یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۸
کد خبر: 112244

رئیس انجمن دندان‌پزشکان عمومی ایران از بیکاری ۳۰ درصد دندان‌پزشکان کشور و ورود هر کودک به مدرسه با شش دندان پوسیده خبر داد.

بیکاری ۳۰ درصد دندان‌پزشکان کشور

سلامت نیوز: رئیس انجمن دندان‌پزشکان عمومی ایران از بیکاری ۳۰ درصد دندان‌پزشکان کشور و ورود هر کودک به مدرسه با شش دندان پوسیده خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، مسائل مربوط به دندانپزشکی در ایران موارد بسیاری را شامل می‌شود. هزینه‌های خدمات دندانپزشکی در ایران اگرچه نسبت به سایر کشورها کمتر است اما، وضعیت اقتصادی مردم و تحت‌پوشش بیمه‌نبودن این خدمات هزینه‌های سنگینی را بر مردم تحمیل می‌کند. از طرف دیگر، در چند سال گذشته به‌دلیل افزایش نرخ ارز، قیمت تجهیزات دندانپزشکی و به تبع آن خدمات درمانی افزایش چشمگیری داشته است.

همچنین، اگرچه هزینه‌های دندان‌پزشکی در تمام کشورها بیشتر از سایر خدمات است، واقعیت این است که در بسیاری از کشورها بحث پیشگیری قوی‌تر است، بنابراین کسانی که می‌خواهند خدمات درمانی دندانپزشکی بگیرند، نسبتشان کمتر است.

در رابطه با بحث پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان گفته می‌شود به‌دلیل فرهنگ غالبی که در کشور ما وجود دارد و مردم به دنبال این هستند که پس از ایجاد مشکل به دنبال رفع آن برآیند، به‌طور طبیعی مراجعه مردم و توجه آنها به درمان بیشتر است. به همین دلیل است که به‌رغم افزایش دندان‌پزشکان، دانشکده‌های دندانپزشکی و مراکز بهداشتی و درمانی آنچه افزایش پیدا کرده خدمات درمانی است و نه خدمات پیشگیری. توجه مردم نسبت به بحث پیشگیری کمتر است.

رئیس انجمن دندان‌پزشکان عمومی ایران اظهار کرد: به‌‌رغم ایجاد مراکز دانشگاهی در رشته دندانپزشکی، ما شاهد شاخص‌های پوسیدگی بالا در سراسر کشور هستیم، به‌طوری که وقتی یک کودک وارد مدرسه می‌شود، دارای 6 دندان پوسیده است، که این مساله می‌تواند در استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان بیشتر و یا در مناطق بالای شهر کمتر مشاهده شود.

باقر شهنی‌زاده با اشاره به ایجاد حدود 60 دانشکده دندانپزشکی و تربیت بالغ بر 30 هزار دندانپزشک در کشور عنوان کرد: متاسفانه هنوز با وجود این تعداد دانشکده‌ و دندان‌پزشکان، آمار پوسیدگی دندانی کشور بالاست. زیرا ایامی که دانشکده دندانپزشکی تاسیس می‌کردیم، باید برنامه‌هایمان نیز سلامت‌محور تعریف می‌شد، ولی این درحالی است که برخی پروژه‌ها اجرا شد ولی هیچ پیگیری در ادامه اجرای آن صورت نپذیرفت.

شهنی‌زاده با به نقد کشیدن طرح فلورایدتراپی دانش‌آموزان عنوان کرد: این سوال پیش می‌آید که چطور اعتبارات اداره دانشکده‌های دندانپزشکی داده می‌شود، ولی بیمه‌ها فقط 2 درصد از اعتباراتشان مختص به مباحث بهداشت دهان و دندان به‌خصوص پیشگیری می‌شود. بنابر این وزیر بهداشت در این حوزه وظیفه سنگینی برعهده دارد.

رئیس انجمن دندان‌پزشکان عمومی ایران ادامه داد: مشاهده می‌شود که به‌دلیل احداث دانشکده‌های دندانپزشکی بحث می‌شود درحالی که این دانشکده‌ها براساس طرح آمایش سرزمینی ایجاد شد. بنابراین چرا اعلام نمی‌کنند که این طرح از کجا نشات گرفت که امروز ما شاهد بیکاری دندان‌پزشکان هستیم و پوسیدگی دندان‌های ایرانیان نیز بالا رفته است. شهنی‌زاده خاطرنشان کرد: درحال حاضر 30 درصد از 30 هزار دندانپزشک تربیت‌شده کشور بیکار هستند. بنابراین باید برنامه‌ریزی‌ها در حوزه سلامت بهداشت دهان و دندان سلامت‌محور باشد نه درمان‌محور.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha