معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: بر اساس نقشه علمی کشور به ۴۰۰ رشته جدید در دانشگاههای علوم پزشکی نیاز داریم که ایجاد شوند. در گذشته فقط به توسعه کمی پرداختیم اما با همان شیب رشد کمی، اعتبارات آموزش علوم پزشکی هم کم شد.

سلامت نیوز: معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: بر اساس نقشه علمی کشور به ۴۰۰ رشته جدید در دانشگاههای علوم پزشکی نیاز داریم که ایجاد شوند. در گذشته فقط به توسعه کمی پرداختیم اما با همان شیب رشد کمی، اعتبارات آموزش علوم پزشکی هم کم شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، امیرمحسن ضیایی امروز در نشست خبری شورای آموزش داروسازی گفت:‌در حوزه داروسازی آموزش‌ها خوب بوده و در ارزیابی کلی و بحث کیفی که شعار ماست به نسبت حوزه‌های دیگر بهتر عمل شده است.

وی ادامه داد: یکی از حوزه‌هایی که از نظر اقتصاد و عرضه خدمات مهم است، حوزه داروسازی است چرا که در دنیا سهم بالایی را از درآمدها به خود اختصاص داده است.

ضیایی گفت: حوزه سلامت می‌تواند هزینه و درآمدزایی زیادی داشته باشد. در کشور ما این حوزه فرصت خوبی است، چرا که از نظر نیروی انسانی توان خوبی را داریم.

وی گفت: حوزه دارو به تولید و فناوری بسیار نزدیک است و بهتر می‌توانند به سلامت و اقتصاد کشور کمک کنند.

معاون آموزشی وزیر بهداشت تأکید کرد: باید نیروی انسانی که تربیت می‌شود، متناسب با نیاز کشور باشد به همین دلیل باید تقسیم‌بندی جدیدی را انجام دهیم و از کارهای روزمره خود بیرون بیاییم.

ضیایی گفت: تربیت نیروی انسانی باید متناسب با ارائه خدمات و برنامه‌های بالادستی باشد و به همین دلیل نیاز است که مجموعه‌ای را در اختیار داشته باشیم.

وی گفت: نقشه جامع، چشم‌انداز، نقشه علمی سلامت و سیمای بیماری‌ها را دیده‌ایم به همین دلیل نقشه راه تهیه شده که ترکیبی از برنامه‌ها و اهداف است.

وی گفت: بر اساس این نقشه به 400 رشته نیاز داریم که ایجاد شوند. این توسعه هدفمند می‌شود در حالی که تاکنون با توسعه بی‌رویه کمی در آموزش پزشکی مواجه بوده‌ایم.

ضیایی گفت: شاید زمانی لازم بود بی‌مهابا نیرو تربیت کنیم و کشور خالی بود اما اکنون بعد از 30 سال از تشکیل وزارت بهداشت، زمان توسعه به این روش گذشته است.

وی با ناکید بر ارتقاء کیفی آموزش پزشکی، گفت: توسعه کمی هدفمند را دنبال می‌کنیم، ولی باز کردن دانشکده و انجام روش‌های قدیمی را نمی‌خواهیم. بلکه منابعی را باید در مزیت‌ها هزینه کنیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: با فشار فزاینده‌ای روبه‌رو هستیم، در استانی که 500 هزار نفر جمعیت دارد و دانشکده داروسازی دارد تقاضای ایجاد دو دانشکده جدید می‌شود، باید شاخص‌ها تعیین شود تا بتوانیم این مسائل را مدیریت کنیم چرا که توان مدیریت اجرایی تا یک حدی است.

وی ادامه داد: شیب ایجاد دانشکده‌ها افزایش یافت اما با همان شیب اعتبارات کاهش یافته و این فاجعه‌ای را در آینده گوشزد می‌کند.

وی با اشاره به طرح تحول نظام سلامت، گفت: بهبود ارائه خدمات در فاز اول این برنامه مطرح است و از دید مردم بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها محل ارائه خدمت هستند. مردم با بهداشت و آموزش به طور مستقیم درگیر نیستند. بنابراین اجرای این برنامه فرصت و تهدیدی است که اگر به خوبی آن را مدیریت نکنیم هرچه پول هم بریزیم اثری نخواهد داشت.

ضیایی تأکید کرد: همه باید در این مسیر کمک کنند چرا که اگر به آموزش کمک شود، بهداشت ارتقاء می‌یابد و هزینه‌های درمانی کاهش می‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha