یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۵

یک مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان به اعلام آخرین آمار از تماس‌های برقرار شده با "صدای یارا" از 15 تا 31 فروردین ماه پرداخت و از وقوع دو مورد کودک آزاری در این مدت خبر داد.

وقوع دو مورد کودک آزاری در نیمه دوم فروردین

سلامت نیوز:یک مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان به اعلام آخرین آمار از تماس‌های برقرار شده با "صدای یارا" از 15 تا 31 فروردین ماه پرداخت و از وقوع دو مورد کودک آزاری در این مدت خبر داد.

شیرین صدرنوری در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره افزود: در این مدت 140 مورد تماس با صدای یارا برقرار شده که 97 درصد مادر بوده‌اند. 34 درصد از این مادران درباره کودکان 4 تا 7 ساله خود مشاوره دریافت کرده‌اند که 60 درصد آن درباره فرزندان پسر بوده است.

وی افزود: 46 درصد کودکانی که مورد مشاوره واقع شده‌اند زیر سن مدرسه بوده‌اند. همچنین 93.5 درصد خانواده‌ها از نوع هسته‌ای (دارای پدر، مادر، خواهر و برادر) بوده‌اند.

این مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان با اشاره به اینکه اکثر تماس گیرندگان از تهران با صدای یارا ارتباط برقرار کرده‌اند عنوان کرد: 24 درصد تماس‌ها از شهرستان‌ها و 76 درصد از تهران بوده است که مناطق یک و پنج تهران با 10 درصد فراوانی در صدر تماس‌گیرندگان قرار گرفته‌اند.

صدرنوری درباره میزان تحصیلات افراد تماس گیرنده با صدای یارا نیز گفت: 46 درصد این افراد دارای تحصیلات دیپلم بوده‌اند. همچنین 61 درصد عنوان کرده‌اند که کودکان خود را تنبیه می‌کنند. از این میان 60 درصد تنبیهات روانی (تحقیر، سرزنش، مقایسه و ...) و 40 درصد فیزیکی بوده است.

وی با بیان اینکه 33 درصد مشکلات مطرح شده خانوادگی بوده است، اظهار کرد: از این میزان 53 درصد موضوع تماس عدم آگاهی به شیوه‌های فرزند پروری و 27 درصد مربوط به تک فرزندی بوده است.

صدرنوری با اشاره به اینکه 20 درصد درباره مسائل مربوط به مدرسه، 18 درصد در رابطه با اختلالات رفتاری، شش درصد درباره مشکلات عادتی بوده و 17 درصد درخواست اطلاعات داشته‌اند، گفت: مشکلات ذهنی، ارتباطی و جسمی نیز از فراوانی یکسان دو تا سه درصد برخوردارند.

این مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان، در ادامه با اشاره به اینکه چهار مورد پرونده ارجاع شده کودک داشتیم که دو مورد از آن کودک آزاری بود عنوان کرد: یک دختر و یک پسر مورد کودک آزاری قرار گرفته بودند که یک نوع کودک آزاری جسمی و دو مورد عاطفی بوده است.

وی با بیان اینکه یک نفر از کودکان آسیب دیده در گروه سنی صفر تا سه سال و دیگری در گروه سنی 12 تا 14 سال بوده است، گفت: یک مورد از آزار رسانی‌ها از سوی پدر و یک مورد از سوی پدر و مادر بوده است. البته لازم به ذکر است آمار افراد آزار رسان به کودکان، قابل تعمیم به کل جامعه نیست.

صدر نوری با اشاره به اینکه معرف در هر دو مورد کودک آزاری مادر بوده است، درباره وضعیت خانوادگی این کودکان گفت: یک مورد متارکه و یک مورد طلاق در این خانواده‌ها اتفاق افتاده است.

این مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان درباره سطح تحصیلات والدین چهار مورد ارجاع شده کودک گفت: تحصیلات دو نفر از والدین در سطح سیکل و دو نفر در سطح دیپلم بوده است و پیگیری حقوقی و مشاوره قضایی برای سه نفر از چهار مورد ارجاع شده انجام شده است که پیگیری دریافت شناسنامه برای یکی از این کودکان از جمله آنهاست.

گفتنی است کودکان و نوجوانان از آسیب‌پذیرترین گروه‌های جامعه بوده و گذار تغییرات اجتماعی، زندگی آنها را بیش از همه دچار اختلال و نابسامانی می‌کند. در نتیجه ضرورت دسترسی آنها به راهنمایی‌های گسترده بیش از پیش احساس می‌شود.

از آنجا که مشاوره و گفت‌وگو یکی از راهبردهای مهم پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است، انجمن حمایت از حقوق کودکان اقدام به راه اندازی صدای یارا کرده است. واحد مددکاری صدای یارا با شماره تلفن‌های ۸۸۵۰۱۴۱۴ و ۸۸۵۰۱۴۱۵ و ۸۸۵۳۱۱۰۹ و۸۸۵۳۱۱۱۳ (با کد بین شهری021) همه روزه از ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر، برای کمک رسانی به کودکان ‌و نوجوانان و خانواده‌ها آماده است.

مشاوران صدای یارا با ایجاد رابطه‌ای همدلانه با تماس گیرندگان و با رعایت فن مصاحبه، طرح سئوالات مناسب، بررسی جوانب و علل مشکل، سعی در توانمند سازی افراد در جهت شناخت زوایای مختلف مشکل و یافتن راهکار مناسب دارند. به طور کلی بسیاری از تماس‌ها از جانب کسانی است که از موارد کودک آزاری مطلع شده‌اند، مانند همسایه‌ها و اولیای مدرسه و یا مادرانی که شاهد خشونت همسرشان علیه کودک هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha