شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 112150

نتایج یک مطالعه جدید در دانشگاه فنلاند شرقی تایید کرد که مصرف نان‌های سبوس‌دار از خطر بروز دیابت می‌کاهد.

روشی ارزان برای پیشگیری از دیابت

سلامت نیوز: نتایج یک مطالعه جدید در دانشگاه فنلاند شرقی تایید کرد که مصرف نان‌های سبوس‌دار از خطر بروز دیابت می‌کاهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، طبق نتایج این بررسی مصرف نان گندم و نان چاودار سبوس‌دار به طور موثر در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نقش دارد. مجموعه‌های فیبری طبیعی موجود در غلات که حاوی کلکسیون کاملی از ترکیبات زیست‌فعال و کربوهیدرات‌های دیرهضم هستند وقتی وارد بدن می‌شوند خیلی بیشتر از تکه‌های مجزای فیبر خوراکی بر سوخت و سازِ بدن تاثیر مثبت می‌گذارند. نان‌های چاودار و گندم حاوی سبوس منبع خوبی از این فیبرهای خوراکی مجموعه‌ای هستند.

این مطالعه نشان می‌دهد که مصرف نان چاودار و نان گندم سبوس‌دار در مقایسه با نان گندم بدون سبوس به کاهش گلوکز خون بعد از صرف غذا و واکنش‌های انسولینی هم در افراد سالم و هم در مبتلایان به سندرم متابولیک منجر می‌شود.

سندرم متابولیک شامل مجموعه‌ای از اختلال‌های سوخت و سازی است که از فاکتورهای خطرزای تصلب شرایین و دیابت بزرگسالان به حساب می‌آید. در مطالعات پیشین نیز تاثیر مصرف نان سبوس‌دار در کاهش خطر دیابت نوع 2 مشاهده شد اما با این حال هنوز مشخص نیست که چه مکانیزمی موجب این اثرگذاری مثبت می‌شود.

 متخصص اصلی این مطالعه گفت:‌ مجموعه‌های فیبری طبیعی که در نان سبوس‌دار موجودند بر سوخت و ساز گلوکز در بدن افراد سالم و مبتلایان به سندرم متابولیک تاثیر مثبت دارند.

به گفته این متخصص جایگزین کردن نان چاودار و نان گندم سبوس‌دار به جای انواع سفید و بدون سبوس این نان‌ها، راهکار مناسبی برای پیشگیری از دیابت نوع 2 است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha