شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 112143

دکتر عبدالمجید حمیصی گفت: در گذشته کودکان بازی هایی می کردند که بسیار پر تحرک و برای آنان مفید بود اما اکنون با سبک زندگی جدیدی فعالیت بدنی کودکان بسیار کاهش پیدا کرده که این مسئله باعث به وجود آمدن خطرات جبران ناپذیری در نسل آینده می شود، در زمینه بیماری های کودکان ایران بعد از انقلاب اسلامی دستاوردهای مهمی از جمله کاهش چشمگیر بیماری فلج اطفال و کزازبدست آورده است.

سلامت نیوز: دکتر عبدالمجید حمیصی گفت: در گذشته کودکان بازی هایی می کردند که بسیار پر تحرک و برای آنان مفید بود اما اکنون با سبک زندگی جدیدی فعالیت بدنی کودکان بسیار کاهش پیدا کرده که این مسئله باعث به وجود آمدن خطرات جبران ناپذیری در نسل آینده می شود، در زمینه بیماری های کودکان ایران بعد از انقلاب اسلامی دستاوردهای مهمی از جمله کاهش چشمگیر بیماری فلج اطفال و کزازبدست آورده است.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر عبدالمجید حمیصی عضو بسیج جامعه پزشکی ارومیه و متخصص کودکان و نوزادان گفت: سلامتی کودکان بی گناه و معصوم در سبک زندگی نوین  به خطر افتاده است. ما پزشکان کودک، امروزه شاهد بیماری هایی هستیم که در گذشته وجود نداشت. برای داشتن نسلی سالم و شاداب باید در سبک زندگی خود تغییراتی را ایجاد کنیم.

بازی های کامپیوتری به چه قیمتی!

دکتر حمیصی گفت:سبک زندگی مدرن باعث شده است بیماری هایی که قبلا نبوده است بروز کند کودک مدتها جلوی بازی کامپیوتری یا تلویزویون می نشیند و هیچ تحرکی ندارد در صورتی که در گذشته کودکان بسیار فعال بودند و بازی هایشان بسیار پرتحرک بود. این مسئله باعث شده است سلول های چاقی در کودکان افزایش پیدا کند.زمانی که فرد در بزرگسالی چاق می شود سلول ها افزایش پیدا نکرده و فقط حجمشان زیاد می شود که با استفاده از رژیم این حجم را دوباره می شود برگرداند. اما زمانی که فرد از کودکی چاق می شود علاوه بر حجم سلول تعداد سلول ها افزایش پیدا می کند که دیگر به سختی می شود آنها را کاهش داد و کودک با سختی فراوان می تواند به وزن نرمال برگردد. کودک در این دوره باید تغذیه بسیار مناسبی و تحرک فراوان داشته باشد تا بتواند به رشد خوبی برسد اما پدران و مادران با این شیوه های جدید که کودکان را پرورش می دهند نه تنها کودک منزوی و درون گرا تربیت می شود بلکه رشد جسمی او در حد زیادی تحت الشعاع قرار می گیرد.

تغذیه امروزی و بیماری هایی که در راه است

اگر ما سبک تغذیه ایرانیان را تغییر دهیم به نتایج خیلی خوبی دست پیدا می کنیم به طور مثال همانگونه که چندین سال پیش استفاده از نمک ید دار فراگیر شد و همه نمک ها حاوی ید شدند، استفاده از مواد مفید دیگر مثل کربوهیدرات ها و روی و ... در موادغذایی را باید اجباری کنیم. مثلا در نان که خوراکی فراگیری است و  همه چه فقیر و چه غنی از آن استفاده می کنند باید ماده روی را قرار بدهیم. این کار سختی نیست، تغییر کوچکی است اما نتایج بسیار بزرگی دارد. روی برای بدن بسیار مفید بوده  و باعث رشد خوب قد و موها و...می شود چیزی که کودکان ما بسیار در آن ضعف دارند. این نوع تغذیه ای که اکنون برای کودکان رایج است باعث می شود در آینده علاوه بر بیماری های جدید شاهد نسلی چاق با مشکلات فراوان باشیم.

دولت و مناطق محروم

شیر باید در مدارس مناطق محروم توزیع شود چون خیلی از دانش آموزان مناطق محروم به آن دسترسی ندارند. این مسئله باعث  می شود دانش آموزان رشد خیلی بهتری داشته باشند.حتی در شهرها هم باید توزیع شود چون الگوی خوردن شیر را ترویج می کند. بسیاری از بچه ها به خوردن شیر تمایلی نشان نمی دهند. کودک که تنها باشد به اصرار والدین شیر را می خورد در صورتی که اگر در جمع باشد آن را به شوق بچه ها خورده  و تشویق به خوردن آن می شود.

دستاوردهای مهم پزشکی کودکان بعد از انقلاب اسلامی

در زمینه بیماری های کودکان ایران بعد از انقلاب اسلای دستاوردهای مهمی از جمله کاهش چشمگیر بیماری فلج اطفال و کزاز است این در حالی است که بیماری های کودکان قبل از انقلاب شیوع چشمگیری داشت و بسیاری از کودکان از آن رنج می بردند.

سهل انگاری و بی توجهی والدین نسبت به بیماری های کودک

با وجود توصیه های فراوان برای کنترل رشد و سلامتی کودک، متاسفانه باز هم والدین سهل انگاری می کنند و به پیشگیری از بیماری نمی پردازند. نوزاد از اولین روزهای تولد باید زیر نظر پزشک باشد. اگر پزشک متخصص کودک بود بهتر است اما این دلیلی نمی شود که اگر متخصص در دسترس نبود سلامتی کودک خود را کنترل نکنیم. کنترل سلامتی کودک توسط یک پزشک عمومی هم انجام می گیرد.متاسفانه ما در شهرستان ها و روستاها بی توجهی والدین را بیشتر می بینیم. تعدادی از والدین تا کودکشان به معنای واقعی بیمار نشود و یا حتی کارش به جاهای باریک نکشد اقدام به درمان او نمی کنند. در صورتی که اگر بیماری های کودکان درهمان کودکی پیشگیری و یا درمان شود با درمان آن در بزرگسالی بسیار متفاوت است. این بیماری ها اگر در کودکی درمان نشود باعث میشود فرد یک عمر مشتری نظام سلامت باشد و مدام باید به پزشک مراجعه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha