مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: همسانسازی میزان و شدت معلولیت معلولان بر اساس استانداردهای جهانی، در جهت دریافت خدمات مناسب توانبخشی است.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی کشور گفت: همسانسازی میزان و شدت معلولیت معلولان بر اساس استانداردهای جهانی، در جهت دریافت خدمات مناسب توانبخشی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، کیوان دواتگران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه ماده یک قانون حمایت از جامعه معلولان در سال 1389 مورد تجدید نظر قرار گرفت، عنوان‌ کرد: از سال 1390 تاکنون حدود 1800 پزشک و پیراپزشک در زمینه تعیین نوع و شدت معلولیت با طبقهبندی بینالمللی و سازمان جهانی آموزش دیدهاند و این در حالی است که این طبقهبندی طیف وسیعی از انواع معلولیت جسمی، بینایی، شنوایی، گفتاری، روانی و شناختی را در برمی‌گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه معلولان مراجعه کننده به بهزیستی در صورتی مشمول دریافت و بهرهمندی از خدمات این سازمان می‌شوند که شدت معلولیت آنها به درستی تخمین زده شده باشد، باید در نظر گرفت صدور کارت هوشمند معلولیت در اولویت اهداف کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی قرار دارد.

این مسوول ضمن بیان اینکه هر خوشه از خدمات بهزیستی، در میزان دریافت خدمات با سایر خوشهها متفاوت است، تاکید کرد: ICF ابزاری است که برای سنجش سطح معلولیت افراد و قرار گرفتن آن‌ها در خوشه دهگانه دریافت خدمات به کار گرفته می‌شود.

دواتگران با اشاره به قدمت بیست ساله توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR)، گفت: در این راستا تاکنون در کل کشور 380 هزار نفر شناسایی شده و خدماتی از قبیل آموزش داخل خانواده، خارج از خانواده، مناسبسازی محل زندگی، اشتغال و بسترسازی شغلی دریافت کردهاند.

رییس کمیسیون‌های پزشکی تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت سازمان بهزیستی، افزود: توانبخشی مبتنی بر جامعه با قدمت بیش از دو دهه یکی از موفقترین برنامههای اجتماع و خانواده‌محور است که خدمات خود را در قالب «مرکز» و «اجتماع و خانواده» به جامعه هدف ارایه میدهد.

دواتگران با تاکید بر اینکه موضوع معلولیت از حوزه سلامت جدا شدنی نیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه بحث معلولیت در این حوزه مغفول مانده و دفتر توانمندسازی معلولان آمار درستی از میزان و چگونگی بروز و شیوع معلولیت ندارد و آنچه که بعد از وزارت بهداشت و مبحث پیشگیری از معلولیت به عهده بهزیستی است تمرکز این سازمان بر مقوله جلوگیری از تشدید معلولیت و کاهش اثرات معلولیت در زندگی روزمره این افراد با اقدامات توانبخشی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha