شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸

محققان دانشگاه یوتا آمریکا موفق به درمان اختلال حرکتی ناشی از ام اس در موش شدند.

سلامت نیوز: محققان دانشگاه یوتا آمریکا موفق به درمان اختلال حرکتی ناشی از ام اس در موش شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، در این آزمایش چند موش مبتلا به ام اس که قادر به راه رفتن نبودند مورد بررسی قرار گرفتند و قرار شد که سلول های بنیادی انسان به آنان تزریق شود. 

پزشکان احتمال دادند که بدن موش ها این سلول های بنیادی را قبول نکند ولی پس از تزریق در کمال ناباوری مشاهده کردند که موش ها مانند موش های سالم قادر به حرکت شدند و تمام اختلالات حرکتی آنان برطرف شد. 

درمان اختلالات حرکتی ام اس با استفاده از این روش 10 تا 14 روز طول می کشد و پس از گذشت شش ماه هنوز نشانه ای از وجود ام اس در موش ها دیده نشده است.

مولتیپل اسکلروزیس ( MS ) یک فرآیند ایمنی است که که در آن سیستم ایمنی پاسخ غیر متعارفی به سیستم عصبی مرکزی (CNS ) می دهد. سیستم عصبی مرکزی شامل مغز، نخاع و اعصاب بینایی است. 

در این بیماری، سیستم ایمنی به میلین حمله می کند. میلین به غلاف چربی اطراف سلول های عصبی گفته می شود. میلین آسیب دیده باعث بوجود آمدن تصلب بافت (sclerosis) می شود که نام بیماری نیز از همین واژه گرفته شده است. 

زمانی که پوشش میلین یا بافت های عصبی آسیب می بینند، ارسال پیام های عصبی مختل می شود که عوارض مختلفی دارد.

در حال حاضر حدود 2.3 میلیون نفر در سراسر جهان به این عارضه مبتلا هستند. علایم این بیماری شامل خستگی شدید، تاری دید، ضعف عضلانی و عدم تعادل است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha