکرده است

وی با بیان اینکه وضعیت تعداد پرستاران ما نسبت به قبل از انقلاب فرقی نکرده است، خاطرنشان کرد: در حالی که در بحث پزشکی نسبت به گذشته رشد کریم و میزان هیات علمی ما ده برابر شده است اما وضعیت در حوزه پرستاری همچنان وحشتناک است در صورتی که  با توسعه علم پزشکی نیاز مردم و بیماران به خدمات پرستاری بیشتر شده است اما نیروی پرستاری ما حدود یک است به ازای هر تخت. در واقع حوزه پرستاری باید نسبت به توسعه نظام سلامت رشد می کرد که اینگونه نشده است.
عوامل عدم ماندگاری پرستاران در بیمارستان ها

شریفی مقدم با اشاره به علت عدم ماندگاری پرستاران نیز گفت: علت اینکه چرا پرستاران ماندگاری ندارند خوب باید گفت علاوه بر اینکه کار پرستاری سخت بوده، محیط کار آن ها نیز پرخطر است و پرستاران در فضای غمباری سر و کار دارند و بیشترین خشونت نسبت به پرستاران در همه بخش ها است. بیش از 80 درصد از پرستاران با سنوات خدمتی 12 سال کار دچار مشکلات ناشی از کار می شوند و باعث می شود که دانشجوی پرستاری استفاده کنند.
پرستاران، بیشترین افراد در معرض خطر ابتلا به ایدز

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به پر خطر بودن محیط کار پرستاران آیا آماری از میزان ابتلای پرستاران به ایدز و هپاتیت وجود دارد، گفت: چون بحث اخلاقی است آماری از تعداد پرستاران مبتلا وجود ندارد اما آماری که وجود دارد در حوزه سلامت بیشترین افرادی که در خطر ابتلا به ایدز قرار دارند، پرستاران هستند. دلیل آن هم به کمبود پرستار برمی گردد.
دبیرکل خانه پرستار تصریح کرد: در بخش معمولی بیمارستان به ازای هر 5 مریض یک پرستار داریم و در بخش ویژه به ازای یک تخت یک پرستار وجود دارد. از طرفی ما داریم پرستارانی را که 36 ساعت کار می کنند، همچنین داریم خانم های پرستاری که دو شیفت پشت سر هم کار می کنند. جمعیت آقایان پرستار 20 درصد آقا و 80 درصد خانم است اما فعالیت آن ها بیشتر است چون نان آور هستند.
اختلاف 200 برابری در کارانه پزشکان و پرستاران

وی اضافه کرد: اختلاف در پرداخت کارانه پزشکان و پرستاران 200 برابر است که در هیچ کجای دنیا سابقه ندارد و این چیزی است که پرستاران از آن رنج می برند.
استرالیا و کانادا دو مقصد اصلی پرستاران برای مهاجرت

شریفی مقدم با بیان اینکه بیشترین آمار مهاجرت در سیستم پزشکی متعلق به پرستاران و کمترین آن متعلق به پزشکان است، خاطرنشان کرد: مهاجرت در تمام دنیا وجود دارد اما مقصد پرستاران کشورمان بیشتر در کشورهای استرالیا و کانادا است و پرستاران به کشورهای انگلیس، آمریکا، سوئیس، حوزه خلیج فارس و فنلاند نیز می روند.
خروج سالانه 300 پرستار از کشور

وی اضافه کرد: در واقع پرستاران به هر کشوری می روند، آن ها از کارایی پرستاران ما راضی هستند. آماری از خروج پرستاران وجود ندارد چرا که کانال های خروجی یک کانال نیست اما از مراکز کاریابی حدودا 200 تا 300 پرستار سالانه می روند بخشی از پرستاران خودشان اقدام به گرفتن وکیل می کنند و مستقیما می روند.
دبیرکل خانه پرستار با بیان اینکه پرستاران جذب مشاغل دیگر نیز می شوند، یادآور شد: در حال حاضر پرستاران در ارگان هایی مانند آموزش و پرورش، مالیات، بیمه، طرح ترافیک، رادیو و در ارگان ای دیگر مشغول می شوند و درصدی از پرستاران نیز خانه نشین می شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha