یک مدرس دانشگاه شهید بهشتی گفت: فردگرایی و افزایش سرمایه فرهنگی موجب کاهش ازدواج شده است؛ چرا که فردگرایی، طرز فکر و سبک زندگی را دگرگون می‌کند.

سلامت نیوز: یک مدرس دانشگاه شهید بهشتی گفت: فردگرایی و افزایش سرمایه فرهنگی موجب کاهش ازدواج شده است؛ چرا که فردگرایی، طرز فکر و سبک زندگی را دگرگون می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر محمدصادق مهدوی درهمایش چالش‌های خانواده ایرانی، اظهارکرد: خانواده در دوران پیش از پیدایش عصر صنعت مهمترین نهاد بود که بر اقتصاد، سیاست و دین اولویت داشت و مهمترین حادثه زندگی هر فرد ازدواج بود؛ اما پس از صنعتی شدن تحولات عظیم اجتماعی رخ داد که باعث سقوط خانواده از جایگاه پیشین خود شد. در جوامع غربی این دو حتی نهاد دین را به حاشیه رانده‌اند و در حال حاضر خانواده حتی اولویت چهارم را در بین نهادها ندارد. به گونه‌ای که در حال حاضر در اکثر جوامع اقتصاد و سیاست حرف اول را می‌زنند.

وی با بیان اینکه افزایش سرمایه‌های فرهنگی پیامدهای بسیار سوئی را به همراه دارد، اظهارکرد: از دهه 1960 در آمریکا توجه خاصی به فرزندان شد. بنابراین خانواده‌ سرمایه و وقت زیادی را صرف آن کرد. در کشور ما نیز از 20 سال اخیر این روند به وجود آمده است.

این جامعه شناس تاکید کرد: افزایش سرمایه‌های فرهنگی موجب می‌شود که فرزند خود را بالاتر از پدر و مادر ببیند و حتی به دیده تحقیر به آنها بنگرد. علاوه بر آن تمایل فرزندان به فرهنگ خودی کاهش می‌یابد.

وی افزود: افزایش سرمایه‌های فرهنگی موجب گسترش فردگرایی و جدایی فرد از محیط زندگی بومی خود می‌شود؛ البته در حال حاضر این وضعیت در ایران چندان شدید نیست، اما گسترش می‌یابد. حاصل افزایش سرمایه‌های فرهنگی و گسترش فردگرایی ازخودبیگانگی فرهنگی است و شاید با این نظریه بتوان علت برخی از مهاجرت‌ها از کشور را تبیین کرد.

وی با اشاره به کاهش جمعیت در کشورهای مختلف جهان گفت: در کشورهای اروپایی نرخ رشد جمعیت به 1.3 رسیده و در حال حاضر در کشورمان 1.9 است که این کاهش جمعیت مخاطرات زیادی در بردارد.

طبق پیش بینی برخی از جامعه شناسان در آینده چیزی به عنوان خانواده وجود ندارد

مهدوی هشدار داد: اگر خانواده از فهرست نهادهای اصلی حذف شود نه فقط فرد با فرهنگ جامعه خود بیگانه می‌شود، بلکه باید منتظر مصیبت‌های بزرگی باشیم به گونه‌ای که بر اساس پیش بینی برخی از جامعه شناسان در آینده چیزی به عنوان خانواده وجود ندارد؛ چرا که تمام کارکردهای آن به ساختارهای بیرون از خانواده واگذار می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت زنان اروپایی اظهار کرد: بر اساس آمارهای منتشر شده 14 درصد از زنان اروپایی به تنهایی متکفل نگهداری از فرزند خود هستند و 30 درصد از آنها حتی هفته‌ای یک بار نیز فرزند خود را نمی‌بینند. اگرچه این رقم اندک است ولی یک مصیبت محسوب می‌شود.

مهدوی در پایان با بیان اینکه مخالف حضور اجتماعی زنان نیستم، اظهار کرد: فرزندان و مردان علاقه دارند که هنگام بازگشت، مادر و همسر در را به روی آنها باز کنند؛ چرا که دیدن چهره او آرامش بخش است.

 در ادامه این همایش آیت الله محمد موسوی بجنوردی عضو پژوهشکده امام خمینی (ره) با بیان اینکه یکی از چالش‌های خانواده تعدد زوجات است، اظهار کرد: قرآن کریم به سرپرست اموال یتیمانی که خوف دارند قسط و عدل را در حفظ مال آنان رعایت نکنند، اجازه ازدواج مجدد داده است و البته تصریح کرده اگر خوف رعایت نکردن عدالت بین زوجین را دارید نباید بیشتر از یک زوجه اختیار کنید.

وی با بیان اینکه تعدد زوجات موجب ناآرامی محیط خانواده می‌شود، گفت: در چنین خانواده‌هایی دو زن و فرزندان با یکدیگر روابط بدی دارند و باید این واقعیت را پذیرفت.

این عضو پژوهشکده امام خمینی (ره) افزود: در سفرهای خود به کشورهای اروپایی مسیحیان از تعدد زوجات در اسلام اشکال می‌گرفتند، اما زمانی که این آیه قرآن کریم را برای آنان بیان و ترجمه می‌کردیم از آن بسیار استقبال می‌کردند.

وی یکی از چالش‌های خانواده را قانون مدنی دانست و اظهار کرد: بر اساس قانون مدنی ریاست خانواده از خصایص شوهر است این در حالی است که مگر چنین موردی را می‌توان جزو ویژگی‌های ذاتی مرد دانست؟ باید بپذیریم که بر اساس آیه الرجال قوامون علی النساء مدیریت اقتصادی خانواده برعهده مردان است این در حالی است که مدیریت خانواده را زن عهده دار است.

موسوی بجنوردی با بیان اینکه فرهنگ عمومی جامعه یکی دیگر از چالش‌های حوزه خانواده محسوب می‌شود، گفت: متاسفانه در برخی از خانواده‌های ایرانی با زن مانند یک برده رفتار می‌شود این در حالی است که زنان در بسیاری از مناطق حتی روستاها تمام امور را بر عهده دارند و تعبیر امام خمینی(ره) از زنان بر مبنای آنکه از دامن زن مرد به معراج می‌رود بهترین تعریف از زنان است.

وی درخاتمه یکی از دلایل کاهش ازدواج را برخی فرهنگ‌های غلط دانست و اظهار کرد: بر اساس رسوم موجود پدر دختر باید جهیزیه کاملی را پیش از ازدواج به او بدهد و با این فرهنگ غلط ظلم بزرگی به دختران می‌کنیم. از سوی دیگر به پسران نیز فشارهای زیادی برای برگزاری مراسم عروسی وارد می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha