رییس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نگاهی به آلودگی هوا طی سال گذشته بیانگر این است که 160 روز ناسالم داشتیم و فقط سه روز هوا در شرایط پاک قرار داشت.

سال گذشته فقط 3 روز وضعیت هوا در شرایط سالم بود/ بنزین پتروشیمی سرطانزاست

سلامت نیوز:رییس مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نگاهی به آلودگی هوا طی سال گذشته بیانگر این است که 160 روز ناسالم داشتیم و فقط سه روز هوا در شرایط پاک قرار داشت.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست پام، «یوسف رشیدی» در برنامه مناظره روز جمعه شبکه یک سیما با بیان اینکه امسال تعداد روزهای پاک به شش روز و روزهای سالم به 50 روز رسیده است، افزود: خوشبختانه تا امروز روز ناسالم نداشتیم و امیدواریم شرایط بگونه ای پیش برود که باز هم شرایط ناسالم نداشته باشیم.

وی با اشاره به دو گزارش منتشر شده از سوی آژانس بین الملل تحقیقات سرطان در سالهای سال 2012 و 2013 گفت: هر دو گزارش به این مهم اشاره داشت که آلودگی هوا و دود دیزل سرطان زاست.

رشدی افزود: از طرفی، گزارش هایی که در کشورهای مختلف از آمار مرگ و میر ناشی از استشمام ذرات معلق در ایران منتشر می شود، آمار تکان دهنده ای است، به همین دلیل بر روی بحث آلودگی هوا، بحث سوخت و عوامل و المان های اصلی آن متمرکز شده ایم.

وی تاکید کرد: در بحث بنزین نیز به نسبت به چند مولفه خاص حساس هستیم که مهمترین آن بحث آروماتیک هاست زیرا بخش زیادی از آروماتیک ها باعث بروز بیماری ها از جمله سرطان می شود.

رییس مرکز ملی هوا و اقلیم محیط زیست افزود: از این رو آژانس های مختلف دنیا و استاندارهای ملی، کشور را ملزم می کند که مقدار ترکیبات آروماتیک در حد استاندارد باشد بطور مثال در استاندارد یورو 4، زیر 35 درصد است و در پی این هستیم که از این مقدار باز هم پایین تر باشد.

وی با بیان اینکه موضوع دیگری که در بخش سوخت بر آن تاکید داریم، بنزین است، ادامه داد: بنزین یکی از ترکیبات فوق العاده سرطانزاست که در صورت ترکیب با محتوای گوگرد می تواند به خودی خود موجب بروز بیماری ها و نیز تولید ذرات معلق زیر 2.5 میکرون یا همان شرایط ناسالم شود.

رشیدی گفت: طبق مستندات منتشر شده در دنیا، از وجود آلاینده ذرات معلق زیر 2.5 میکرون در هوا به عنوان روزهای ناسالم یاد می شود، بنابراین تاکید داریم که کیفیت سوخت حتما در حد استاندارد خودش قرار داشته باشد.

رییس مرکز ملی هوا و اقلیم محیط زیست تصریح کرد، سازمان محیط زیست سیاستگذاری نمی کند که نوع سوخت وارد یا تولید شود، بلکه وظیفه ما تاکید بر رعایت استانداردهاست.

رشیدی با تاکید بر اینکه سازمان محیط زیست بر کیفیت بنزین های وارداتی نظارت دارد، افزود: در برنامه جدید دولت، تکلیف ویژه ای برای سازمان حفاظت محیط زیست در بخش پایش تعیین شده و مصوبه مورخ دهم اردیبهشت هیات دولت در همین رابطه است.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست مکلف است که در بازه های زمانی سه ماهه، حتما آنالیز سوخت مصرفی را داشته باشد.

رشیدی با بیان اینکه گمرک نیز در بدو ورود بنزین وارداتی، آن را آنالیز می کند، افزود: برنامه سازمان محیط زیست ادامه و گسترش برنامه نظارت بر بنزین هنگام ورود، در محصولات پالایشگاهی و نیز در جایگاه هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha