دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳
کد خبر: 112382

هنگامی که شیر وارد معده نوزاد می شود، ممکن است حالت ریفلاکس به او دست بدهد و شیر را پس بزند که به دلیل گشاد بودن دهانه بین مری و معده رخ می دهد و بهتر است به نوزاد شیر غلیظ خورانده شود تا ریفلاکس او کمتر گردد.

روش شیردهی به نوزادان مبتلا به رفلاکس

سلامت نیوز: هنگامی که شیر وارد معده نوزاد می شود، ممکن است حالت ریفلاکس به او دست بدهد و شیر را پس بزند که به دلیل گشاد بودن دهانه بین مری و معده رخ می دهد و بهتر است به نوزاد شیر غلیظ خورانده شود تا ریفلاکس او کمتر گردد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید مرتضی لسانی متخصص کودکان  گفت: رفلاکس معده پدیده‌ای است که در بسیاری از نوزادان وجود دارد و بعد از اینکه شیر وارد معده نوزاد می شود، به علت اینکه دهانه بین مری و معده گشاد است، رخ می دهد.

 

وی افزود: اگر نوزاد به طور مستقیم و صاف خوابانده شود، بیشتر حالت رفلاکس پیدا می‌کند و حالت خفقان و نفس تنگی و خس خس و گاهی سرفه و گرفتگی بینی در او ایجاد می‌شود و در نتیجه کمتر می تواند بخورد، وزن او کمتر بالا می‌رود و رشد نوزاد به عقب می‌افتد.
لسانی تصریح کرد: بهتر است به نوزاد شیر کمتر اما به دفعات زیاد داده شود، زیرا هنگامی که او زیاد شیر می‌خورد، از مری او بالا می آید و دچار استفراغ می‌شود، هرچه شیر رقیق تر باشد حالت رفلاکس بیشتر می‌گردد، بنابراین مناسب است که به نوزاد شیر غلیظ خورانده شود.
وی اظهار داشت: بهترین کار برای جلوگیری از رفلاکس معده نوزادان این است که مادر به حالت نشسته به نوزاد خود شیر دهد و کنار او نخوابد، بینی او باز نگه داشته شود و پس از شیردادن بچه روی شانه مادر گذاشته شود و به آرامی با دست بر پشت او زده شود.
لسانی بیان کرد: بهتر است تا 5 ماه اول نوزاد به شکلی خوابانده شود که سر او به سمت بالا و پاهایش پایین قرار گیرد.
وی گفت: اگر با انجام این اقدامات رفلاکس نوزاد بهبود نیافت، بهتر است که به پزشک مراجعه شود.
این متخصص در پایان خاطرنشان کرد: همه رفلاکس ها به درمان نیازی ندارند و اغلب با تکنیک و طرز شیردادن صحیح بهبود می یابند و اگر بهتر نشدند و نوزاد مشکل تنفسی پیدا کرد و به طور مکر استفراغ کردف حتما باید به پزشک مراجعه شود و پزشک در ضمن معاینه علاوه بر تعلیم مادر دارو می دهد و معمولا تشخیص قطعی با سونوگرافی و رادیوگرافی از مری نوزاد صورت می‌گیرد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha