دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 112346

چاقی یک بیماری است و چربی بیش از حد یک اثر بیولوژیکی بر روی مفاصل دارد.

سلامت نیوز: چاقی یک بیماری است و چربی بیش از حد یک اثر بیولوژیکی بر روی مفاصل دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، پروفسور «ریچارد تریر» روماتولوژیست در لیموژ می‌گوید: چربی بیش از حد یک اثر بیولوژیکی بر روی مفاصل دارد.

چرا افراد چاق می شوند؟

چاقی دلایل زیادی دارد مانند اختلالات در غذا خوردن، اندازه آن، سوء تغذیه، عدم فعالیت بدنی، تهویه مطبوع مصنوعی و بیش از حد (خنک کننده‌ها)، اضافه کردن برخی از داروها مانند آنکسیولیتیک و ضد افسردگی‌ها نیز موجب چاقی می‌شوند، حتی اختلالات هورمونی، تیروئید یا غده آدرنال نیز اغلب علت چاقی‌های قابل توجهی هستند؛ عوامل ارثی نیز در چاقی دخیل هستند همان طور که در خانواده‌های چاق مشاهده می‌شود.

چاقی یک بیماری است، در واقع یک خطر جدی برای ابتلا به فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی به حساب می‌آید و همچنین 4-5 برابر موجب آرتروز می‌شود و چربی اضافی اثر بیولوژیکی بر روی مفاصل می‌گذارد.

آرتروز زانو و همچنین درد کمر در ارتباط با چاقی به وجود می‌آید؛ در واقع مفاصل تحمل فشار زیاد را ندارند و به دلیل فشار مکانیکی باعث به وجود آمدن آرتروز می‌شوند. انگشتان نیز به دلیل اضافه وزن و تجمع چربی در بافت ها دچار آرتروز می‌شوند.

تشخیص آرتروز در یک بیمار چاق بر اساس محل آن مثلاً مچ دست و پا و شانه‌ها مشخص می‌شود، برخی دیگر از آرتروزها بر اثر صدای انگشتان، دست و زانو است اما گاهی اوقات می‌توان آرتروز را از طریق تغییرات در شکل اندام‌های زانو، انگشتان بدون تورم نیز تشخیص داد و آرتروز در ستون فقرات که توام با درد است قابل تشخیص هستند.

درمان آرتروز

هیچ درمان خاصی برای آرتروز وجود ندارد و همه چیز بستگی به ضد درد، ضد التهاب و تزریق کورتیزون یا اسید هیالورونیک دارد که متعلق به زانو و مفاصل ران است اما برای درمان امراض استخوانی می‌توان از روش‌های دستی مانند ماساژ، آب درمانی استفاده کرد که در درمان موثر هستند و به کسانی که دچار این درد هستند توصیه می‌شود تا موقعی که بیماری وجود دارد از عصا استفاده کنند تا فشار بیشتری به عضو بیمار وارد نشود.

آتل می‌تواند به ثبات در مفصل کمک کند اما دردناک است، در نهایت جراحی است که به لطف پروتز می‌توان به خصوص برای استئوآرتریت ران و زانو استفاده کرد که به طور چشمگیری زندگی فرد مبتلا به آرتروز را تغییر می‌دهد.

در همه موارد و حتی چاقی می‌توان با رعایت سختگیرانه بهداشت، ورزش و تغذیه در کاهش خطر ابتلا به آرتروز جلوگیری کرد؛ البته به رژیم غذایی و ورزش باید روزانه عمل کرد؛ کاهش 10 درصد از وزن درد را کاهش می‌دهد و می‌تواند بیماری را به تأخیر بیندازد همچنین از عمل جراحی جلوگیری می‌کند؛ کم کردن 5 کیلو گرم وزن، 25 درصد عمل جراحی را کاهش می‌دهد. اما کم کم لاغر شدن اغلب با رژیم و تحت نظارت پزشک باید انجام شود و خیلی مهم است.

اهمیت دادن به بدن بهتر از درد کشیدن و بیمار بودن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha