انباشت و دپوی زباله در حاشیه رودخانه بلده، تنها زیستگاه نادرترین ماهی قهوه ای جهان، نفس ماهیان خال قرمز را به شماره انداخته است.

عکس/زنگ خطر نابودی ماهیان خال قرمز/ رودخانه ای که زباله دانی شد

سلامت نیوز: انباشت و دپوی زباله در حاشیه رودخانه بلده، تنها زیستگاه نادرترین ماهی قهوه ای جهان، نفس ماهیان خال قرمز را به شماره انداخته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، نبود سایت زباله در بخش بلده شهرستان نور سبب انباشت و دپوی زباله و نفوذ شیرابه ها به رودخانه زیستگاه ماهی خال قرمز شده و علاوه بر آلودگی منابع آبی و بروز مشکلات برای حاشیه نشینان، زنگ هشدار مرگ نادرترین گونه ماهی جهان را به صدا درآورده است

قزل آلان یا ماهی خال قرمز این ماهی از خانواده ماهیان آزاد و از گرانبهاترین ماهیان ورزشی بشمار می روند، هوش و ظرافت و زیبایی این ماهی قابل تحسین است اما قدرت و جنگجویی وصف ناپذیر این ماهی او را از دیگر گونه ها متمایز می سازد.

مشخصا بارز این ماهیها داشتن باله چربی است كه به سختی می توان به آن گفت باله و البته بدن دوكی شكل این ماهی را نیز نباید از یاد برد، زیرا این ماهی بابدن و شكل ظاهری خود میتواند آبی با فشار و سرعت هفتاد كیلومتر بر ساعت را بشكافد و مسیر خود را طی کند.

معضل نداشتن سایت زباله در بخش بلده و تلاش برای تهیه آن سالهاست که در این بخش از کرانه دریای خزر مطرح است و درحالیکه اهالی بخش بلده از نداشتن سایتی برای دفن بهداشتی زباله رنج می برند، مسئولان شهرستان همجوار در پی تهیه زمین زباله در بلده و انتقال زباله ها به این بخش هستند که سبب اعتراض اهالی و مسئولان شده است.

ماهیان خال قرمز از آلودگی رنج می برند

فرشاد اسدی شهردار بلده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه، رودخانه بلده به دلیل ریزش زباله و نبود سایت زباله در حال آلودگی است، گفت: ماهیان کمیاب خال قرمز نیز از آلودگی زنج می برند.

وی اظهار داشت: این وضعیت درحالیست که رودخانه بلده جزو رودخانه های حفاظت شده است و آلودگی آب سبب شده تا ماهیان کمیاب خال قرمز دچار آلودگی شوند.

ماهی

زنگ خطر نابودی ماهیان خال قرمز

احمد محمدی معاون فرماندار نور نیز با بیان اینکه نفود شیرابه ها خطر از بین رفتن ماهیان خال قرمز را بصدا درآورده است بر لزوم ساماندهی زباله منطقه تاکید کرد.

وی اظهار داشت: شهرداران باتوافق هم و حضور مدیرعامل شرکت تعاونی دهیاران بخش چمستان، مرکزی و شوراها، اساسنامه سازمان یا موسسه پسماند را مصوب کنند و به استان تحویل دهند.

وی بیان داشت: تخلیه زباله در کنار رودخانه بلده به دلیل عدم وجود زمین زباله و ورود شیرابه به آن خطر از بین رفتن ماهیان خال قرمز را در پی دارد که باید در این زمینه پیگیری لازم صورت گیرد.

معاون فرماندار نور، درباره زمین زباله و با اشاره به تلاش مسئولان شهرستان آمل برای تهیه سایت زباله در بلده گفت: همه مجموعه دستگاهها و مسئولان شهری درباره واگذاری زمین بلده به شهرستان آمل برای زمین زباله ایستادگی می کنند.

بلده مظلوم واقع شده است/ تقلای شهرستان همجوار برای انباشت زباله در بلده

در عین حال محمدعلی روحانی رئیس شورای شهرستان نور در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه سالهای سال برای تهیه زمین زباله پیگیری می کنیم ولی به نتیجه ای نرسیدیم بیان داشت: بخش بلده مظلوم واقع شده است و نیاز به توجه ویژه مسئولان دارد.

وی افزود: درحالیکه با تلاشهای فراوان هنوز نتوانستیم زمینی برای دفع زباله در منطقه بیابیم، اما شهرستان آمل براحتی زمینی را برای انباشت زباله در بلده تهیه کرده است و موافقت مسئولان استانی را جلب کرده است.

روحانی با انتقاد ازاینکه قرار بود شهرستان نور و بلده محل دپور زباله آمل شود گفت: با ایستادگی مسئولان شهرستان از این کار جلوگیری شد.

روحانی همچنین درباره شیرابه دپوی زباله هشدار داد و گفت: روستاهای پایین دست از این مسله رنج می برند که باید فکری در این زمینه شود.

طرح تفکیک زبال در ایستگاه اول

مشکلات مربوط به سایت زباله درحالیست که اجرای طرح تفکیک زباله از مبداء نیز در شهرستان نور در ایستگاه آغازین بسر می برد و مرتضی مومنی شهردار نور نیز درباره ساماندهی زباله و تفکیک از مبداء می گوید: پس از ساماندهی زمین زباله برای تفکیک از مبداء، مقدمات کار را فراهم کردیم تا پیمانکار آن را به انجام رساند و قرار است ساماندهی زباله از مبداء تا مقصد عهده یک پیمانکار باشد تا از لحاظ اقتصادی توجیه برای آن داشته باشد.

الودگی

وی درباره تخلیه فاضلاب در زمین زباله و با تاکید بر دفن بهداشتی زباله گفت: تخلیه فاضلاب و سرازیر شدن شیرابه زباله آن به جنگل سبب زیر سئوال رفتن شهرداری می شود درحالی اداره آب و فاضلاب مسئول آب و فاضلاب است و باید در این مورد پای کار بیاید و چار اندیشی کند.

وی به نقش نظام مهندسی در صدور پروانه پایان کار اشاره و اضافه کرد: نظام مهندسی درباره سبتینگها با نظارت دقیق تر ورود پیدا کند و این کار اصولی، علمی و فنی صورت گیرد و سبتینگها باید طوری طراحی شود که فاضلابها، آب و زمین را آلوده نکنند و با توجه به بالا بودن سطح آب در این مناطق، استانداردها رعایت شود و محیط زیست نیز در این زمینه نظارت کافی و دقیق داشته باشد.

زمین زباله آرزوی به دل مانده است

رضا رودگر بخشدار بلده نیز با بیان اینکه زمین زباله یک آرزوی به دل مانده است، گفت:  سالیان سال است که نقاط مختلفی برای زمین زباله از طرف مسئولان بلده معرفی می شود ولی به دلایل و عناوینی با آن مخالفت صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: مخالفت با این خواسته این درحالیست که در چند روز اخیر قرار بوده زمینی در بلده به عنوان زمین زباله برای شهرستان آمل به تصویب رسد که با برخورد مسئولان شهرستان این کار عملی نشد.

احیای درختان خشک شده

مقیمی رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان نور نیز با اشاره به ساماندهی نسبتا خوب زمین زباله گفت: چندین درخت بخاطر شیرابه ها در حال خشک شدن بودند که دوباره احیا شدند.

حیوانات

وی درباره فاضلاب خانگی گفت: شیرابه ها بلای جان روستاهای پایین دست شده که ارتفاع پایینو نفوذ شیرابه ها به منابع آبی و اراضی کشاورزی سبب بروز آلودگی شده است و باید برای فاضلاب خانگی فکری شود.

وی تاکید کرد: برای رفع این مشکل می توانیم از دانشگاههای شهرستان کمک گیریم و طی یک اقدام اصولی و اساسی برای رفع این مشکل برنامه ریزی شود.

مقیمی درباره زمین زباله بلده و واگذاری آن به آمل گفت: اگر آنها اجازه می دهند که همسایه شان زباله را در حیات خانه شان تخلیه کند، ما نیز اجازه خواهیم داد و مردم شهرستان مطمئن باشند ما پای منافع شهرستان ایستاده اید و از سرمایه گذاری استقبال می کنیم.

بخش بلده از توابع شهرستان نور در مازندران به شمار می رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha