رئیس سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اهدای ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خون در سال گذشته در کشور گفت: دستورالعمل‌های مصرف خون در جراحی‌های قلب و عروق تدوین می‌شود.

سلامت نیوز: رئیس سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اهدای ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خون در سال گذشته در کشور گفت: دستورالعمل‌های مصرف خون در جراحی‌های قلب و عروق تدوین می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی اکبر پورفتح‌الله در مراسم افتتاح اولین پایگاه انتقال خون بیمارستانی که در بیمارستان قلب شهید رجایی برگزار شد، گفت: طبق آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت که شامل اطلاعات 176 کشور است بحث بی‌عدالتی در دسترسی به خون و فرآورده‌های خونی در دنیا مطرح شده است.

وی ادامه داد:‌ در سال گذشته 107 میلیون واحد اهدای خون در دنیا صورت گرفته و بر اساس طبقه‌بندی درآمد کشورها مشخص شده که بی‌عدالتی در این حوزه وجود دارد، به طوری که 80 درصد خون در کشورهای با درآمد بالا که 15 درصد جمعیت را شامل می‌شود، به دست می‌آید.

پورفتح‌الله گفت:‌ بر اساس این گزارش درآمد کشورها در مصرف خون و مصارف بالینی خون اثرگذار بوده، به نحوی که کشورهای با درآمدهای پایین بیشترین مصرف را برای کودکان زیر 5 سال و مادران حین زایمان داشته‌اند.

وی گفت: در حالی که در کشورهای با درآمدهای بالا 70 درصد خون در افراد بالای 60 سال مصرف شده که بیشتر برای سرطان‌ها و جراحی‌های پیشرفته بوده است.

وی با اشاره به اینکه این بی‌عدالتی جامعه جهانی را دچار چالش کرده است، گفت: در کشورهای با درآمدهای بالا متوسط میانگین اهدای خون در مراکز سالانه 33 هزار واحد بوده است، اما در کشورهای در حال توسعه کمتر از 5 هزار واحد گزارش شده است.

رئیس سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: این موضوع استانداردسازی را کاهش می‌دهد و حتی در اهدای خون نیز تفاوت‌هایی ایجاد می‌کند، به طوری که در کشورهایی با درآمدهای بالا شاخص اهدا به ازای هر هزار نفر 40 واحد خون و در کشورهای با درآمدهای کم 4 واحد به ازای هر هزار نفر است.

پورفتح‌الله گفت:‌ در کشور ما شاخص اهدای خون 27 واحد به ازای هر هزار نفر است و در کشورهای با درآمدهای متوسط بالاتر است.

وی گفت: ‌50 درصد اهداکنندگان خون در کشور اهداکننده مستمر هستند به طوری که سال گذشته ۲ میلیون و 100 هزار واحد خون اهدا شد و 500 هزار نفر دو بار خون خود را اهدا کردند.

وی با تأکید بر اینکه باید به سمت آموزش اهداکنندگان برویم، گفت: مراکز اهدای خون در کشور نیز باید از شرایط ویژه‌ای برخوردار باشند به عنوان مثال ایجاد مراکز انتقال خون در کنار پارک‌ها یا دارا بودن پارکینگ در مراکز انتقال خون از شرایطی است که به اهدای خون کمک می‌کند.

رئیس سازمان انتقال خون ایران از تدوین دستورالعمل مصرف خون در جراحی‌های قلب و عروق خبر داد و گفت: باید در مصرف خون نظارت داشته باشیم چرا که چرخه انتقال خون در بیمارستان‌ها دچار مشکل است و باید زنجیره‌ای ایجاد شود تا نظارت و کنترل به درستی انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha