شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵
کد خبر: 112174

نور خورشید از جمله منبع اصلی تامین کننده ویتامین «د» است و کمبود این ویتامین موجب شکل گیری امراضی از جمله دردهای استخوانی و عضلانی می‌شود.

سلامت نیوز: نور خورشید از جمله منبع اصلی تامین کننده ویتامین «د» است و کمبود این ویتامین موجب شکل گیری امراضی از جمله دردهای استخوانی و عضلانی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، ویتامین «د» تنها نوع ویتامینی است که هورمون نیز محسوب می‌شود، این ویتامین برای محکم کردن استخوان‌ها و دندان‌ها مفید است و همچنین به حفظ قدرت عضلانی و جذب کلسیم بدن کمک می‌کند. شاید تاکنون به این موضوع خوب فکر نکرده‌ایم که مستقیم در برابر نور آفتاب عالم تاب قرار گرفتن چه فوایدی دارد اما برای اینکه به بیماری‌های مختلف ناشی از کمبود ویتامین «د» مبتلا نشویم، بهتر است تا دیر نشده به فکر چاره باشیم. این روزها با وضعیت آپارتمان نشینی کمتر کسی به این مقوله توجه می‌کند اما می‌شود برای جبران کمبود ویتامین «د» مورد نیاز بدن خود، جلوی بسیاری از بیماری‌ها را بگیریم تا در آینده با مشکلات بیشتری روبه‌رو نشویم.

به گفته کارشناسان علم تغذیه، هر چند می‌توان ویتامین «د» را از طریق مکمل‌های غذایی همچون ماهی، غلات و یا شیر غنی شده کسب کرد، اما به منظور تامین این ویتامین مورد نیاز باید در معرض نور آفتاب قرار گرفت.

براساس پژوهش‌های صورت گرفته، حدود 75 درصد از افراد مبتلا به ضعف عضلانی دچار کمبود ویتامین «د» هستند. همچنین تحقیقات نشان داده که کمبود ویتامین «د» خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را دو برابر افزایش می‌دهد و اشخاصی که میزان دریافت ویتامین «د» در آنها ضعیف است بییشتر از دیگران در معرض ابتلا به بیماری دیابت، چاقی و بیماری‌های قلبی و عروقی قرار دارند.

همچنین در بررسی‌های اخیر روی زنان مبتلا به پوکی استخوان که به دلیل شکستگی‌های استخوان لگن در بیمارستان بستری شده اند، مشخص شده است در 50 درصد موارد این زنان با مشکل کمبود ویتامین «د» مواجه بوده اند. دکتر «شهرام بهاروند احمدی» پزشک فوق تخصص بیماری‌های روماتیسمی و مفاصل ضمن معرفی علایم بیماری ناشی از کمبود ویتامین «د» و نیز تشریح عوارض آن، توصیه‌هایی در ارتباط با پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌های مرتبط با کمبود ویتامین «د» ارائه کرده که در پی می‌آید: دکتر بهاروند احمدی می‌گوید: علائم کمبود ویتامین «د» در بسیاری اوقات مبهم و غیراختصاصی است و به همین علت در بسیاری اوقات دیر تشخیص داده می‌شود.

وی می‌افزاید: مهم‌ترین عارضه در کودکان، بیماری راشیتیسم است که به علت کمبود ویتامین «د» ایجاد شده و سبب می‌شود کودکان بیمار زانوهای پرانتزی شکل و مچ دست کلفت داشته باشند. پزشک فوق تخصص بیماری‌های روماتیسمی و مفاصل دیر راه افتادن و کوتاهی قد کودکان را یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین «د» برشمرده و ادامه می‌دهد: کمبود شدید ویتامین «د» می‌تواند منجر به کاهش کلسیم و متعاقب آن دچار اسپاسم عضلانی، تشنج و مشکل تنفسی نیز شود. دکتر بهاروند احمدی، علائم کمبود ویتامین «د» در بزرگسالان را درد مبهم و پراکنده در تمام بدن، ضعف کلی بدن و نیز ضعف در ایستادن و بالا رفتن از پله و در مراحل پیشرفته تر لنگیدن، درد استخوان بخصوص در دنده، مفصل ران، کف پا و ران عنوان کرد. وی می‌افزاید: تشخیص کمبود ویتامین «د» معمولا با بررسی سطح این هورمون در خون صورت می‌گیرد.

پزشک فوق تخصص بیماری‌های روماتیسمی و مفاصل، نقش اصلی ویتامین «د» را حفظ تعادل سطح کلسیم و فسفر خون دانسته و می‌گوید: این ویتامین به بدن برای جذب کلسیم، که برای شکل دادن استخوان‌ها و حفظ استحکامشان مفید است، کمک می‌کند. وی با بیان اینکه کمبود ویتامین «د» در بزرگسالان منجر به استومالاسی و پوکی استخوان می‌شود، تصریح می‌کند، ویتامین «د» به تنهایی و یا همراه با کلسیم برای بهبود سلامت استخوان‌ها و کاهش شکستگی آنها استفاده می‌شود.

دکتر بهاروند احمدی می‌افزاید: ویتامین «د» در بسیاری از خوراکی‌ها از جمله ماهی ها، تخم مرغ، شیرهای فرآوری شده و روغن کبد ماهی یافت می‌شود. این پزشک فوق تخصص روماتولوژی گفت: همچنین نور خورشید تولید روزانه ویتامین «د» در بدن را افزایش می‌دهد و تحقیقات نشان می‌دهد روزانه 10 دقیقه قرار گرفتن مستقیم در برابر آفتاب (بدون مانع) می‌تواند بخشی از کمبود این ویتامین را جبران کند. بهاروند افزود: از آنجا که ویتامین «د» ممکن است بتواند در برابر آرتروز، فشارخون بالا، سرطان و سایر بیماری‌ها از بدن محافظت کند به همین منظور به تمام افراد توصیه می‌شود که حتما به صورت روزانه در برابر نور مستقیم آفتاب قرار گیرند.

وی افراد در خطر کمبود ویتامین «د» را افراد مسن، سیگاری‌ها و افرادی که کم در برابر نور آفتاب قرار دارند و کودکانی که فقط با شیر مادر تغذیه می‌شوند، بیماران روماتیسمی، افراد بالای 50 سال، بیماران مبتلا به بیماری‌های کلیوی و افراد با پوست تیره نیز جزو افراد با خطر کمبود ویتامین «د» برشمرد. دکتر بهاروند توصیه کرد مردم 200 تا 600 واحد ویتامین «د» براساس سن و جنس خود مصرف کنند. دکتر بهاروند با بیان اینکه راه درمان کمبود این هورمون مصرف ویتامین «د» است، افزود: این ویتامین را می‌توان به صورت خوراکی و یا تزریقی مصرف کرد و افرادی که در حال مصرف ویتامین به شکل خوراکی و تزریقی هستند نیاز به سنجش سطح خونی ویتامین «د» می‌باشند تا از مسمومیت با ویتامین «د» اجتناب شود. وی گفت: در صورت داشتن سنگ کلیه و یا دیگر بیماری‌های کلیوی و یا بیماری کبدی و یا هورمونی باید قبل از مصرف ویتامین «د» به پزشک خود اطلاع دهید.

وی با بیان اینکه همچنین افراد دارای کلسیم خون بالا نباید این ویتامین را مصرف کنند، اظهار داشت: کسانی که داروهای ضد ایدز مصرف می‌کنند نیاز بیشتری به مصرف ویتامین «د» دارند. این پزشک فوق تخصص گفت: اگر ویتامین «د» زیاد مصرف شود ممکن است علائم مسمومیت با آن ایجاد شود که مهم‌ترین آن افزایش سطح کلسیم خون و بروز علائمی مانند تشنگی، ادرار زیاد، تهوع و استفراغ، گیجی و سردرد است.

وی اضافه کرد: توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا، از دوران جوانی میزان کافی کلسیم و فسفر به همراه ویتامین «د» مصرف شود.این روزها که زندگی شهری و آپارتمان نشینی باعث شده که ما از برخی چیزها محروم شویم نباید کاری کرد که کمبود ویتامین د باعث شود که دچار بیماری‌های مختلفی شویم پس تا دیر نشده باید با مصرف کلسیم به میزان کافی و در برابر نور مستقیم آفتاب قرار گرفتن، استخوان‌هایی محکم داشته باشیم و از شکنندگی آنها جلوگیری کنیم. تنها روزانه 10 دقیقه در برابر نور مستقیم آفتاب قرار گرفتن می‌تواند بسیاری از این مشکلات را حل کند و با کاهش برخی از فعالیت‌های غیرضروری، به این فعالیت خود اقدام کنیم تا زندگی سرشار از سلامتی و شادابی داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha