یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۸
کد خبر: 112279

تاثیرگذارترین افراد در زندگی و سرنوشت هر کودکی، والدین او هستند.

سلامت نیوز: تاثیرگذارترین افراد در زندگی و سرنوشت هر کودکی، والدین او هستند. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، معمولا بیشتر  از نقش، مسئولیت و اهمیت مادر در تربیت کودک سخن گفته می شود و کم  تر پیش می  آید اهمیت پدر و تاثیر او در زندگی فرزندان بررسی شود. امروزه به اعتقاد روان  شناسان، پدران به اندازه مادران برای تحول فرزندان شان در زمینه های روان شناختی و اجتماعی اهمیت دارند و حتی جایگاهی انحصاری در پرورش فرزندان دارند که شاید حضور نداشتن و یا کوتاهی در ایفای نقش پدری، به تکمیل نشدن فرآیند شکل گیری شخصیت کامل برای کودک منجر شود.

اهمیت نقش پدر در پرورش شخصیت دختر

پدران سهم مهمی در پرورش ابعاد گوناگون شخصیت فرزندان به خصوص ایجاد امنیت و افزایش اعتماد به نفس آنان دارند. مادران اغلب زمان بیشتری را با دختران سپری می کنند، از این رو تاثیر مستقیم رفتارهای مادران بر تربیت دختران بسیار مشهود است. با این حال ارتباط صرف با مادر برای دختران کافی نیست و آن ها به همراهی دائمی پدرشان هم نیاز دارند. اگر پدر بتواند از آغاز تولد و شکل گیری شخصیت کودک با او تعامل داشته باشد، می تواند در شکل گیری شخصیت تعدیل یافته و کامل او تاثیر زیادی داشته باشد؛ به عنوان مثال، توان دفاعی و استقامتی دختران در فرآیند ارتباط با پدر تقویت می شود. البته دختران به محبت و صمیمیت پدر نیز احتیاج زیادی دارند. پدرانی که در پرورش دختران از سبک رفتاری مقتدرانه همراه با ابراز عاطفه بهره می برند، در تربیت دختران خود موفق  تر خواهند بود؛ بنابراین، چنانچه پدران بتوانند روابط خوبی را با دختران خود برقرار سازند می توانند در دوران کودکی زمینه شکل  گیری اعتماد به نفس مناسب او را پایه  ریزی کنند. همچنین پدرانی که ارتباط مطلوبی با دختران خود ایجاد می کنند، باعث می  شوند احتمال گرایش به هنجارشکنی آن ها درسنین نوجوانی به طور جدی کاهش یابد. دخترانی که ارتباط مطلوبی با پدرهای شان دارند، موفقیت های بیش  تر و پیشرفت های مهم تری در دوران بزرگ  سالی به دست خواهند آورد و ازدواج  های پایدارتری خواهند داشت. علاوه بر موارد ذکر شده، به طور کلی یافته  های پژوهش های علمی که حاصل ارزیابی  ابعاد روان  شناختی و جسمانی دختران بوده است، نشان می دهد که رابطه مناسب با پدر، تضمین کننده سلامت بیش  تر دختران در سال  های بعدی زندگی شان خواهد بود.

روش های ارتباط موثر پدر با دختر

با توجه به اهمیت ارتباط مناسب پدر و دختر، در ادامه به برخی از روش های موثری که پدران می توانند در ارتباط با دختران شان از آن ها بهره ببرند، اشاره می شود.

پدر اولین مردی است که دخترش با او آشنا می شود و معمولا از دریچه قیاس با او، دیگر مردان را ارزیابی می  کند. بنابراین پدرها بهتر است که در شکل  دهی تصویر صحیحی از مردان در ذهن دخترهای شان دقت و تلاش ویژه ای داشته باشند.

برای ارتباط با دخترتان، زمان های خاصی را اختصاص دهید و سعی کنید در برنامه های مربوط به او شریک باشید و در انجام بعضی کارهایش با او همکاری کنید. اگر مجبورید که وقت کمی را در کنار او باشید هنگامی که از خانه دور هستید، نشانه هایی از خود به جا بگذارید تا او به یاد شما بیفتد؛ به طور مثال تصویری از خودتان، نقاشی هایی مختص دخترتان یا ضبط یک گفت و گوی آموزنده، شعر یا داستانی کوتاه برای او بسیار مفید خواهد بود.

راهنمایی های تان را فقط با ابراز قدرت بیان نکنید بلکه بیشتر  در قالب ابتکار و خردمندی با دختران صحبت کنید. با او درباره موضوعات مختلف مانند سرگرمی هایش و حتی مباحث علمی و اعتقادی گفت و گو کنید و نظرات او را بشنوید تا راحت تر او را درک کنید. شما می توانید از میان صحبت های دخترتان، بیشتر  با دنیای او آشنا شوید تا بتوانید با زبان خودش، او را راهنمایی کنید.

در زمینه ویژگی  های تحول جسمانی و روان  شناختی دختران، مطالعه کنید تا اطلاعاتی مناسب با سن او داشته باشید و او را بهتر درک کنید و در زمان مناسب راهنمایی لازم را به او ارائه دهید.

از همسر خود بپرسید در زمانی که همسن دختر شما بوده است، چه افکار و احساساتی داشته است تا در برقراری ارتباط موثرتر با دخترتان از این اطلاعات کمک بگیرید.

مهارت های گوش دادن را در خود تقویت کنید. نه تنها به محتوای صحبت های دخترتان توجه کنید بلکه به احساسات ورای کلمات نیز دقت کنید تا بتوانید ارتباط بهتری با او برقرار کنید.

یک نکته بسیار مهم این است که شما باید به دخترتان عشق بورزید ولی این علاقه باید در حد نیاز او بوده و فراتر از آن نباشد.

نشان دادن علاقه های بیش از حد ممکن است باعث شود که دخترتان به شما وابستگی های بیمارگونه و غیرمنطقی پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha