شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
کد خبر: 112161

متخصصان سلامت موفق به کشف نخستین «مدرک قطعی پزشکی» دال بر وجود سلول‌های بنیادی سرطانی در بدن انسان شدند که راه را برای درمان قطعی سرطان هموار خواهد کرد.

سلامت نیوز: متخصصان سلامت موفق به کشف نخستین «مدرک قطعی پزشکی» دال بر وجود سلول‌های بنیادی سرطانی در بدن انسان شدند که راه را برای درمان قطعی سرطان هموار خواهد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این یافته‌ با تلاش متخصصان سلامت می‌تواند بر سال‌ها بحث و اختلاف نظرهای علمی بر سر این بیماری پایان دهد و راه را برای کشف روش‌های موثرتر درمان سرطان و حتی ریشه‌کن کردن این بیماری مرگبار هموار سازد. 

متخصصان علوم پزشکی دانشگاه آکسفورد و انستیتو کارولینسکای سوئد اعلام کردند که مطالعات آنها درباره درک چگونگی پیشرفت سرطان‌ در بدن و بهترین شیوه درمان این بیماری به مرحله بسیار حساس و حیاتی رسیده است. وجود سلول‌های بنیادی سرطانی که شکل جهش یافته‌ای از سلولهای بنیادی سالم هستند و باعث پیشرفت و رشد سرطان‌ها می‌شوند از ده‌ها سال پیش به عنوان یک فرضیه مطرح شد. همچنین وجود این سلول‌ها در موش‌های آزمایشگاهی از دو سال پیش مشاهده شده است. اما اینکه آیا این سلول‌ها باعث پیشرفت سرطان در انسان‌ها نیز می‌شوند هنوز محل بحث متخصصان است.

با این حال در مطالعه جدیدی که در مجله Cancer cell منتشر شد، متخصصان موفق به شناسایی و ردیابی نوعی از جهش‌های ژنی شده‌اند که عامل شکل‌گیری نوعی از سرطان خون هستند و این نوع سرطان خون نیز به نوبه خود از مجموعه خاص و مجزایی از سلول‌ها منشاء می‌گیرد که به گفته متخصصان این مجموعه خاص از سلول‌ها، ریشه پیشرفت سرطان در بدن انسان هستند.

متخصصان براین‌باورند که فرضیه وجود ردپای سلول‌های بنیادی در سرطان می‌تواند نقش مهمی در کمک به درمان‌ موثر این بیماری در آینده ایفا کند. بنابراین فرضیه، ریشه تمام انواع سرطان‌ها در واقع مجموعه خاصی از سلول‌ها است که مسئول پیشرفت سرطان در بدن هستند. بر اساس این یافته اگر روش‌های درمانی سرطان به سویی هدایت شوند که بتوانند این سلول‌ها را هدف قرار دهند، سرطان نیز به طور کامل ریشه‌کن خواهد شد.

«پیتر وول»، مدیر انستیتوی درمان مولکولی «ودرال» در دانشگاه آکسفورد می‌گوید: اگر بتوانیم سلول‌های بنیادی سرطانی را نابود کنیم به منزله این است که درخت را از ریشه درآوردیم و این یعنی دیگر امکان پیشرفت این بیماری وجود نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha