پنجشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰

به تازگی مطالعه‌ای در ملت‌های مختلف برای تعیین اینكه كدام كشور مردم شادتری دارد، انجام شده كه نتایج آن می‌تواند درس‌های زیادی داشته باشد.

در این مطالعه اولاً مشخص شده كه كل مردم جهان نسبت به دوره قبل این مطالعه، یعنی سال ۱۹۸۱، شادترند، یا حداقل اینكه خود را شادتر حس می‌كنند.

اما نتیجه دوم كه شاید اهمیت بیشتری داشته باشد این است كه احساس شادی و رضایت در انسان‌ها، بیش از آنكه وابسته به ثروت آنها باشد، به میزان صلح و امنیت اجتماعی كه در كشورشان دارند، مرتبط است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مطالعه توسط شبكه‌ای از محققان جامعه‌شناس در سراسر جهان انجام شده و حاصل آن، فهرستی از كشورها، به‌ترتیب میزان احساس شادی مردمان آن بوده است.

طی این مطالعه، از مردم كشورهای مختلف خواسته شده كه در مقابل این سؤال كه چقدر احساس شادی می‌كنید، گزینه موردنظرشان را انتخاب كنند؛ خیلی شاد، نسبتا شاد، نه خیلی زیاد شاد، هرگز احساس شادی نكرده‌ام.

همچنین به موازات این پرسشنامه‌ها، در مورد میزان درآمد گروه‌های مختلف مردم و نیز عوامل اجتماعی و سیاسی در این كشورها نیز ارزیابی‌هایی انجام شد.

بررسی‌ها نشان داده دانمارك كه در فهرست ثروتمندترین كشورها نیز نیست، مردمی دارد كه از همه كشورها شادترند. در این فهرست، كشور زیمبابوه كه این روزها صحنه درگیری‌ها و اختلافات سیاسی است، در پایین‌ترین مكان قرار دارد.

كشور آمریكا كه ثروتمندترین كشور جهان به حساب می‌آید‌، در این فهرست در رده شانزدهم قرار دارد كه به نوبه‌خود جای تامل بسیار دارد.

جمع‌بندی اطلاعات به دست آمده در جریان این مطالعه نشان داد كه هر قدر در كشوری آزادی و عدالت اجتماعی بیشتری وجود داشته باشد- و نه لزوما درآمد و ثروت بهتری- می‌توان امیدوار بود كه مردم آن كشور احساس شادی بیشتری داشته باشند.

اهمیت این نتایج وقتی روشن می‌شود كه به یاد بیاوریم احساس شادی و رضایت از زندگی، یكی از مهم‌ترین عوامل سنجش سلامت روان افراد است كه می‌تواند در سلامت جسمی فرد هم تاثیر فراوانی داشته باشد.

فردی كه احساس شادی و رضایت می‌كند، كمتر به‌دنبال رفتارهای ناسالم می‌رود؛ كمتر سیگار و مواد‌مخدر و الكل مصرف می‌كند و بیشتر احتمال دارد كه اصول تغذیه صحیح را رعایت كند، ورزش كند و به‌طور منظم جهت معاینات و آزمایش‌های دوره‌ای و چكاپ، مراجعه كند.

و اینها همه، چنان‌كه می‌دانیم، در مجموع می‌توانند تضمین‌كننده پیشگیری از گروه عمده‌ای از بیماری‌های شایع این عصر باشند؛ بیماری‌هایی از قبیل چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، فشارخون بالا و....

احساس شادی و نیز آرامش روانی، می‌تواند روی سیستم ایمنی بدن هم تاثیر بگذارد. مطالعات متعدد نشان می‌دهد كسانی كه تنش كمتر دارند و در زندگی شادند، كمتر بیمار می‌شوند و دوره برخی بیماری‌ها در آنها كمتر طول می‌كشد.

به‌عنوان مثال، در مطالعه انجام‌شده در دانشگاه اوهایو، مشخص شده است كه آثار زخم در افرادی كه بهتر روی اعصاب‌شان كنترل دارند، بعد از جراحی، زودتر از بقیه خوب می‌شود.

اندازه‌گیری برخی شاخص‌های خونی در بدن نیز نشان‌دهنده این حقیقت است كه افرادی كه آرامش كافی و احساس شادی و رضایت ندارند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

نمونه آن مطالعه‌ای است كه در دانشگاه ایندیانا انجام شده و نتایج آن حدود 5‌ماه پیش در نشریه «پزشكی روان‌تنی» منتشر شده است.

در این مطالعه، از ۲ شاخص مهم برای پیش‌بینی احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی استفاده شده است.

این ۲ شاخص، در واقع نشان‌دهنده سطح التهاب بدن است كه وقتی میزان آن از حد طبیعی بالاتر باشد، می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را در آینده فرد، تا حد زیادی پیش‌بینی كند. این دو شاخص عبارتند از اینترلوكین ۶ و پروتئینی موسوم به پروتئین واكنشی C یا CRP.

بررسی‌های این محققان نشان داد در افرادی كه دومشكل، یعنی افسردگی و حالت عصبی را، باهم دارند، میزان این دوشاخص بالاتر از افرادی است كه یكی از این دو مشكل را دارند یا اینكه هیچ‌یك از این دو را ندارند.

بنابراین در مجموع به‌نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری روی شادی و آرامش و احساس رضایت عموم مردم، كاملا به‌صرفه و منطقی باشد؛ چرا كه می‌تواند در ارتقای سلامت روان و جسم آنها، تاثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha