رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا افرادی را که دچار تحریکات فیزیکی شدید شده‌اند، جزو فوریت‌های روانپزشکی بیان کرد که باید از فاصله دور به حرف‌های آنها گوش داده شود.

اورژانس رسیدگی به بیماران روانی/ افراد روان‌پریش را تحریک نکنید

سلامت نیوز: رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا افرادی را که دچار تحریکات فیزیکی شدید شده‌اند، جزو فوریت‌های روانپزشکی بیان کرد که باید از فاصله دور به حرف‌های آنها گوش داده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، مظفر روحانی درباره فوریت‌های روانپزشکی اظهار داشت: شایع‌ترین فوریت روانپزشکی، کنترل فردی است که تحریکات شدید فیزیکی دارد. این تحریکات می‌تواند ناشی از بیماری‌های اعصاب و روان مانند اختلال دوقطبی به ویژه در فاز مانیا، اسکیزوفرنیا، اختلالات هذیانی و سوء مصرف الکل باشد.

وی افزود: در کشور ما در چند سال اخیر مصرف متاآمفتامین‌ها مانند شیشه بالا رفته و موجب خشونت علیه خود فرد و دیگران شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش تصریح کرد: مصرف متاآمفتامین‌ها موجب توهمات شنوایی و بینایی در فرد مصرف کننده می‌شود. این افراد به اطرافیان خود بدبین می‌شوند و نسبت به آنها سوءظن پیدا می‌کنند. در مواردی که فرد متأهل است، توهم خیانت نسبت به همسر و خشونت علیه او شایع است.

وی ادامه داد: برای مداخله در این فوریت روانپزشکی باید ابتدا از فردی که دچار خشونت شده دور شویم زیرا نزدیک شدن به او می‌تواند موجب صدمه زدن به ما شود. چنانچه فرد اسلحه گرم یا سرد دارد باید ارزیابی کنیم که در چه وضعیتی است و اگر خود یا دیگران را تهدید به کشتن می‌کند، باید با نیروی انتظامی تماس گرفته شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا گفت: یکی از نکات مهم موقع مداخله در فوریت‌های روانپزشکی به ویژه در مورد کسانی که دچار تحریکات شدید فیزیکی شده‌اند این است که با آنها صحبت نکنیم و فقط به حرف‌هایشان گوش دهیم تا به لحاظ هیجانی تخلیه شوند. از طرفی باید از او پرسید که چه خواسته‌ای دارد، چنانچه فرد ناسزا بگوید باز هم نباید واکنش نشان داد زیرا موجب تحریک‌پذیری بیشتر او می‌شود.

وی افزود: برای کنترل فرد باید دست‌کم چهار نفر حضور داشته باشند و در یک لحظه به او نزدیک شوند و یک نفر سر بیمار، دو نفر دست و پا و نفر دیگر با بیمار صحبت کند که هدف آنها از نزدیک شدن به او مراقبت و کنترل بیمار است زیرا برخی افراد بدبین فکر می‌کنند که دیگران با نزدیک شدن می‌خواهند به آنها آسیب برسانند.

این روانپزشک تهدید به خودکشی را یکی دیگر از فوریت‌های روانپزشکی بیان کرد و افزود: کسانی که درباره خودکشی خود صحبت می‌کنند، اورژانس روانپزشکی محسوب می‌شوند. مثلاً اگر نوجوان، بیمار افسرده یا فرد مسن بگوید که می‌خواهد خودکشی کند به لحاظ روانپزشکی یک اورژانس بسیار مهم تلقی می‌شود.

رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا تصریح کرد: بخشش اموال و اشیاء گرانقیمت به دیگران، گرفتار شدن در بحران، نوشتن یادداشت و گوشه‌نشینی نیز می‌تواند موجب نگرانی اطرافیان نسبت به فرد گوشه‌گیر شود. چنانچه بیمار در خانه است باید تحت مراقبت بیست و چهار ساعته قرار گیرد. اما در هر صورت مراجعه به مراکز درمان روانپزشکی توصیه می‌شود.

وی افزود:‌ از هر 10نفری که اقدام به خودکشی می‌کنند، 8 نفر قبل از خودکشی درباره آن صحبت کرده‌اند بنابراین آمار 80 درصدی نشان می‌دهد که باید نسبت به این گفته حساس بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش با اشاره به آمار اختلالات روانی در کشور گفت: آمار سلامت روانی در کشور نسبت به استانداردهای بین‌المللی کمی نگران‌کننده است، در حال حاضر آمار شیوع اختلالات اعصاب و روان در دنیا 21 درصد جمعیت است در حالی که آمار اختلالات اعصاب و روان در ایران که 2 سال پیش منتشر شده است 23.6 درصد عنوان می‌شود که حدود 4 درصد بیماران روان‌پریش و 19 درصد مبتلایان به افسردگی و اضطراب را دربر دارد.

رئیس هیأت مدیره انجمن حمایت از بیماران اسکیزوفرنیا خاطرنشان کرد: مراجعه به روانپزشک، روانشناس و مشاور می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به اختلالات روانی و در صورت ابتلا، درمان این اختلالات مؤثر باشد بنابراین توصیه می شود افراد نسبت به فوریت‌های روانپزشکی حساس باشند چرا که سلامت آنها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha