یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۳

مدیر کل سازمان بهزیستی استان فارس گفت: عملکرد مرکز ماده 16 اردوگاه سلامی با مراکز «دی آی سی» تفاوت بنیادین دارد.

سلامت نیوز: مدیر کل سازمان بهزیستی استان فارس گفت: عملکرد مرکز ماده 16 اردوگاه سلامی با مراکز «دی آی سی» تفاوت بنیادین دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، عبدالحمید کشاورز اظهار داشت: مراکز درمان، نگهداری و کاهش آسیب ماده 16 به منظور جمع‌آوری، نگهداری و درمان معتادان پر خطر و بی‌خانمان ایجاد شده که با مجوز مقام قضایی به این مرکز هدایت می‌شوند.

مدیر کل سازمان بهزیستی استان فارس با تاکید بر اینکه تمام معتادان مشمول این ماده نمی‌شوند، افزود: معتادان باید یک تا سه ماه در مراکز ماده 16 نگهداری شوند و با پیشنهاد مقام قضایی این مدت قابل تمدید است.

به گفته کشاورز، مجموعه‌ای که قرار است به عنوان مرکز ماده 16 در اردوگاه سلامی ساخته شود مرکز نگهداری معتادان اجباری است که توسط نیروی انتظامی دستگیر می‌شوند و این مجموعه به طور اساسی با کمپ‌های میان‌مدت ترک اعتیاد و مراکز «دی آی سی» تفاوت دارد.

وی همچنین متذکر شد که مراکز «دی آی سی» اقامتی نیستند، بلکه افراد داوطلبانه به آن مراجعه کرده و با دریافت خدمات می‌توانند از آن مراجعت کنند.

این مسئول تصریح کرد: معتادانی که به هر دلیلی موفق به ترک نمی‌شوند، برای کاهش آثار و تبعات اعتیاد، به مراکز «دی آی سی» که بهزیستی یا دانشگاه علوم پزشکی ایجاد کرده، مراجعه می‌کنند.

کشاورز خاطرنشان کرد: در مراکز «دی آی سی» برای کاهش بیماری‌هایی مانند ایدز و هپاتیت و جلوگیری از سرایت آن به جامعه، وسایل بهداشتی به معتادان ارائه می‌شود و آنان همچنین از خدمات مشاوره و مددکاری نیز بهره‌مند می‌شوند که این فرایند به طور کامل اختیاری است.

وی عنوان کرد: مراکز ماده 16 اما اجباری هستند و آنچه قرار است در دهکده سلامی ایجاد شود، مرکز اقامتی و نگهداری معتادان اجباری است که نمی‌تواند وظایف مراکز «دی آی سی» را عهده‌دار شود.

این مسئول با اشاره به این که دبیرخانه شورای مبارزه با مواد مخدر و شورای شهر شیراز در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی همکاری خوبی با بهزیستی دارند، ابراز داشت: مرکز ماده 16 سلامی کلنگ‌زنی شده و تا پایان سال راه‌اندازی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha