یک روانشناس گفت: مهارت حل مسأله در حل استرس‌های شغلی مؤثر است. متأسفانه در محیط‌های کاری، حسادت‌ها و تنگ‌نظری‌ها به چشم می‌خورد و موجب می‌شود تا روابط صمیمانه همکاران تحت‌الشعاع قرار گیرد.

سلامت نیوز: یک روانشناس گفت: مهارت حل مسأله در حل استرس‌های شغلی مؤثر است. متأسفانه در محیط‌های کاری، حسادت‌ها و تنگ‌نظری‌ها به چشم می‌خورد و موجب می‌شود تا روابط صمیمانه همکاران تحت‌الشعاع قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سیما فردوسی با بیان یادگیری مهارت‌های دهگانه زندگی برای سازگاری با رخدادهای آن اظهار داشت: مهارت‌های دهگانه زندگی شامل خودآگاهی، همدلی، روابط بین‌فردی،‌ ارتباط مؤثر، مقابله با استرس، مدیریت هیجان، حل مسأله، تصمیم‌گیری،‌ تفکر خلاق و تفکر نقادانه است.

وی با توضیح درباره مهارت حل مسأله افزود: مهارت حل مسأله یعنی راه‌های مختلفی که می‌تواند به حل آن مسأله کمک کند، بر این اساس باید راه‌های مختلف را مقابل خود قرار داده و یکی یکی آنها را امتحان کنیم، چنانچه یکی از راه‌حل‌ها به حل مسأله کمک نکرد باید آن را کنار گذاشته و راه دیگر را آغاز کنیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: سرعت عمل در این مهارت بسیار حائز اهمیت است، ‌ضمن اینکه چنانچه راه‌حلی مؤثر واقع شود باید آن را ادامه دهیم. این راه‌حل‌ها در دنیای واقعی صورت می‌گیرد نه بر روی کاغذ، مثلاً دانش‌آموزی که می‌خواهد برای قبولی در کنکور و راهیابی به دانشگاه موفق شود باید قبولی در کنکور را مسأله و راه‌حل‌های مختلف مانند برنامه‌ریزی با در نظر گرفتن زمانبندی و توانایی‌های خود را  حل مسأله در نظر گیرد.

وی افزود: چنانچه نوع برنامه‌ریزی مؤثر واقع نشود و او احساس کند که نمی‌تواند در مدت زمان باقیمانده درس‌ها را مرور کند، باید در جدول زمانبندی تغییراتی ایجاد کند.

این متخصص حوزه بهداشت روان درباره تأثیر مهارت حل مسأله بر روابط خانوادگی گفت: خانمی که با خانواده همسرش مشکل دارد و این مشکل موجب عدم رفت و آمد با آنها شده است باید در نوع روابطش با آنها تجدید نظر کند و از راه‌هایی مانند یادگیری فرهنگ و زبان خانواده همسر، مدیریت رفت و آمد و احترام گذاشتن به آنها برای بهبود روابط استفاده کند.

فردوسی اظهار داشت: مناسبت‌های ملی و مذهبی، تهیه دسته گل و شیرینی فرصت مناسبی برای احیای روابط خانوادگی قطع‌شده است.

وی افزود: دین مبین اسلام بر صله رحم و احوالپرسی از اقوام و نزدیکان تأکید فراوانی کرده است، بنابراین با در نظر گرفتن اینکه مردم جامعه ما به آموزه‌های دینی و ملی خود احترام می‌گذارند، می‌توان از این ویژگی برای بهبود روابطی که با مشکل مواجه شده است استفاده کرد.

این متخصص حوزه بهداشت روان اذعان داشت: بهبود روابط به میزان مشکل طرفین بستگی دارد، بنابراین چنانچه فردی بخواهد رابطه‌ای را که به شدت آسیب دیده است احیا کند، نباید انتظار داشته باشد در جلسات اول این رابطه مانند روز اول شود و لازم است رفتار خود را مدام تکرار کند تا نتیجه مطلوب را به دست آورد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: مهارت حل مسأله در حل استرس‌های شغلی نیز مؤثر است و براساس آن افراد می‌توانند نزاع‌های محیط کاری خود را از این طریق حل کنند، متأسفانه در محیط‌های کاری، حسادت‌ها و تنگ‌نظری‌ها به چشم می‌خورد و موجب می‌شود تا روابط صمیمانه همکاران تحت‌الشعاع قرار گیرد.

وی افزود: کسی که نسبت به همکار خود بی‌اعتنا بوده است و حتی به او ناسزا گفته است باید از او عذرخواهی کند و آرام آرام به احیای آن رابطه بپردازد. نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است، تمرین و تکرار مهارت‌های زندگی به ویژه حل مسأله در موارد ذکرشده است.

وی خاطرنشان کرد: درونی شدن مهارت‌های دهگانه به ویژه مهارت حل مسأله، همانطور که ذکر شد نیاز به تمرین و تکرار دارد، بنابراین افراد برای تسلط بر شرایط و کنترل آن، نباید انتظار داشته باشند که یک شبه ره صد ساله را بپیمایند.

وی گفت: همچنین چنانچه فرد در حل مشکل خود ناتوان ماند می‌تواند از مشاور کمک بگیرد، قرار نیست همه مشکلات را به تنهایی حل کنیم. مشاور به عنوان فردی که نفر سوم محسوب می‌شود و روابط بین فردی را ارزیابی می‌کند می‌تواند در ارائه راهکار به مراجع مؤثر واقع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha