گرایش بیماران از بخش های خصوصی به دولتی بدون اینکه تغییری در فضای بیمارستانی و نیروی انسانی ارائه دهنده خدمات صورت گرفته باشد، نیز فشار زیادی را به دوش تیم سلامت تحمیل کرده است.

سلامت نیوز: گرایش بیماران از بخش های خصوصی به دولتی بدون اینکه تغییری در فضای بیمارستانی و نیروی انسانی ارائه دهنده خدمات صورت گرفته باشد، نیز فشار زیادی را به دوش تیم سلامت تحمیل کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، رییس شورای عالی نظام پرستاری، مزایا و معایب طرح تحول در نظام سلامت را از نگاه جامعه پرستاری تشریح کرد.

سیدیعقوب جعفری گفت: ایجاد بارقه ای از امید طبق فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه مردم به جز رنج بیماری مشکل دیگری نداشته باشند و کاهش هزینه های مردم، از جمله مزایای این طرح است.

وی تهیه اقلام دارویی، تجهیزاتی و مصرفی بیماران در بیمارستان ها و اعتماد بیشتر مردم به بخش های دولتی و مراجعه بیشتر مردم به بخش های دولتی را از دیگر مزایای طرح تحول در نظام سلامت عنوان کرد.

رییس شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: البته این طرح نواقص و مشکلاتی نیز دارد که از آن جمله می توان به بی توجهی کامل به سیاست های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری در بخش سلامت اشاره کرد.

جعفری، کمبود نیرو و افزایش حجم کاری کادر سلامت بویژه پرستاران را از دیگر مشکلات اجرایی شدن طرح تحول در نظام سلامت دانست و گفت: نادیده گرفتن کل کادر پزشکی در طرح تحول نظام سلامت در دریافتی ها، افزایش توقع و انتظارات مردم، عدم پیش بینی زیرساخت های اجرای طرح تحول و بی توجهی به آموزش به مردم و بیماران در بسته طرح تحول نظام سلامت نیز از نقایص در اجرای این طرح است.

وی ادامه داد: شیفت بیماران از بخش های خصوصی به دولتی بدون اینکه تغییری در فضای بیمارستانی و نیروی انسانی ارائه دهنده خدمات صورت گرفته باشد، نیز فشار زیادی را به دوش تیم سلامت تحمیل کرده است.

به گفته رییس شورای عالی نظام پرستاری، افزایش درخواست های القایی و سفارش آزمایش ها و سایر فرایندهای کلینیکی و پاراکلینیکی بدون توجیه علمی مانند گرفتن اکو و ام آر آی های بی دلیل نیز از دیگر معایب طرح تحول در نظام سلامت محسوب می شود.

جعفری افزود: بر همین اساس مقرر شد مشکلات و نواقص این طرح به مسوولان وزارت بهداشت ارسال و در صورت نیاز جلسه ای با حضور مقام عالی وزارت تشکیل شود.

رییس شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به تشکیل کمیته پیگیری 11 نفره در نظام پرستاری گفت: این کمیته متشکل از ریاست کل سازمان نظام پرستاری، اعضای هیات رییسه شورای عالی نظام پرستاری و شش نفر از روسای هیات مدیره های استان ها به نمایندگی از سایر هیات مدیره های نظام پرستاری شامل استانهای همدان، مشهد، سنندج، تهران، قم و ارومیه است.

جعفری خاطرنشان کرد: این کمیته جهت پیگیری مشکلات طرح تحول نظام سلامت تشکیل می شود و موظف است، بطور مستمرً گزارشات مربوطه را به مسوولان گزارش کرده و به اطلاع پرستاران کشور برساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha