دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷
کد خبر: 112374

این فوق تخصص گوارش با بیان اینکه سیگار مهمترین عامل تشدید سرطان پانکراس است، گفت: میزان ابتلا به این سرطان در سیگاری‌ها، الکلی‌ها و دیابتی‌ها 3 تا 5 برابر سایر افراد است.

خطر ابتلا به سرطان پانکراس در این افراد پنج برابر است

سلامت نیوز: این فوق تخصص گوارش با بیان اینکه سیگار مهمترین عامل تشدید سرطان پانکراس است، گفت: میزان ابتلا به این سرطان در سیگاری‌ها، الکلی‌ها و دیابتی‌ها 3 تا 5 برابر سایر افراد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید محمود اسحاق حسینی با اشاره به اینکه سرطان پانکراس (لوزالمعده) چهارمین سرطان و یکی از بدترین سرطان‌های عالم پزشکی است، گفت: رشد سریع و تشخیص دیرهنگام از خصوصیات این سرطان است که روز به روز نیز در حال افزایش است.

وی یادآور شد: بیماران مبتلا به سرطان پانکراس علائمی مانند دردهای شکمی، زردی و کاهش وزن شدید دارند که ممکن است دردهای کمری، دردهای پشتی و دیسکی هم در مبتلایان ایجاد شود.

این فوق تخصص گوارش با اشاره به اینکه تومورهای لوزالمعده به سه دسته تقسیم می‌شود، گفت: 85 درصد تومورهای سرطانی در قسمت سر پانکراس، 10 درصد در تنه پانکراس و 5 درصد در ناحیه انتهایی ایجاد می‌شود.

اسحاق حسینی با اشاره به اینکه بیماران دارای تومور در سر پانکراس علامت آشکار زردی پیش رونده، خارش فراوان، تغییر رنگ مدفوع به سفیدی و ادرار به سیاهی یا قرمزی دارند، گفت: درمورد تنه پانکراس و قسمت انتهایی پانکراس بیماران علامت آشکاری ندارند بنابراین دیر تشخیص داده می شود. در این مورد بیماران با سایر علامت‌ها در قالب تب، ورم پای چپ، دردهای مبهم شکمی به پزشک مراجعه می کنند.

وی راه‌های تشخیص سرطان پانکراس را سی تی اسکن و اندوسونوگرافی دانست و گفت: وراثت در بروز این بیماری نقش چندانی ندارد.

این عضو هیات دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه راه های درمان سرطان پانکراس جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی است، گفت: بیماران دارای تومور کمتر از 3 سانتی متر با عمل جراحی درمان می شوند. اگر تومور بیشتر از 3 سانتی متر باشد یا به غدد لنفافی و کبد دست اندازی کرده باشد، در این صورت شیمی درمانی تنها راه درمان است.

اسحاق حسینی با بیان اینکه دیابتی‌ها با تحت کنترل پزشک بودن و افراد سیگاری و الکلی نیز با قطع مصرف این مواد می توانند از بروز این بیماری جلوگیری کنند، افزود: سرطان پانکراس با رشد سریع اگر به خاستگاه آخر همه سرطان‌ها یعنی کبد برسد، شیمی درمانی تنها راه درمان است و اقدام درمانی خاصی برای مبتلایان نمی توان انجام داد.

وی با تاکید بر اهمیت تغذیه در پیشگیری از سرطان پانکراس گفت: رژیم غذایی باید فیبر بیشتر، پروتین و چربی کمتری داشته باشد. در غیر این صورت تغذیه می تواند منجر به دیابت شود و زمینه ابتلا به سرطان پانکراس را فراهم کند.

این فوق تخصص گوارش در پایان توصیه کرد: افراد بالای 50 سال، سیگاری ها، دیابتی ها که در معرض سرطان پانکراس هستند باید به مراجعات سالیانه به پزشک بیشتر توجه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha