شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 112149

دکتر رقیه بهجتی پورناکی گفت:زایمان طبیعی هیچ عوارضی ندارد،تحقیقات نشان داده است زنانی که 8 تا 10 بار زایمان طبیعی انجام داده اند سالم تر از زنانی هستند که 2 بار سزارین کرده اند.

سلامت نیوز: دکتر رقیه بهجتی پورناکی گفت:زایمان طبیعی هیچ عوارضی ندارد،تحقیقات نشان داده است زنانی که 8 تا 10 بار زایمان طبیعی انجام داده اند سالم تر از زنانی هستند که 2 بار سزارین کرده اند.

به گزارش سلامت نیوز، در سزارین میزان خونریزی دوبرابر می شود، مشکل چسبندگی جفت به وجود می آید که متاسفانه یکیاز دلایل مهم مرگ و میر مادر حین سزارین است.

در بیمارستان های خصوصی100% زایمان ها سزارین است

دکتر رقیه بهجتی پورناکی گفت: 87 تا 90 درصد مادران قابلیت زایمان طبیعی رادارند و فقط 13 درصد از آنان به دلیل مشکلات فیزیولوژیک نمی توانند طبیعیزایمان کنند، اما ترس از درد و مشکلات مختلفی که در این زمینه در کشور ماوجود دارد باعث شده است که این آمار کاملا برعکس شود به طوری که در بیمارستانهای خصوصی 100% و در بیمارستان های دولتی تا 80% از زایمان ها به صورت سزارینانجام شود.

افزایش سزارین مقصران زیادی اعم از نظام سلامت کشور، بیمارستان ها، پزشکان،ماماها و خود بیمار دارد

یک متخصص زنان گفت: دستمزد کم، ریسک بالا، مدت زمان طولانی، مشکلات قانونی،راحت طلبی بیماران، عدم برنامه ریزی کاربردی از طرف نظام سلامت کشور، کوتاهیرسانه ها و... از دلایل روند رو به رشد سزارین در کشور است.

بهجتی پورناکی گفت: زایمان طبیعی هیچ عوارضی ندارد مگر در موارد خاص.تحقیقاتنشان داده است زنانی که 8 تا 10 بار زایمان طبیعی انجام داده اند سالم تر اززنانی هستند که 2 بار سزارین کرده اند. سزارین سرشار از عوارض  و مشکلات است.در سزارین میزان خونریزی دوبرابر می شود، مشکل چسبندگی جفت به وجود می آید ومشکلات فراوان دیگر. ممکن است حاملگی اول در سزارین به خوبی پیش برود اما درحاملگی های بعدی مادر دچار مشکلات فراوانی می شود. سقط، خونریزی دوبرابر،چسبندگی جفت و ... که متاسفانه یکی از دلایل مهم مرگ و میر مادر حین سزارینهمین چسبندگی جفت است.

چرا پزشکان به سزارین تمایل بیشتری دارند

متخصص زنان تصریح کرد: در زایمان طبیعی زمانی که پزشک برای بیمار می گذاردبیشتر، هزینه ای که بیمار می پردازد کمتر و میزان ریسک هنگام عمل بیشتر است.در سزارین هنگامی که پزشک ببیند نوزاد دچار مشکل است سریع ختم حاملگی می دهداما در زایمان طبیعی تا نوزاد بیرون نیاید پزشک از داخل رحم اطلاع ندارد واگر بچه به دنیا بیاید و ناقص باشد خانواده بیمار همه چیز را از چشم پزشک میبینند و برای او مشکلات قانونی فراوانی به وجود می آورند از قبیل شکایت،دادگاه، نظام پزشکی، پرداخت دیه و ... همین مسئله باعث می شود تا پزشکان ومخصوصا ماماها تمایل بیشتری به سزارین داشته باشند.

پزشکان و ماماها برای انجام زایمان طبیعی باید تشویق شوند

این پزشک متخصص افزود: وزارت بهداشت یک طرح را به صورت کلی ابلاغ می کند و بهعوامل عملیاتی آن توجه ندارد. به طور مثال طرحی که هر بیمارستان که سزارینبیشتری داشته باشد رتبه اش پایین می آید برای بیمارستان ها بخشنامه شد امازمانی که زایمان طبیعی برای تیم درمان مشکلات بیشتری نسبت به سزارین داردواضح است که تمایل بیشتری به سزارین نشان داده می شود. وزارت بهداشت بایدتعرفه های دستمزد ماماها و متخصصان را بازبینی کند، پزشکان و ماماها برایانجام زایمان طبیعی باید تشویق شوند، مشکلات قانونی آنها را حل کند و بیمهها را فعال کند.

راحت طلبی مادران و نسل آینده بیمار

وی عنوان کرد: در گذشته از شیوه های روانی برای تحمل درد زایمان طبیعی استفاده می شد مثل اینکه اگر درد بکشی گناههای تو بخشیده می شود، یا در زماندرد هر آرزویی کنی برآورده می شود.اما اکنون بیمار نمی خواهد درد را تحمل کندو البته حق هم دارد چون اعتقادات مثل گذشته قوی نیست. این مسئله یک مسئله فرهنگی است. در فرهنگ گذشته ما درد زایمان مقدس بود. اما این تقدس را از بینبردیم در حالیکه می توانستیم آن را امروزی کنیم، چون این حکمت خداست که تولدبا درد باشد. به مادر بگوییم ما اینجا هستیم و تو اگر نتوانستی درد را تحملکنی به تو کمک می کنیم.ما سبک زندگی ایرانی-اسلامی را فراموش کردیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha