شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۷
کد خبر: 112186

در صورت مسمومیت‌ بارداری فشار خون 140 روی 90 میلی متر جیوه بالاتر است.

سلامت نیوز: در صورت مسمومیت‌ بارداری فشار خون 140 روی 90 میلی متر جیوه بالاتر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، پروین همتی گفت: برخی خانم‌های باردار پیش از بارداری فشار خون دارند که این دسته به فشار خون مزمن مبتلا هستند. برخی خانم‌ها نیز فقط در دوران بارداری دچار فشارخون می‌شوند که اصطلاحا به این حالت مسمومیت بارداری اطلاق می‌شود.

 

وی ادامه داد: در صورت مسمومیت‌ بارداری فشار خون 140 روی 90 میلی متر جیوه بالاتر است. بیمارانی که کلیه‌های آن‌ها پروتئین اوری دفع می‌کنند و ورم دارند، دچار مسمومیت بارداری شده که بسیار خطرناک است.
وی بیان کرد:  پرکلامسی( مسمومیت حاملگی) علت شناخته شده‌ای ندارد، اما بیماری‌‍‌های زمینه‌ای که مادر داشته و همچنین بارداری اول، احتمال آن را بیشتر می‌کند. در مسمومیت بارداری بدن مادر به هورمون‌های جفتی حساسیت نشان می‌دهد، در نتیجه عروق محیطی دچار انقباض می‌شوند و فشار خون افزایش می‌یابد.
همتی اذعان داشت:چاقی و دیابت نیز از عوامل تشدید کننده مسمومیت می‌توانند باشند. در صورتی که مسمومیت بارداری خفیف باشد، پزشک جنین را از هفته 38 به بعد لتین دلکشن (ختم حاملگی) کرده تا جنین بتواند تنفس کند، اما در فرم شدید اگر پروتئین دفع شود، فشار از 160 روی 110 میلی متر جیوه بالاتر می‌شود که در این صورت سن حاملگی (هفته چندم بارداری) مهم نیست، چرا که مادر در خطر تشنج قرار دارد و برای نجات وی ختم حاملگی انجام می‌دهند.
وی خاطرنشان کرد: مادرانی که قصد بارداری دارند، بهتر است نکاتی را در نظر بگیرند، از جمله اینکه اگر دچار اضافه وزن هستند، قبل از بارداری وزن خود را کاهش دهند، چرا که ممکن است دچار پرکلامسی شوند. بهتر است در برنامه غذایی خود از نمک کمتری استفاده کنند. علاوه بر این برای مادرانی که احتمال خطر بیشتری وجود دارد، آسپرین بچه تجویز شده چرا که باعث رقیق شدن خون می‌شود.
همتی گفت: خانم‌های باردار غذاهای پر کالری مانند سیب زمینی سرخ کرده، پیتزا و آب گوشت مصرف نکنند و همچنین از مصرف غذاهای دارای چربی زیاد پرهیز کنند.
وی تصریح کرد: برای کنترل فشار خون مادرانی که دچار مسمومیت بارداری خفیف هستند، باید دارو تجویز شود تا فشار خون در آن‌ها تنظیم شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha