شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۴
کد خبر: 112135

رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سرطان معده را شایع ترین سرطان در استان عنوان کرد و گفت: بیش از یک سوم سرطان های دستگاه گوارش را سرطان معده تشکیل می دهد.

سلامت نیوز: رییس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سرطان معده را شایع ترین سرطان در استان عنوان کرد و گفت: بیش از یک سوم سرطان های دستگاه گوارش را سرطان معده تشکیل می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر فرشاد شیخ اسماعیلی افزود: حدود نیمی از مرگ های ناشی سرطان مربوط به سرطان های دستگاه گوارش است.

وی سرطان معده را حاصل تقابل عوامل باکتریال، میزبان و محیط دانست و افزود: عفونت هلیکوباکترپیلوری یک عامل باکتریال خطرساز در ایجاد سرطان معده است.

وی اظهار کرد: این باکتری از طریق دهان وارد بدن می شود و پس از لانه گزینی در معده شروع به تکثیر می کند.

وی کاهش وزن و درد مداوم شکم را از شایع ترین علایم سرطان معده بیان کرد و افزود: تهوع و استفراغ، سیری زودرس، کم اشتهایی، احساس سنگینی سردل و سوزش معده، خونریزی های گوارشی از دیگر علایم سرطان معده است.

به گفته وی افراد با داشتن سابقه فامیلی و بستگان درجه یک مبتلا به سرطان معده، افراد با گروه خونی A و کسانیکه دچار کم خونی پرنسیوز هستند بیشتر در معرض ابتلا به این نوع سرطان قرار دارند.

این فوق تخصص گوارش و کبد، سرطان رژیم غذایی حاوی ترکیبات نیتروز (مواد نگهدارنده) و نمک سود، مصرف الکل، سیگار، مواد مخدر، چاقی و کم تحرکی، نداشتن رژیم غذایی مناسب، مصرف غذاهای پرچرب، عوامل زنتیکی و استرس را از فاکتورهای ابتلاء به سرطان بیان کرد.

دکتر شیخ اسماعیلی اجتناب از مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی و دخانیات و پرهیز از مصرف غذاهای مانده را مهمترین راه پیشگیری از ابتلا به سرطان معده بیان کرد و بر مصرف روزانه میوه ها و سبزیجات تازه و داشتن تغذیه مناسب تاکید کرد.

وی با بیان اینکه مراجعه به موقع و تشخیص زودرس سرطان در مراحل اولیه به اثربخشی درمان بهتر و کاهش هزینه های درمان کمک می کند، تاکید کرد: افراد با مراجعه به موقع به پزشک از بروز و ابتلا به سرطان پیشگیری کنند.

سال گذشته 760 مورد سرطان در استان کردستان ثبت شده است که بیشترین آن مربوط به شهرستان های سنندج، مریوان، قروه و دیواندره بود.

بیشترین سرطان ها در زنان در استان کردستان به ترتیب سرطان پستان، سرطان پوست، مری، معده، سرطان خون و بیشترین سرطان ها در مردان نیز سرطان معده، سرطان پوست، سرطان مثانه و مری بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha