دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 112360

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از ابلاغ دستورالعمل فروش موادغذایی مجاز در بوفه مدارس و نظارت بازرسان بهداشت محیط خبر داد و گفت: شیوع چاقی در کودکان افزایش یافته به طوری که ۲۰درصد آنها اضافه وزن و چاقی دارند.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از ابلاغ دستورالعمل فروش موادغذایی مجاز در بوفه مدارس و نظارت بازرسان بهداشت محیط خبر داد و گفت: شیوع چاقی در کودکان افزایش یافته به طوری که ۲۰درصد آنها اضافه وزن و چاقی دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، زهرا عبداللهی گفت: دستورالعمل و بخشنامه‌ای به صورت مشترک از سوی وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش و پرورش تنظیم به تمام مدارس کشور ابلاغ شد تا مشخص شود که در پایگاه‌های بوفه مدارس چه اقلامی مجاز و چه اقلامی غیرمجاز هستند.

وی ادامه داد: از جمله چیزهایی که نباید در مدارس فروخته شود انواع تنقلات شور، چرب و پرنمک مثل چیپس، پفک، نوشابه‌های گازدار و قندی است. همچنین تمام مواد غذایی که بسته‌بندی بهداشتی ندارند و فاقد مجوز تولید و پروانه از وزارت بهداشت هستند نیز در این دستورالعمل قرار دارند.

عبداللهی تصریح کرد: این دستورالعمل جدید که به مدارس ابلاغ شده با توجه به روند گسترش اضافه وزن، چاقی، قند خون و فشار خون بالا تنظیم شده است چرا که متأسفانه این بیماری‌ها در سنین پایین در کشور دیده می‌شود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: به همین دلیل تأکید شده مواد غذایی که در بوفه‌های مدارس عرضه می‌شود چربی بالا، نمک و قند بالایی نداشته باشند و از انواع مواد مجازی که کم نمک، کم قند و چربی کمی دارند استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه این دستورالعمل آبان تنظیم شده و به امضای دو معاونت بهداشت و سلامت دو وزارتخانه متبوع رسیده گفت: مدارس موظفند به این دستورالعمل توجه کنند و بازرسان بهداشت محیط در بازرسی از مدارس از نظر بهداشت و نوع عرضه مواد غذایی، کنترل‌های لازم را انجام دهند و با تخلفات نیز باید برخورد شود.

عبداللهی تصریح کرد: شیوع چاقی متأسفانه در کودکانی که در سنین مدرسه قرار دارند افزایش یافته به طوری که هم اکنون 20 درصد از این کودکان اضافه وزن و چاقی دارند.

وی گفت: مصرف بی‌رویه فست‌فود، سوسیس و کالباس، چیپس و پفک و نوشابه‌های قندی از علت‌های مهم چاق شدن است و تحرک نداشتن کودکان به همراه مصرف غذاهای پرچرب باعث شده که کودکان چاقی داشته باشیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: چاق شدن این کودکان می‌تواند زمینه‌ساز بیماری‌هایی مانند دیابت، بیماریهای قلبی و عروقی، فشار خون و سرطان‌ها باشد و اگر در سنین پایین وزن این کودکان را کنترل نکنیم در بزرگسالی تمام بیماری‌های غیرواگیر و متابولیک را در این کودکان شاهد خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha