دبیر ستاد آب، فرسایش، خشکسالی و محیط زیست:سال 1393 بخشی از فعالیت‌های که به نتایج مشخص رسیده‌اند رونمایی خواهند شد و در این راستا، سند توسعه فناوری آب و خشکسالی که 85% پیشرفت داشته است انشاءالله نهایی می شود.

سلامت نیوز: دبیر ستاد آب، فرسایش، خشکسالی و محیط زیست:سال 1393 بخشی از فعالیت‌های که به نتایج مشخص رسیده‌اند رونمایی خواهند شد و در این راستا، سند توسعه فناوری آب و خشکسالی که 85% پیشرفت داشته است انشاءالله نهایی می شود.


دبیر ستاد فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست از آماده شدن سند فناوری آب و خشکسالی در آینده نزدیک خبر داد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، حسینعلی بهرامی دبیر ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: محور فعالیت ما توسعه فناوری است که در این راستا 4 کارگروه به نام آب، فرسایش، خشکسالی و محیط زیست فعالیت می‌کند و اخیرا کارگروه پنجم مربوط به تدوین و انتشار مکتوبات یا کمیته انتشارات را به منظور انتشار یافته‌های فناورانه اضافه کردیم.
وی با بیان اینکه در مورد آب و خشکسالی با دو مشکل عمده رو به رو هستیم، اظهار داشت: مشکل اول کمبود منابع آب است چون ما در کمربند خشک و نیمه خشک کره زمین قرار گرفته‌ایم و مشکل دوم عدم استفاده بهینه از منابع موجود است در این ستاد تمام برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات مربوط به حوزه آب و خشکسالی حول رفع این دو مشکل شکل گرفته است.
به گفته بهرامی، بررسی‌های صورت گرفته حاکی است که عمده‌ترین مشکل موجود در بخش فرسایش و محیط زیست، آلودگی هوا و ریزگردها است. این ستاد که فعالیت خود را روی این موضوع متمرکز کرده است. در این ارتباط حمایت از شناسایی کانونهای مولد ریزگرد داخلی و خارجی، تولید سه نوع خاکپوش (مالچ) بیولوژیک و پلیمری توسط سه مجموعه تحقیقاتی، تست میدانی در عرصه گسترده این مالچ‌ها در کانونهای ریزگرد از اقدامات مهم این ستاد است.
دبیر ستاد آب، فرسایش، خشکسالی و محیط زیست در ادامه از فعالیت‌های سال جاری خبر داد و گفت: در سال 1393 بخشی از فعالیت‌های که به نتایج مشخص رسیده‌اند رونمایی خواهند شد و در این راستا، سند توسعه فناوری آب و خشکسالی که 85% پیشرفت داشته است انشاءالله نهایی می شود.
وی افزود: دو گام بعدی برای آماده‌سازی سند، تلفیق این اسناد و ارائه به مراجع ذیربط برای تصویب نهایی است. پیش‌نویس نهایی سند فرسایش نیز نهایی شده است. سند محیط زیست نیز در دست بازنگری است. دستیابی به منابع جدید با استفاده از تکنولوژی غیر مخرب از دیگر محورهای فعالیت در سال 93 است که بعضاً با ابداع روشهای جدید و بعضاً با انتقال فناوری صورت می‌گیرد.
بهرامی با اشاره به بخش عملکرد بهینه آب، مدیریت منابع آب را یک موضوع گسترده و چند بخشی دانست و اظهار کرد: مدیریت بهینه آب در بخش کشاورزی به جز مباحث کلان تامین و انتقال، محورهایی چون مدیریت گیاه، مدیریت زراعی و مدیریت توزیع آب در مزرعه را در بر می‌گیرد. در بخش مدیریت گیاه، انتخاب گونه‌های پر محصول و گونه‌های مقاوم به شوری و خشکی تا حد بسیار زیادی مصرف آب را بهینه خواهد کرد و در بخش مدیریت زراعی گاهی یک تغییر جزئی در مدیریت مثلا تغییر زمان کاشت، تغییر عمق شخم ، کشت در خزانه و سپس انتقال به زمین اصلی و مواردی از این قبیل به میزان قابل توجهی در میزان مصرف آب صرفه‌جوئی خواهد کرد.
وی با اشاره به انواع روش های آبیاری عنوان کرد: در بخش مدیریت توزیع آب در مزرعه انواع تکنیک‌ آبیاری مهم هستند انواع روش‌های سطحی، زیر سطحی تحت فشار، ثقلی هر کدام تاثیر قابل توجهی در افزایش یا کاهش راندمان آبیاری دارند. ستاد توسعه فناوری آب، نگاه ویژه‌ای به تحقیق و توسعه تکنولوژی آبیاری زیرسطحی دارد که حمایت هایی در برخی نقاط کشور از جمله استان‌های کرمان، کردستان، گلستان و. . . برخی نقاط دیگر کشور از این تکنیک کرده است.
دبیر ستاد آب، فرسایش، خشکسالی و محیط زیست در پایان ابراز کرد: در بخش مدیریت گیاهان پر محصول و مقاوم به شوری و خشکی که خوشبختانه تحقیقات خوبی نیز در کشور صورت گرفته است، ستاد با حمایت از برخی شرکت‌های دانش بنیان در صدد توسعه این فناوری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha