یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 112293

عوامل شرکت معدنی تراورتن آسیا با نادیده گرفتن نامه نگاری های سازمان محیط زیست به مسئولان استان کرمان و به مدد حمایت های پنهان، در منطقه حفاظت شده بحرآسمان آشکارا به فعالیت خود ادامه می دهند و به آسانی در قله های چهار هزار متری قوانین زیست محیطی را زیر پا می گذارند.

سلامت نیوز: عوامل شرکت معدنی تراورتن آسیا با نادیده گرفتن نامه نگاری های سازمان محیط زیست به مسئولان استان کرمان و به مدد حمایت های پنهان، در منطقه حفاظت شده بحرآسمان آشکارا به فعالیت خود ادامه می دهند و به آسانی در قله های چهار هزار متری قوانین زیست محیطی را زیر پا می گذارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بهمن ماه سال گذشته خبرهایی مبنی بر آغاز فعالیت مجدد معدن کاوانی که دو سال پیش به خاطر فشارهای مسئولان محلی مجوز ورود به منطقه حفاظت شده بحر آسمان در جیرفت را گرفته بودند با وجود مخالفت سازمان محیط زیست و مکاتبات معاون طبیعی سازمان مبنی بر توقف هرگونه عملیات معدنی در این منطقه منتشر شد.

طبیعت

در پی انتشار این اخبار و با توجه به حساسیت منطقه معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست که پیشتر هم مخالفت صریح سازمان محیط زیست را با هرگونه فعالیت معدنی در بحر اسمان اعلام کرده بود  بار دیگر در روز های پایانی سال گذشته مکاتباتی با استاندار کرمان مبنی بر توقف هر چه سریعتر فعالیت شرکت معدن تراورتن آسیا داشت.

در این نامه احمد علی کیخا معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست خطاب به استاندار کرمان گفته است:با توجه به اینکه از یک سو معدن تراورتن آسیا در یکی از زیستگاههای حساس منطقه حفاظت شده بحر آسمان، به عنوان مامن خرس سیاه آسیایی در شهرستان جیرفت واقع شده و از سوی دیگر منطقه دارای گونه ممنوع القطع ارس و پوشش گیاهی تضمین کننده تأمین منابع آبی پایین دست است، لذا هر گونه اقدام به بهره برداری معدنی در محدوده مورد نظر اثرات غیر قابل جبران زیستگاهی را با توجه به ماده معدنی مورد برداشت به منطقه تحمیل خواهد کرد.

خرس

به گفته وی، با توجه به شکواییه های ارسالی متعدد جوامع محلی، صدور مجوز فعالیت موجبات بروز تنش های اجتماعی را در منطقه فراهم می کند.

آنطور که کیخا می گوید: بهره برداری از معدن مورد نظر به لحاظ فنی نیز مورد تأیید سازمان محیط زیست نیست بنابراین با توجه به سابقه موضوعی معدن مذکور، این سازمان در نهم بهمن ماه 92 با در نظر گرفتن کلیه جوانب مراتب مخالفت خود را صادر و دستور جلوگیری از ادامه فعالیت معدن موصوف را به اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان ابلاغ کرده است.

معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست  در ادامه از استاندار کرمان خواسته است که به فرمانداری جیرفت دستور دهد به تصمیمات سازمان محیط زیست در این خصوص توجه و همکاری لازم با زیر مجموعه های تابعه را به عمل آورد.
اما عباسعلی دامنگیر مدیرکل پیشین محیط زیست کرمان در این رابطه گفته است: منطقه بحرآسمان و رمون حدود دو سه سال پیش ارتقاء سطح پیدا کرده و جزو مناطق حفاظت شده محسوب می‌شود در حالیکه مجوز معدن‌کاوی در این منطقه قبل از آن صادر شده است.

به گفته وی،  مجوز دستگاه‌ها برای آغاز فعالیت معدنی در این منطقه صادر شده؛ اما اداره کل محیط زیست با تصویب شورای تامین استان جلوی فعالیت آن را گرفته است و از سویی بر اساس نامه دکتر کیخا معاونت طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر لغو مجوز‌های معدن کاوی که در دوره‌های اخیر صادر شده در پی لغو مجوز این معدن هستیم.

اودر ادامه گفته است: به مردم منطقه این اطمینان را  می دهیم که سازمان حفاظت محیط زیست اجازه معدن‌کاوی در این منطقه را نخواهد داد.

مجوز

 

 

هنوز بیش از دو ماه از نامه نگاری مجدد معاون سازمان محیط زیست به مسئولان محلی استان کرمان نگذشته که یاسر سمندری فعال محیط زیستی که بهمن ماه سال گذشته نسبت به آغاز فعالیت معدن کاوان در منطقه حفاظت شده بحر آسمان هشدار داده بود از ادامه فعالیت معدن کاوان و حضور آشکارای لودر های آنها در منطقه خبر می دهد.

او که پیش از این اعلام کرده بود در صورت اجرائی شدن تحركات شركت فوق عملاً ادامه زندگی برای صدها خانوار ساكن که عمدتا از اقشارعشایر محروم هستند غیر ممكن می شود تأکید می کند: حمایت های پنهان مسئولان محلی از ویژه خواران موجب شده که معدن کاوان بدون کوچکترین اعتنایی به مخالفت های سازمان محیط زیست به فعالیت خود ادامه دهند. 

سمندری  اثرات مخرب و خسارات زیست محیطی وارده بر آبهای زیرزمینی این حوزه مهم آبخیز استان کرمان، صدمات وارده بر پوشش گیاهی منطقه در اثر فعالیت معدنی، به دلیل نیاز به باطله برداری بالای معادن مس پورفیری و حجم بالای ذخیره معدنی و عمیق بودن آنها، حجم فوق العاده بالای تخریب‌ها بدلیل احداث جاده‌های دسترسی را از مهم‌ترین اثرات تخریبی حفر این معدن عنوان می کند.

به گفته او،  قطع صدها گونه‌ نادر گیاهی و بعضا با عمر بیش از چهارصد ساله ارس که حتی با صرف میلیاردها تومان نیز نمی توان تعداد معدودی از این درختان را تکثیر و احیا کرد، فرسایش شدید زمین به دلیل شیب تند زمین‌های منطقه که اغلب بین 30 یا 50 درجه هستند ، خطر بروز سیل به هنگام بارندگی و نیز تخریب زیستگاههای گونه‌های نادر جانوری نیز از دیگر مشکلاتی هستند که در پی احداث این معدن به وجود خواهند آمد.

این فعال محیط زیست، می‌افزاید: مهم ترین اثر احداث این معدن آلودگی ذخیره آب سد جیرفت است، چراکه زهاب اسیدی جزو مشکلات زیست محیطی کانسارهای سولفید فلزی است که با اکسایش پیریت و سایر کانی‌های سولفیدی تولید می شود و گسترش آن در معادن می تواند خسارات فراوانی را به محیط زیست وارد کند.

طبیعت

سمندری همچنین به بند 3 ماده 3 قانون بهسازی و حفاظت از محیط زیست اشاره می کند و می گوید: در این بند امده است صدور هر گونه پروانه اکتشاف و بهره برداری از مواد معدنی برای مناطقی که تحت عنوان پارک ملی، آثار طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تعیین شده اند موکول به موافقت شورای عالی محیط زیست است اما معدن کاوان بدون کوچکترین نگرانی قوانین زیست محیطی را نادیده می گیرند.

این فعال محیط زیست معتقد است: به نظر می رسد کاری از دست مسئولان سازمان محیط زیست بر نمی آید و این سازمان برش لازم برای ممانعت از فعالیت معدن کاوان را ندارند بنابراین اهالی مردم بحر اسمان بار دیگر در صدد تهیه طوماری هستند اما این بار نه برای مسئولان سازمان محیط زیست بلکه شورای عالی محیط زیست و شخص رییس جمهور شاید انها بتوانند کاری برای مردم این منطقه محروم بکنند.

مجوز

 نزدیک به دو سال پیش، چند شركت خصوصی با عنوان معدن كار اقدام به خرید غیر قانونی و میلیاردی نقاط معدنی موجود در محدوده ممنوعه منطقه حفاظت شده بحر آسمان در جیرفت کرمان کردند. در اواخر دولت دهم تحت تأثیر فشارهای عوامل صاحب نفوذ محلی در اقدامی غیركارشناسی وعجولانه بهره برداری از یک نقطه معدنی در ارتفاع ۴ هزار متری در این منطقه حفاظت شده بلامانع اعلام شد. حال آنکه این منطقه مركز ثقل تمام آبهای منطقه، پناهگاه حیات وحش و زیستگاه صدها گونه جانوری از جمله خرس سیاه سینه سفید آسیایی و گیاهان نادری که در دنیا بی نظیرند است و از طرفی سرچشمه اصلی تأمین آب تنها سد بتنی پایه دار استان كرمان یعنی سد جیرفت (هلیل رود) است.

این در حالیست که بر اساس مصوبه شماره ۳۲۹هیئت دولت وشورای عالی محیط زیست مورخه ۹/۲/۸۸ و مورخه ۲۹/۲/۸۹ ممنوعیت بهره برداری از معادن در منطقه بحرآسمان وزریاب بعنوان پناهگاه حیات وحش تحت مدیریت سازمان محیط زیست به ثبت رسیده که براساس كنوانسیون های بین المللی مسئولان متعهد به حفاظت وحراست ازاین منطقه هستند.

بنابراین طی مصوبه ای در شهریورماه ۹۲ از سوی معاون اول رییس جمهور در دولت یازدهم مجوز این بهره برداری لغو شد. همچنین معاونت محیط طبیعی سازمان محیط زیست طی نامه ای در دی ماه به دلیل اثرات جبران ناپذیر زیست محیطی بهره بر داری از این معدن و شرکت آب منطقه ای استان کرمان نیز طی نامه ای در اوایل بهمن ماه سال جاری به علت اثرات منفی این بهره برداری بر کیفیت آب سد جیرفت و دیگر منابع آب منطقه مخالفت خود را با بهره برداری از این معدن اعلام کردند.

اما با وجود مکاتبات سازمان محیط زیست و شرکت آب منطقه ای کرمان مبنی بر لغو این مجوز ومخالفت ساکنان این منطقه عوامل شرکت بهره برداری از معدن با عنوان شرکت معدن تراورتن آسیا موسوم به هفت چشمه دست از رایزنی و زد و بند با برخی مسئولان محلی جهت بهره برداری از این معادن بر نمی دارند و اصرار انها برای ورود به منطقه و البته حمایت و پشتیبانی برخی مسئولان منجر به درگیری وتنش های اجتماعی در این منطقه شده است.

این در حالی است که شغل آبا واجدادی اهالی این منطقه كشاورزی ودامداری سنتی(عشایری) وباغداری است و بهره برداری از این معدن علاوه برنادیده گرفتن قوانین ومصوبات دولت همراه با تخریب محیط زیست درمناطق ممنوعه بوده و منجر به خشكیده شدن سه رودخانه دائمی واصلی که سرچشمه تامین اب تنها سد بتنی پایه دار استان یعنی سد جیرفت( هلیل رود) می شود.

تخریب محیط زیست در چند سال گذشته، از جنگل‌زدایی و کمک به بیابان‌زایی و آلوده‌سازی محیط و شکار بی‌رویه گذشته، و به زیر و رو کردن  بسیاری از منطقه‌های ارزشمند مانند زیستگاه‌های حفاظت شده و آبخیزهای زندگانی‌بخش، در طرح‌های معدنی رسیده و استان کرمان، به علت در بر داشتن مواد معدنی گوناگون و به دلیل نزدیکی به بندرهای جنوبی که امتیازی در تسهیل صادرات این گونه مواد است، در رهگذر بی‌اعتنایی دولت‌های گذشته به محیط زیست، آسیب‌ها و چالش‌های سختی را به خود دیده است حالا با توجه به اهمیت منطقه حفاظت شده بحر آسمان از دیدگاههای مختلف باید دید مسئولان دولت یازدهم تا چه زمانی در مقابل این بی اعتنایی معدن کاوان در این منطقه به قوانین محیط زیست و هشدارهای مسئولان سازمان محیط زیست بردباری می کنند و نسبت به درخواست مردم محروم این منطقه بی تفاوت خواهند بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha