دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 112361

یک متخصص طب کار، مهمترین علت بروز کمردرد را جابه جایی و بلند کردن بار سنگین و پوژیشن‌های نامناسب و ایستادن طولانی مدت در پرستاران دانست و گفت: تغییر رفتار پرستاران و پرهیز از عوامل خطرساز و استفاده عملی از آگاهی‌ها می تواند باعث کاهش این عوارض در آنان شود.

سلامت نیوز: یک متخصص طب کار، مهمترین علت بروز کمردرد را جابه جایی و بلند کردن بار سنگین و پوژیشن‌های نامناسب و ایستادن طولانی مدت در پرستاران دانست و گفت: تغییر رفتار پرستاران و پرهیز از عوامل خطرساز و استفاده عملی از آگاهی‌ها می تواند باعث کاهش این عوارض در آنان شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر ماشاء اله عقیلی نژاد با اشاره به اینکه اختلالات عضلانی- اسکلتی مرتبط با کار یکی از مشکلات عمده در بین کارکنان ارائه دهنده خدمات بهداشتی و درمانی است، گفت: پرستاران به عنوان گروهی پرخطر بیشتر در معرض آسیب های کمری قرار دارند.

وی با بیان این مطلب که کمردرد با عوامل مختلف دیگری از قبیل سابقه کار، وظایف محوله در شغل، بخش محل خدمت و میزان رضایت شغلی ارتباط دارد، اظهار کرد: شیوع آسیب‌های کمری در پرستاران 30 تا 60 درصد گزارش شده است و هزینه های مستقیم و غیرمسقیمی را برای فرد و جامعه تحمیل می‌کند.

عقیلی نژاد با بیان این مطلب که کمردرد پرستاران با عوامل مختلف ارگونومیکی بستگی دارد، گفت: رعایت اصول صحیح تغییر وضعیت‌های مختلف بدن مثل بلند کردن، کشیدن، هل دادن و حمل اجسام موجب کاهش دردهای کمری می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: ارتفاع قابل تنظیم و قابل تغییر میزها و تخت‌های بیماران با اهرم هیدرولیکی با توجه به نیاز هر فرد، مرتب کردن یونیت بیمار که بهتر است که پرستاران دو نفره انجام دهند و همچنین انتخاب تجهیزات مناسب و مورد نیاز براساس توانایی‌ها جهت استفاده مطلوب در محیط کار صورت گیرد.

این متخصص طب کار مهمترین علت بروز کمردرد را جابه جایی و بلند کردن بار سنگین و پوژیشن های نامناسب در پرستاران دانست و افزود: شایعترین عامل تشدید کننده و تسکین دهنده درد، ایستادن طولانی است.

عقیلی نژاد با تاکید بر این مطلب که تنها اطلاع پرستاران از ریسک فاکتورهای ایجاد کمردرد نمی تواند باعث کاهش شیوع کمردرد شود، گفت: تغییر رفتار پرستاران و پرهیز از عوامل خطرساز و استفاده عملی از آگاهی‌ها می تواند باعث کاهش این عوارض در آنان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha