بنیاد ژنتیک تهران در راستای کمک به پیشگیری و درمان بیماری‌های ژنتیکیبه همت انجمن ژنتیک ایران و با همکاری بهزیستی تهران راه‌اندازی می‌شود.

سلامت نیوز:بنیاد ژنتیک تهران در راستای کمک به پیشگیری و درمان بیماری‌های ژنتیکیبه همت انجمن ژنتیک ایران و با همکاری بهزیستی تهران راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز،دکتر مختار جلالی جواران، رییس انجمن ژنتیک ایران با اعلام این مطلب گفت: با توجه به حدود دو هزاربیماری با منشاء ژنتیکی که درد و رنج فراوانی به بیماران و خانواده‌های آنها و هزینه‌های سنگینی را به جامعه تحمیل می‌کند، انجمن ژنتیک درراستای کمک به کاهش آلام بیماران با حمایت و همکاری بهزیستی استان تهراناقدام به راه‌اندازی بنیاد ژنتیک تهران کرده است.

مراسم افتتاحیه‌ این بنیاد، سوم خرداد ماه همزمان با افتتاح نخستین کنگره بین‌المللی وسیزدهمین کنگره ژنتیک ایران با حضور جمعی از مسوولان کشوری، اساتید ومحققان داخلی و خارجی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد ژنتیك در بدو تاسیس عمدتا در زمینه مشاوره وفرهنگ‌سازی در زمینه پیشگیری از بیماری‌های ژنتیک فعالیت خواهد داشت و درادامه با تامین تجهیزات آزمایشگاهی لازم در زمینه تشخیص پیش از تولدبیماری‌های ژنتیکی و نهایتا درمان بیماران به مردم خصوصا اقشار محرومجامعه ارائه خدمت خواهد کرد.

جلالی تصریح کرد: هدف بنیاد، توسعه فعالیت‌ها به سراسر کشور است، خصوصااین که انجمن ژنتیک ایران حتی در دورترین شهرهای کشور نیز اعضایی دارد کهمی‌توانند برنامه‌های بنیاد ژنتیک را در اقصی نقاط ایران اجرایی کنند؛ بااین حال با توجه به حمایت سازمان بهزیستی استان تهران و روند طولانی‌ترکسب مجوز فعالیت در سطح ملی در بدو تاسیس بنیاد بر تهران متمرکز شده‌ایم.

وی با اشاره به خیریه بودن بنیاد از عموم مردم خصوصا خیران دعوت کرد باکمک به بنیاد ژنتیک صالحات باقیاتی برای خود به یادگار بگذارند.دکتر فروزنده محجوبی، عضو هیات مدیره انجمن ژنتیک نیز که پیگیری امورمربوط به راه‌اندازی بنیاد ژنتیک را عهده‌دار بوده است، اظهار داشت:بنیاد ژنتیک در حوزه آموزش ژنتیک از سطح عموم جامعه تا پزشکان و متخصصاناین حوزه، ارائه مشاوره‌های ژنتیک و خدمات آزمایشگاهی در زمینهبیماری‌های مادرزادی و ارائه درمان‌های مناسب به مبتلایان فعالیت خواهدداشت.

عضو هیات امنای بنیاد ژنتیک تهران خاطرنشان کرد: از آنجا که بنیاد،موسسه‌ای خیریه و متکی به کمک‌های مردمی است از هر گونه کمک و حمایت مالیو معنوی هموطنان به بنیاد در راستای کمک به گروه های نیازمند خصوصامحرومان جامعه استقبال می‌کنیم.رییس شاخه ژنتیک انسانی انجمن ژنتیک ایران در ادامه با ابراز تاسف ازشیوع نسبتا بالای بیماری‌های مادرزادی در کشور اظهار داشت: درصد قابلتوجهی از بیماری‌های ژنتیکی ناشی از ازدواج‌های فامیلی است که متاسفانههمچنان در کشور خصوصا در مناطق روستایی بسیار شایع است؛ لذا یکی ازبرنامه‌های محوری بنیاد در حوزه اطلاع‌رسانی؛ آشنا کردن خانواده‌ها وجوانان با خطرات ازدواج‌های فامیلی به ویژه در خانواده‌های دارای فرزندانبیمار و حداقل ترغیب خانواده‌ها به شناسایی ناقلان ژن بیماری در بین اعضاو پیشگیری از ازدواج فامیلی آنها یا تشویق به استفاده از روش‌های تشخیصژنتیکی پیش از تولد نوزادان است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با افزایش آگاهی عمومی و توجه بهتکنیک‌های تشخیص بیماری‌های ژنتیکی از تولد نوزادان مبتلا به اینبیماری‌ها، پیشگیری و زمینه ارائه خدمات درمانی مناسب به عموم بیمارانفراهم شود.نخستین کنگره بین المللی و سیزدهمین کنگره ژنتیک ایران، سوم تا پنجمخردادماه در مركز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزارمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha