یافته‌ها نشان می‌دهند كه استفاده مفرط از تلفن همراه بر خواب نوجوانان تاثیر دارد.

بر اساس یك تحقیق درصد اختلال خواب، بی‌قراری، استرس و خستگی نوجوانانی كه بیش از اندازه از تلفن همراه استفاده می‌كنند بیشتر از دیگران است.

این تحقیق را پروفسور گبی بدر، استاد دانشگاه سالگرن گوتنبرگ سوئد، بر 21 فرد سالم 14 تا 20 ساله با ساعت كاری و درسی منظم و بدون مشكل خواب انجام داد. این افراد به دو گروه كنترلی سه مرد و هفت زن و گروه آزمایشی سه مرد و هشت زن تقسیم شدند.

گروه كنترلی روزانه كمتر از پنج تماس تلفنی و پنج پیام ارسالی داشتند در حالی كه گروه آزمایشی روزانه بیش از 15 تماس تلفنی و 15 پیام ارسالی داشتند. همچنین از این افراد سوالاتی در مورد سبك زندگی و عادات خوابشان پرسیده شد.

طبق نتایج منتشر شده درصد بی‌قراری، بی مبالاتی، مصرف زیاد مشروبات انرژی‌زا، اختلالات خواب، استرس و كسالت افرادی كه بیش از اندازه از تلفن همراه استفاده می‌كنند نسبت به گروه كنترلی بیشتر است. یعنی از آنجا كه در ساعات زندگی این افراد تاخیر و تعلل وجود دارد آنها بیشتر شبیه به چكاوك هستند تا جغد.

به گفته دكتر بدر؛ اعتیاد به تلفن همراه در حال معمول شدن است و جوانان از این كه همیشه در دسترس باشند دچار احساس فشار گروهی می‌شوند.

دكتر بدر در ادامه گفت: امروز كودكان در سنین بسیار كم از تلفن همراه استفاده می‌كنند و به نظر می‌رسد ارتباطی بین استفاده زیاد از تلفن همراه و رفتارهای تهدید كننده سلامت مانند سیگار كشیدن، توهین به دیگران و استفاده از مشروبات الكلی وجود دارد.

دكتر بدر بر اهمیت خواب راحت در جوانان تاكید كرد و افزود: ضروری است جوانان درباره‌ تاثیرات منفی استفاده زیاد از تلفن همراه بر الگوهای خواب و بیداریشان و خطرات جدی تهدید كننده سلامت هوشیار بوده و به این گونه مشكلات آگاهی داشته باشند.

وی توصیه می‌كند كه بهتر است جوانان شبی 9 ساعت بخوابند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha