دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 112380

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای بسته حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم در قالب طرح تحول نظام سلامت از اول خرداد ماه خبر داد و گفت: مهم‌ترین مشکل ما در این زمینه بی‌اعتمادی جامعه پزشکی به طرح‌های حوزه سلامت است؛ اما اطمینان می‌دهم که این طرح به سرنوشت طرح‌های گذشته دچار نخواهد شد.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای بسته حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم در قالب طرح تحول نظام سلامت از اول خرداد ماه خبر داد و گفت: مهم‌ترین مشکل ما در این زمینه بی‌اعتمادی جامعه پزشکی به طرح‌های حوزه سلامت است؛ اما اطمینان می‌دهم که این طرح به سرنوشت طرح‌های گذشته دچار نخواهد شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی از عزم وزارت بهداشت برای اجرای دو بسته جدید از طرح تحول نظام سلامت خبر داد و گفت: یک بسته مربوط به حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم و بسته دیگر به مراکز بهداشتی مربوط می‌شود.

وی با مهم خواندن اجرای بسته مربوط به ماندگاری پزشکان ادامه داد: در حال حاضر 1800 پزشک برای ارایه خدمات در این مناطق کم داریم اما پیش بینی ما آن است که استقبال خوبی از این طرح خواهد شد. البته موضوع جذب پزشکان زمان می‌برد.

هاشمی ادامه داد: مهم‌ترین مشکل ما در این زمینه بی‌اعتمادی جامعه پزشکی است؛ چرا که تصور می‌کنند سرنوشت این کار نیز به سرنوشت مابقی طرح‌ها تبدیل می‌شود و می‌توانم ادعا کنم که به هیچ وجه این اتفاق نخواهد افتاد. در مجموع در این بخش مشکل آن است که پزشکان دیر اعتماد می‌کنند. بنابراین باید کمی زمان قائل شد و مزیت‌ها و امکانات طرح را برای پزشکان اطلاع رسانی کرد.

ساخت و بازسازی 1000 خانه بهداشت تا 22 بهمن ماه

وزیر بهداشت ادامه داد: در زمینه بهداشت نیز قرار است اقدامات بسیار خوبی آغاز شود که البته بخشی از آن نیز شروع شده است. به عنوان مثال ساخت و بازسازی یکهزار خانه بهداشت و بهره‌برداری از آن تا 22 بهمن ماه امسال و مواردی دیگر که در قالب طرح تحول نظام سلامت تعریف می‌شود.

علت تاخیر در اجرای طرح تحول بهداشت

وی در این باره گفت: البته برنامه ‌ما آن بود که به فاصله دو ماه بعد از آغاز طرح تحول نظام سلامت (15 اردیبهشت ماه) بتوانیم آغاز طرح‌هایمان در زمینه بهداشت را نیز اعلام کنیم. البته انتظار آن بود که در مورد شهرهای زیر 20 هزار نفر قبل از اینکه کل بسته‌های مربوط به درمان اجرایی شود، بخش بهداشت شروع به کار کند که مقداری در این قسمت تاخیر وجود دارد. شاید دلیلش آن باشد که اکنون روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی مشغول خدمات بیمارستانی هستند.

تحول ساختاری در وزارت بهداشت با طرح تحول

هاشمی گفت: به هر حال وزارت بهداشت در اینکه اعلام کند از نظر نیرویی که بخواهد در زمینه‌های مدیریتی و خدمت رسانی کمک کند، فقیر است، ابایی ندارد. امیدواریم بتوانیم در ادامه از حضور مدیران توانمند برخوردار شویم. البته یکی از برکات این طرح آن است که قطعا وزارت بهداشت را از نظر ساختاری در آینده متحول خواهد کرد.

وزیر بهداشت تاکید کرد: ما هنوز در مقدمه اجرای طرح تحول نظام سلامت هستیم. بی‌تردید برکات این طرح ادامه خواهد داشت و اقدامات بسیار خوبی در حوزه سلامت انجام خواهد شد.

وی افزود: هرچند که فاز نخست طرح تحول درمان به خوبی پیش رفته و همکاری جامعه پزشکی را شاهد بودیم اما هنوز کاستی‌هایی وجود دارد و از نظر سطح خدمات مطلوب نیست؛ چراکه نتوانسته‌ایم خدمات مربوط به برخی از آزمایشات، ابزار جراحی و آزمایشات مورد نیاز برای تصویربرداری و ... را در سراسر کشور به حد کامل برسانیم. البته از ابتدا هم گفتیم که کامل شدن و رفع نقاط ضعف این طرح دو - سه ماه زمان نیاز دارد.

جدیت وزارت بهداشت در اجرای بسته‌های نظارتی طرح تحول 

وزیر بهداشت گفت: ضمن اینکه این موارد باید کامل شود، نظارت‌ها نیز باید دائمی شود؛ چرا که شرایط موجود در خدمات رسانی بهداشت و درمان به دلیل عدم نظارت است. البته کاهش منابع نیز مهم بوده اما بخشی نیز به عدم نظارت‌ها بازمی‌گردد. بنابراین اجرای بسته نظارتی طرح تحول بسیار مهم است که با قاطعیت پیگیری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha