مشاور معاون وزیر بهداشت در امور سلامت روان گفت: 43.9 درصد مبتلایان به اختلالات روانپزشکی دچار ناتوانی شغلی یا تحصیلی می‌شوند.

سلامت نیوز: مشاور معاون وزیر بهداشت در امور سلامت روان گفت: 43.9 درصد مبتلایان به اختلالات روانپزشکی دچار ناتوانی شغلی یا تحصیلی می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، احمد حاجبی در پنجمین همایش کشوری رسانه و سلامت روان که امروز در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار داشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که گروه‌های با شیوع بالا به اختلالات روانپزشکی طی 12 ماه گذشته شامل زنان، افراد بیکار، افراد مطلقه، جوامع شهری، افراد بی سواد و کسانی هستند که از نظر وضعیت اقتصادی و اجتماعی در سطح پائین‌تری قرار دارند.

وی با اشاره به میزان ناتوانی در افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی گفت: ناتوانی در رسیدگی به کارهای منزل در مبتلایان به اختلالات روانپزشکی 40.4 درصد است. در حالی که در 17 درصد افراد فاقد اختلال روانپزشکی این ناتوانی دیده می‌شود.

حاجبی گفت:‌ 43.9 درصد مبتلایان به اختلالات روانپزشکی دچار ناتوانی شغلی یا تحصیلی می‌شوند، اما افراد فاقد اختلالات روانپزشکی آمار 16.9 درصدی ناتوانی شغلی یا تحصیلی را به خود اختصاص می‌دهند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌‌دهد در برقراری و حفظ ارتباط نزدیک با دیگران مبتلایان به اختلالات روانپزشکی 39.8 درصد ناتوانی نشان می‌دهند در حالی که افراد فاقد اختلالات روانپزشکی فقط 15 درصد در برقراری با دیگران ناتوانند. همچنین از کار افتادگی در گروه بیماران مبتلا به اختلالات روانپزشکی 3.5 برابر گروه غیر بیمار است.

مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت در امور سلامت روان با بیان عوارض ناشی از بیماری‌های روانپزشکی تصریح کرد:‌ بروز مشکلات روان‌تنی که بر اساس آن بیماری‌های جسمی که منشأ روانی دارند یکی از عوارض بیماری‌های روانپزشکی است. همچنین تأثیر بر پیش آگهی دیگر بیماری‌ها نتیجه عوارض ناشی از بیماری‌های روانپزشکی است. مثلاً بیمار دیابتی چنانچه به افسردگی مبتلا شود، انگیزه کافی برای ادامه درمان ندارد.

وی افزود:‌ بیماری‌های روانپزشکی می‌توانند عامل زمینه‌ای برای اختلالاتی مانند سوء مصرف مواد مخدر، دخانیات، خودکشی و کاهش فعالیت‌های جسمانی مانند فشار خون باشد.

حاجبی اظهار داشت: سواد سلامت به توانایی افراد در فهم و استفاده از اطلاعات سلامت برای تصمیم‌گیری متناسب و دنبال کردن درمان در صورت لزوم گفته می‌شود، بنابراین سواد سلامت روان در میان مردم هر جامعه نشان‌دهنده شناخت آنها از بیماری‌های روانپزشکی است.

وی با اذعان نسبت به سواد سلامت کم گفت: سواد سلامت کم نمایانگر یک مانع اساسی در آموزش بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن است.

مشاور معاون وزیر بهداشت در امور سلامت روان با اشاره به وضعیت موجود سواد سلامت روان، گفت: مطالعه‌ای بر روی وضعیت سواد سلامت روان انجام شده که طبق آن میزان سواد سلامت روان تا 28 درصد کافی، 15 درصد مرزی و 57 درصد ناکافی است، بر این اساس اقدامی مهم در جهت ارتقای سلامت روان یک جامعه شناخت وضعیت سواد سلامت روان در افراد و در صورت لزوم تلاش به منظور بهبود آن است.

وی افزود: انتظار می‌رود، جامعه و افراد با اصلاح نگرش‌ها و توانمندسازی در حفظ سلامت خود گام بردارند. سال جاری یکی از اولویتهای وزارت بهداشت، بحث خودمراقبتی است و ارتقاء سواد سلامت روان اقدامی برای خود مراقبتی است.

حاجبی درباره حیطه‌های سواد سلامت روان، اظهار داشت: میزان توانایی فرد برای شناخت اختلالات روانپزشکی، میزان آگاهی و باورهای او نسبت به خطر عوامل روانشناختی، میزان آگاهی و باورهای فرد نسبت به مداخلات خودمراقبتی و میزان آگاهی و باورهای او نسبت به کمک‌های تخصصی، حیطه‌های سواد سلامت روان را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: در بررسی انجام شده در گروهی از بیماران روانی ثابت شد که یکی از شایع‌ترین عللی که افراد اختلال روانپزشکی دارند و مراجعه نکرده‌اند، این است که فکر می‌کرده‌اند خودش حل می‌شود.

وی ادامه داد: افراد سردرگم هستند و نمی‌دانند که باید خدمات روانپزشکی را چگونه و از کجا جستجو کنند، متأسفانه این موضوع در مورد افراد تحصیلکرده نیز به چشم می‌خورد.

مشاور معاون بهداشتی وزیر بهداشت در امور سلامت روان و اعتیاد خاطرنشان کرد: کسی که بیماری قلبی دارد با افتخار در مهمانی‌های خانوادگی داروهای خود را نشان می‌دهد، اما کسی که افسرده است و داروی فلوکسیتین مصرف می‌کند، آن را از بقیه پنهان می‌کند. ارتقای سواد سلامت روان شروعی است برای مبارزه با استیگما و دریافت خدمات روانپزشکی.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha