وزیر نیرو با تاکید بر اینکه بحران آب در کشور جدی است، از دولت، مجلس، قوه قضاییه و مردم برای مدیریت مصرف آب کمک خواست.

سلامت نیوز: وزیر نیرو با تاکید بر اینکه بحران آب در کشور جدی است، از دولت، مجلس، قوه قضاییه و مردم برای مدیریت مصرف آب کمک خواست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،حمید چیت چیان گفت: موضوع آب برای کشور ما بسیار مهم و ضروری است که باید از ابعاد مختلف به آن پرداخته و آگاهی های لازم به مردم داده شود. این در حالی است که مطالبی که درباره موضوع آب بیان می کنیم، بسیار عمیق و نگران کننده  است که راهکار هم دارد؛ اما کلید حل مشکل آب تنها در دست مسئولان نیست و تمام مردم شامل شهروندان، روستانشینان، صنعت گران و کشاورزان باید کمک کنند تا بتوان موضوع بحران آب را مدیریت کرد.

وزیر نیرو افزود: بحران آب جدی است؛ چراکه در 10 سال گذشته میزان آب تجدیدشونده کشور 130 میلیارد مترمکعب بود؛ اما اکنون در اثر کاهش متوسط بارش ها از سالانه 250 میلیمتر به 242 میلیمتر، حجم آب تجدیدشونده به 120 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

چیت چیان، با بیان اینکه در ابتدای انقلاب، سرانه آب تجدیدشونده هر ایرانی چهارهزار مترمکعب بود، اما اکنون این رقم به کمتر از 1600 مترمکعب رسیده است، افزود: طبق استانداردهای موجود، مناطقی که کمتر از 1700 مترمکعب آب تجدیدشونده به ازای یک نفر داشته باشند، در معرض تنش آبی قرار دارند.

چیت چیان خشک شدن دریاچه ها و تالاب ها را یکی از علامت های بحران آب عنوان کرد و گفت: 298 دشت از مجموع 609 دشت کشور دارای بیلان منفی آب است و این 298 دشت وضعیتی مشابه دریاچه ارومیه را دارند اما چون زیر زمین است، کسی مشاهده نمی کند. ضمن اینکه هم اکنون از نظر مقدار سرانه آب در مرحله تنش آبی و از نظر میزان آب تجدیدشونده در مرحله بحران آبی هستیم.

وی با بیان اینکه تاکنون در کشور 690 سد احداث شده است که ظرفیت تنظیم 39 میلیارد مترمکعب و ذخیره سازی 49 میلیارد مترمکعب آب را دارند، افزود: سدهایی که تاکنون ساخته شده و یا در حال احداث است، افزون بر 76 میلیارد مترمکعب آب را تنظیم می کنند و این درحالی است که ما بیش از 46 میلیارد مترمکعب آب برای تنظیم نداریم. وزیر نیرو عنوان کرد: سد ساوه برای ظرفیت 130 میلیون مترمکعب آب ساخته شده، اما بیش از 30 میلیون مترمکعب آب در خود ندیده است. همچنین سد کرخه با ظرفیت ۷ میلیارد مترمکعب، تاکنون بیش از 2.7 میلیارد مترمکعب آب در خود ذخیره نکرده است و نیروگاه سد سیمره نیز به دلیل کافی نبودن ذخیره آب، امکان راه اندازی پیدا نکرده است.

وی افزود: ما باید با کمک دولت، مجلس، قوه قضاییه و مردم به مرحله مدیریت مصرف آب وارد شویم. وزیر نیرو با بیان اینکه ما 96 میلیارد مترمکعب از منابع آب تجدیدشونده را استفاده می کنیم، تصریح کرد: باید حجم مصرف آب تجدیدشونده را به 72 میلیارد مترمکعب کاهش دهیم تا دریاچه ها، رودخانه ها و محیط زیست کمترین آبی را که نیاز دارند، تامین کنند.

وی ادامه داد: بیش از 92 درصد از منابع آبی در بخش کشاورزی مصرف می شود و ۸ درصد به صنعت و شرب اختصاص دارد و اگر 10 درصد از مصرف آب را در بخش کشاورزی کاهش دهیم، به اندازه بیش از کل مصارف صنعت و شرب آب ذخیره می شود.

چیت چیان بازده آبیاری در کشور را 33 درصد اعلام کرد و گفت: این درحالی است که بازده آبیاری در کشورهای هم سطح و یا پایین تر از ایران، بیشتر است و به عنوان مثال بازده آبیاری در لیبی، هند، مصر و سوریه به ترتیب 60، 54، 53 و 45 درصد است.

وی افزود: متوسط مصرف آب کشاورزی در ایران 92 درصد و این رقم در جهان 70 درصد است و متوسط تولید محصول به ازای یک مترمکعب آب در ایران بین 900 گرم تا یک کیلوگرم و در جهان 2.5 کیلوگرم است. چیت چیان تاکید کرد: مدیریت مصرف در بخش کشاورزی به معنای تعطیلی کشاورزی، کاهش درآمد کشاورزان و یا کاهش تولید محصول نیست و ما به دنبال افزایش تولید در هر هکتار و مصرف آب کمتر و افزایش درآمد کشاورزان هستیم. وزیر نیرو کاهش مصرف آب، افزایش درآمد و افزایش سطح تولید را با اجرای سه راهکار امکان پذیر توصیف کرد و گفت: بالا بردن بازده با آبیاری تحت فشار، تغییر نوع کشت و تغییر شیوه کشت و توجه به کشت صنعتی، میزان تبخیر و مصرف آب را کاهش می دهد و حتی با زیرکشت بردن مساحت کمتری از سطح زمین می توان محصول بیشتری تولید کرد.

به گفته وی، یکی از راهکارهای مدیریت مصرف، جداسازی شبکه شرب از شبکه بهداشتی است که برای اجرای این طرح در حال مطالعه هستیم.

وی با اشاره به تجربه دیگر کشورها در استفاده از پساب، گفت: در آلمان برای هر ساختمانی یک تصفیه خانه وجود دارد که پساب تصفیه شده برای مصرف سیفون و فضاهای سبز استفاده می شود ضمن آنکه در استرالیا که کشور پربارشی است، با ایجاد منبع هایی روی ساختمان ها، آب جمع آوری شده از باران برای مصارف آبیاری فضای سبز و سیفون استفاده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha