دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 112352

استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز، با ارائه ۴ راهکار مهم برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: پساب شهری باید بعد از تصفیه در بخش کشاورزی استفاده شود.

۴ راهکار مهم کاهش مصرف آب

سلامت نیوز: استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز، با ارائه ۴ راهکار مهم برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی گفت: پساب شهری باید بعد از تصفیه در بخش کشاورزی استفاده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، بهاء‌الدین نجفی استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه راهکارهایی وجود دارد که مصرف آب در بخش کشاورزی کاهش یابد و بهره‌وری مصرف آب بیشتر شود، گفت: بحران آب یکی از مشکلات اصلی کشور است که خشکسالی‌های اخیر  این بحران را تشدید کرده است.

وی افزود: مشکل اصلی در بحران آب مدیریت است بطوریکه تا الان روی مدیریت عرضه کار شده است در حالیکه مدیریت تقاضا هم دارای اهمیت است و نقش تعیین‌کننده‌ای در بهره‌وری مصرف آب دارد. 

استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شیراز، تصریح کرد: یکی از روش‌های افزایش بهره‌وری آب بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری تحت فشار است به شرط آنکه پس از بهره‌گیری از روش‌های نوین آبیاری، مصرف آب کاهش یابد.

نجفی تصریح کرد: در بسیاری جاها زمانیکه کاهش مصرف آب به روش بهره‌گیری از روش‌های مدرن صورت می‌گیرد کشاورزان سطح زیر کشت را افزایش می‌دهند و این کار ما را به هدفمان که همان کاهش مصرف آب است نمی‌رساند. 

وی اظهار داشت: بنابراین پس از تبدیل روش‌ سنتی آبیاری به روش نوین این شرط را باید گذاشت که این کار منجر به افزایش بیشتر مصرف آب نشود.

استاد اقتصاد دانشگاه کشاورزی شیراز، راهکار دیگر کاهش مصرف آب را استفاده از پساب‌ها عنوان کرد و گفت: با تصفیه پساب فاضلاب‌های شهری این پساب‌ها برای کشاورزی قابل استفاده می‌شود.

نجفی تصریح کرد: روش‌های نوین آبیاری تحت فشار منجر به کاهش مصرف آب نسبت به گذشته می‌شود و همین موضوع بهره‌وری آب را بالا می‌برد.

وی گفت: تغییر الگوی کشت و فراهم کردن مشوق‌هایی برای کشت محصولاتی که آب کمتری مصرف می‌کنند یکی از راهکارهای دیگر برای افزایش بهره‌وری آب است.

نجفی گفت: بنابراین استراتژی افزایش بهره‌وری زمین باید به استراتژی افزایش بهره‌وری آب تبدیل شود.

استاد اقتصاد دانشگاه کشاورزی شیراز، بیان داشت: یکی از روش‌های افزایش بهره‌وری آب استفاده از روش‌های تحقیقاتی کشاورزی است بطوریکه با بهره‌گیری از تحقیقات، ارقام جدیدی  از محصولات تولید شود که هم مقاومت به کم آبی زیادی داشته باشند و هم نیاز به آب آنها کم باشد.

بهاء الدین نجفی متولد 1320دارای دکترای رشته اقتصاد کشاورزی از انگلستان عضویت هیئت علمی بخش اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه شیراز با درجه استادی است.

این استاد دانشگاه دارای 4 تالیف به زبان فارسی و بیش از 25 مقاله در زمینه اقتصاد کشاورزی و سیاست و توسعه کشاورزی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha