حدود ۱۷% از مردم استان کهگیلویه و بویر احمد به بیماری پرفشاری خون و حدود ۱۴% هم به دیابت مبتلا شده‌اند/ مصرف ۴ برابری نمک در مقایسه با استاندارد جهانی از مشکلات امروزه شهروندان ماست.

سلامت نیوز: حدود ۱۷% از مردم استان کهگیلویه و بویر احمد به بیماری پرفشاری خون و حدود ۱۴% هم به دیابت مبتلا شده‌اند/ مصرف ۴ برابری نمک در مقایسه با استاندارد جهانی از مشکلات امروزه شهروندان ماست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان باشت افزایش موارد بروز سرطان‌های دستگاه گوارش را در استان کهگیلویه و بویر احمد نگران‌کننده دانست و گفت: مصرف ۴ برابری نمک در مقایسه با استاندارد جهانی از مشکلات امروزه شهروندان ماست.

«کریم رضایی» مصرف بی‌رویه فست‌فود‌ها خصوصآ در سنین نوجوانی و جوانی را از مشکلات تغذیه‌ای جامعه دانست و گفت: متاسفانه حدود ۱۷% از مردم استان کهگیلویه و بویر احمد به بیماری پرفشاری خون و حدود ۱۴% هم به دیابت مبتلا شده‌اند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان باشت در بخش دیگری از سخنانش افزود: تالاسمی یکی از بیماری‌‌هایی است که متاسفانه در استان ما به دلیل ازدواج‌های فامیلی و بدون انجام مشاوره‌های پیش از ازدواج شیوع قابل توجهی دارد.

او توضیح داد: در راستای آگاهی‌بخشی عمومی در جامعه به‌خصوص در زوج‌های جوان در مورد این بیماری و راه‌های پیشگیری از بروز آن شبکه بهداشت و درمان شهرستان باشت اقداماتی را انجام‌ داده است.

رضایی در ادامه با اعلام اینکه حدود ۶۰% مردم ایران اضافه وزن و ۱۰% دارای کبد چرب هستند افزود: ایرانیان در مصرف نوشابه، شکر و نمک قهرمان بی‌مدال شده‌اند به‌طوریکه هر ایرانی با مصرف ۴۲ لیتر نوشابه در سال ۴ برابر استاندارد جهانی مصرف می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایرانیان با مصرف سرانه ۸۰ کیلو لبنیات در سال از مصرف سرانه ۱۸۰ کیلویی اروپاییان بسیار پایین‌تر هستند افزود: فشار خون به عنوان قاتل خاموش درصد بالایی از مرگ و میر‌ها را در استان به خود اختصاص داده است.

رضایی با اعلام اینکه با اتخاذ یک سبک زندگی سالم و اجرای خودمراقبتی می‌توان از بسیاری از بیماری‌ها و مرگ و میر‌ها پیشگیری کرد اظهار کرد: بهترین راه پیشکیری از ابتلا به فشارخون را می‌توان رژیم غذایی سرشار از لبنیات، سبزی، میوه ورزش، و کاهش مصرف نمک و شکر و چربی دانست.

وی برگزاری کارگاه‌های آموزشی، آگاهی‌بخشی عمومی از طریق توزیع جزوه‌ها و پوسترهای مربوط به این بیماری‌ها در سطح شهرستان و ادارات و نصب بنرهایی با مضامین بهداشتی و حاوی پیغام‌های مفید مربوط به این بیماری‌ها را از اقدامات این نهاد در باشت در گرامی‌داشت روز جهانی تالاسمی و فشار خون برشمرد.

وی در ادامه اقداماتی چون کنترل فشار خون و قندخون پرسنل ادارات و نهادهای شهرستان در ادارات و انجام واکسیناسیون علیه بیماری هپاتیت ‌«ب» برای صنف آرایشگران و پرسنل شبکه بهداشت و درمان را نیز در خصوص روز فشار خون اعلام کرد.

رضایی عنوان کرد: فراخوان عمومی در خردادماه برای جمع‌آوری داروهای اضافی از منازل شهروندان از جمله مهم‌ترین اقدامات شبکه بهداشت و درمان شهرستان باشت است که با هدف جمع‌آوری داروهای اضافی در خانه‌ها در سطح شهرستان باشت صورت می‌گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha