یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵
کد خبر: 112329

چشم‌ها وقتی قرمز می‌شوند كه رگ‌های خونی ریز در سطح آن‌ها، گشاد و پر از خون شود. این اتفاق در اثر نرسیدن اكسیژن كافی به قرنیه چشم و بافت‌هایی كه چشم‌ها را می‌پوشانند، می‌افتد.

سلامت نیوز: چشم‌ها وقتی قرمز می‌شوند كه رگ‌های خونی ریز در سطح آن‌ها، گشاد و پر از خون شود. این اتفاق در اثر نرسیدن اكسیژن كافی به قرنیه چشم و بافت‌هایی كه چشم‌ها را می‌پوشانند، می‌افتد. معمولاً قرمز شدن چشم‌ها خطرناك نیست و جای نگرانی هم ندارد، اما اگر دردناك شوند و دید فرد دچار اختلال گردد، می‌تواند نشان‌دهنده یك بیماری بسیار جدی باشد. وقتی كه قرمزی داخل چشم كمرنگ است، خون درون رگ‌ها غلظت كمتری دارد. این حالت معمولاً صبح‌ها موقع بیدار شدن از خواب ایجاد می‌شود.

علـائـم

میزان قرمزی چشم‌ها معمولا نشانه خطرناك بودن یا نبودن آنها نیست و در صورتی كه نشان‌دهنده شرایطی خاص و نگران‌كننده باشد، با برخی علائم مثل درد همراه است.
سایر علائم عبارتند از:  التهاب و تورم  خشكی چشم‌ها   خارش  سردرد و گردن درد  دل درد!  عطسه، سرفه و آبریزش بینی  انقباض‌های ناگهانی عضلات  مواد مخاطی  تورم پاها و دست‌ها
علل قرمزی چشم‌ها در صبح‌‌:   كم‌‌خوابی، بدخوابی و قطع نفس در حین خواب (آپنه)  مصرف الكل كه باعث ایجاد اختلال در خواب (REH) می‌شود.  تغذیه (مربوط به روز گذشته)  استفاده از محصولات آرایشی چشم و پاك نكردن آنها قبل از خواب  كاهش تراوش اشك چشم در طول شب
دلایل احتمالی قرمزی چشم‌ها در شب:    مواد سمی موجود در محیط  تشعشعات ناشی از نور خورشید  وارد شدن فشار به چشم‌ها  خستگی زیاد  دود سیگار  بخارات و دودهای شیمیایی  استفاده مداوم از لنزهای تماسی

عوامل موثر در قرمزی چشم‌ها
چشم‌ها در اثر عوامل مختلفی قرمز می‌شوند. برخی افراد بعد از انجام فعالیت‌های خاص دچار آن می‌گردند. در برخی موارد نیز، این قرمزی شب هنگام در حین خواب به وجود می‌آید و صبح وقتی خود را در آیینه می‌بیند، متوجه آن می‌شوید وقتی به مدت طولانی در معرض نورخورشید و تشعشعات ناشی از آن قرار می‌گیرید، چشم‌ها تحریك شده و قرمز می‌شوند.
سایر عوامل قرمزی چشم‌ها:  تورم پلك چشم
 ورم ملتحمه  زخم قرنیه و عفونت آن
 خراشیدگی قرنیه  دیابت  وجود شیء خارجی در قرنیه   تورم عنبیه   داروهای رقیق‌كننده خون  استرس و نگرانی‌های مضاعف  سرماخوردگی  حساسیت و تب بالا   بارداری  نارسایی كلیه (سنگ كلیه)  بیماری كبد  فشار خون بالا
 یائسگی  هوای خشك  عفونت  رژیم‌های غذایی نامناسب  كمبود ویتامین‌های B2 ،B6 و آمنیواسیدهای هیستیدین، لیزین و فنیل آلانین

دلایل قرمزی چشم‌ها در كودكان
بیشتر كودكان به همان دلایلی كه بزرگ‌تر‌ها دچار قرمزی چشم می‌شوند، ممكن است چشمشان قرمز شود (از آماس عنبیه گرفته تا حساسیت‌ها) ولی آنها نمی‌دانند كه نباید چشم‌های خود را بمالند تا مشكل تشدید نشود. عفونت گوش، كم آبی بدن و حتی گرما و سرمای محیط كه از طریق منابع غیرطبیعی به وجود می‌آیند، دلایل اصلی قرمزی چشم در كودكان هستند. در برخی موارد نادر، بیماری كاوازاكی كه با التهاب رگ‌های خونی همراه است نیز باعث قرمزی چشم‌ها می‌شود. این بیماری از هر 100 هزار كودك، 19 نفر را در ایالات متحده آمریكا دچار می‌كند و با تب بسیار بالا همراه است. هر چه سن بالاتر می‌رود، عملكرد بافت‌های چشم ضعیف‌تر می‌شود؛ به طوری كه در پیری این بافت‌ها آنقدر ضعیف عمل می‌كنند كه برخی مشكلات، از جمله اختلالات مربوط به بینایی را ایجاد می‌كنند. پیرچشمی، آب مروارید، فساد ماهیچه‌های چشم، آب سیاه، خراشیدگی قرنیه و ... از عوارض پیری و تأثیر آن روی چشم‌ است. تمام این موارد با قرمزی چشم‌ها همراهند. عوامل دیگری همچون استفاده از داروهای رقیق‌كننده خون، حساسیت‌ها، فرو رفتن شیء خارجی در چشم و ... نیز در سنین پیری باعث قرمزی چشم‌ها می‌شوند.

برطرف كردن

در اغلب موارد، خستگی چشم باعث قرمزی آن می‌شود و نیاز به هیچ مداوایی نیست؛ چرا كه با استراحت كردن برطرف می‌شود. در موارد شدیدتر كه قرمزی چشم با استراحت نیز برطرف نمی‌شود، بهتر است به یك چشم‌پزشك مراجعه كنید. معمولاً استفاده از قطره چشم برای برطرف كردن قرمزی چشم‌ها و استفاده از محلول نمك برای خارج كردن شیء خارجی فرو رفته داخل چشم، مفید است. اگر قرنیه ورم كرده باشد، باید از دست زدن به چشم‌ها و مالیدن آنها خودداری كنید؛ چرا كه باعث عفونت بیشتر چشم‌ها می‌شوند.

درمان‌های طبیعی قرمزی چشم‌ها
برخی داروهای گیاهی و خانگی نیز می‌توانند قرمزی چشم‌ها را برطرف كنند و تأثیر زیادی در سلامت چشم‌ها دارند. برای درمان تحریكات وحساسیت چشم می‌توان از چای استفاده كرد. مقداری چای را دم كرده و بعد از صاف كردن روزی دو تا سه بار چشم‌ها را با آن شستشو دهید. برای شست وشوی چشم می‌توان از بابونه نیز استفاده كرد. مقداری گل بابونه را در یك فنجان آب جوش بریزید و بعد از نیم ساعت آن را صاف كنید و چشم‌ها را با آن شستشو دهید. برای تقویت چشم‌ها هر روز یك لیوان آب هویج خام بنوشید. برای جلوگیری از ریزش اشك و خارش چشم و همچنین تقویت بینایی و رفع قرمزی آن می‌توانید از روغن زیتون استفاده كنید. روزانه دو تا سه بار، یك تا دو قطره روغن زیتون را در چشم‌ها بچكانید. با استفاه از كمپرس گرم نیز می‌توانید از شدت قرمزی چشم‌ها و التهاب آن‌ها بكاهید. به این ترتیب كه یك دستمال كاملاً تمیز را بشویید و داخل ظرف آب نبستاً گرم فرو برده و روی چشم‌ها قرار دهید.

نكاتی برای رفع قرمزی چشم‌ها و پیشگیری از آن
  چشم‌های خود را ببندید و روی آنها آب سرد بریزید تا احساس آرامش و راحتی كنید.  از كمپرس سرد (یخ‌های كوچكی كه داخل حوله گذاشته‌اید) استفاده كنید.
 میزان دریافت ویتامین‌‌های A و B را افزایش دهید.  از دود سیگار بپرهیزید. بخارات و دودهای شیمیایی غلیظ، مواد سمی موجود در محیط و تشعشعات زیانبار خورشید نیز همین تأثیر را روی چشم‌ها دارند و تا می‌توانید از آنها دوری كنید.  از عینك‌های ایمنی و محافظ استفاده كنید؛ به خصوص وقتی جایی هستید كه گرد و خاك زیادی در محیط پخش است.  اگر از لنزهای چشمی استفاده می‌كنید، به توصیه‌های پزشك در مورد نحوه مصرف توجه و عمل نمایید.  وسایل آرایشی چشم‌ها را در صورت كهنگی و فساد دور بیندازید و اجازه ندهید كس دیگری از لوازم شخصی شما استفاده كند.

 مواد غذایی مؤثر در جلوگیری از قرمزی چشم‌ها
 نوشیدن آب فراوان (آب مقطر بسیار مناسب‌تر است).  میوه‌های تازه به خصوص انواع توت كه سرشار از فلونوئیدها هستند.  غذاهایی كه سرشار از ویتامین‌های E و C هستند؛ مثل سبزیجات و میوه‌های خام  بنشن‌ها و حبوبات  اسیدهای چرب اصلی موجود در ماهی، آجیل و سبزیجات برگدار مثل كلم و اسفناج  كلسیم، منیزیم و ویتامین D  روغن بذر كتان  روغن زیتون

مصرف غذاهای زیر را نیز محدود كنید
  مارگارین و چربی‌های هیدروژنه  محصولات لبنی  چربی‌های اشباع شده  نمك
 شیره ذرت، قند، شكر، شكلات و كلیه مواد غذایی كه حاوی شیرین‌كننده‌های غلیظ هستند.  روغن‌های تصفیه شده  غذاهای كبابی، دودی و سرخ كردنی  الكل

منبع:دنیای سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha