دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۹

مشاور معاون وزیر بهداشت در امور سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت از تهیه بسته آموزشی سلامت روان با تأکید بر اختلالات خلقی به ویژه افسردگی خبر داد.

سلامت نیوز: مشاور معاون وزیر بهداشت در امور سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت از تهیه بسته آموزشی سلامت روان با تأکید بر اختلالات خلقی به ویژه افسردگی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، احمد حاجبی  با تأکید بر خودمراقبتی در حیطه سلامت روان اظهار داشت: خودمراقبتی در حوزه سلامت روان اهمیت بسزایی دارد، بر این اساس واحد آموزش سلامت معاونت بهداشت وزارتخانه تصمیم به تهیه بسته آموزشی در راستای خودمراقبتی گرفته است. این بسته عوامل خطر و علائم اولیه اختلالات روانی را در بر دارد.

حاجبی ادامه داد: اختلالات خلقی به ویژه افسردگی جزو شایع‌ترین اختلالات روانی است که در تهیه این بسته خودمراقبتی، به آن توجه خاصی شده است.

مشاور معاون بهداشت در امور سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت از وارد شدن این بسته در نظام سلامت کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تهیه و اجرای بسته خودمراقبتی در زمینه سلامت روان به دلیل اهمیت خودمراقبتی در این زمینه است که از طریق متولیان سلامت در راستای آموزش در اختیار مراکز درمانی قرار می گیرد.

وی افزود: بروز مشکلات روان‌تنی که بر اساس آن بیماری‌های جسمی که منشأ روانی دارند یکی از عوارض بیماری‌های روانپزشکی است. همچنین تأثیر بر پیش آگهی دیگر بیماری‌ها نتیجه عوارض ناشی از بیماری‌های روانپزشکی است. مثلاً بیمار دیابتی چنانچه به افسردگی مبتلا شود، انگیزه کافی برای ادامه درمان ندارد.

حاجبی گفت: بیماری‌های روانپزشکی می‌توانند عامل زمینه‌ای برای اختلالاتی مانند سوء مصرف مواد مخدر، دخانیات، خودکشی و کاهش فعالیت‌های جسمانی مانند فشار خون باشد.

وی اظهار داشت: انتظار می‌رود، جامعه و افراد با اصلاح نگرش‌ها و توانمندسازی در حفظ سلامت خود گام بردارند. سال جاری یکی از اولویتهای وزارت بهداشت، بحث خودمراقبتی است و ارتقاء سواد سلامت روان اقدامی برای خود مراقبتی است.

وی افزود: میزان توانایی فرد برای شناخت اختلالات روانپزشکی، میزان آگاهی و باورهای او نسبت به خطر عوامل روانشناختی، میزان آگاهی و باورهای فرد نسبت به مداخلات خودمراقبتی و میزان آگاهی و باورهای او نسبت به کمک‌های تخصصی، حیطه‌های سواد سلامت روان را تشکیل می‌دهند.

مشاور معاون بهداشت در امور سلامت روان و اعتیاد وزارت بهداشت خاطر نشان کرد:  افراد سردرگم هستند و نمی‌دانند که باید خدمات روانپزشکی را چگونه و از کجا جستجو کنند، متأسفانه این موضوع در مورد افراد تحصیلکرده نیز به چشم می‌خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha