دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 112387

معاون طب سنتی وزیر بهداشت گفت: مقاطع سنی مختلف دارای مزاج‌‌های گوناگونی هستند به همین دلیل برای هر گروه سنی توصیه‌های طبی متفاوتی وجود دارد و اگر به آنها توجه نشود نتیجه‌ای جزء بیماری برای فرد نخواهد داشت.

سلامت نیوز: معاون طب سنتی وزیر بهداشت گفت: مقاطع سنی مختلف دارای مزاج‌‌های گوناگونی هستند به همین دلیل برای هر گروه سنی توصیه‌های طبی متفاوتی وجود دارد و اگر به آنها توجه نشود نتیجه‌ای جزء بیماری برای فرد نخواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فارس، محمود خدادوست در مورد انواع مزاج‌ها و تأثیرات آن بر خلق و خوی افراد گفت: مزاج‌‌ها که سرد و گرم و خشک و تر هستند تحت تاثیر عوامل مختلفی مثل خلق و خوی، خواب، تغذیه و سن قرار دارند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، مقاطع سنی مختلف دارای مزاج‌‌های گوناگونی هستند به همین دلیل برای هر گروه سنی توصیه‌های طبی متفاوتی وجود دارد.

خدادوست گفت:‌ اگر تفاوت مزاج‌ها را بدانیم، می‌توانیم در سبک زندگی از دوران کودکی تغییراتی را ایجاد کنیم ولی متأسفانه در سالهای اخیر در سبک زندگی کودکان اشتباه کرده‌ایم، به آنها تنقلات می‌دهیم، مصرف این تنقلات، کم تحرکی و تماشای بیش از حد تلویزیون با مزاج آنها سازگار نیست.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت تصریح کرد: در گذشته تنقلاتی مثل پسته، گردو و کشمش به کودکان داده می‌شد که گرم و تر و متناسب با مزاج دوران رشد آنها بود و کودکان را بیش‌فعال نمی‌کرد و خوابشان هم متناسب می‌شد.

وی ادامه داد: گروه سنی کمتر از 30 سال معمولاً گرم و تر بوده و در دوران رشد قرار دارند. 30 تا 40 سال دارای مزاج گرم و خشک و 40 تا 60 سال دارای مزاج سرد و خشک است که در این گروه میزان گرمی و حرارت کمتر می‌شود به همین دلیل در گروه سنی 60 سال به بالا هضم غذا ضعیفتر می‌شود و باید تغذیه‌ای لطیف برای این افراد در نظر گرفت تا مواد زائد کمتری تولید شود.

خدادوست ادامه داد: در گروه سنی مسن، به پیاده‌روی و ورزش تأکید می‌شود به همین دلیل افراد بازنشسته که سبک زندگی‌شان تغییر می‌کند و تحرک کمتری دارند. نوع غذا و خوابشان دستخوش تغییر می‌شود. در نتیجه ظرف 6 ماه بیماری‌ها به سراغشان می‌آیند در حالی که اگر سبک زندگی را متناسب با سن سالمندی تغییر دهیم این افراد دچار بیماری نمی‌شوند.

معاون طب سنتی وزیر بهداشت گفت: خودمراقبتی بر اساس طب سنتی به دلیل ریشه‌دار بودن در زندگی مردم با باورهای جامعه هماهنگ است و به همین دلیل مقبولیت بیشتری دارد پس بهتر است همزمان با کم‌تحرکی و شیوع بیماری‌های غیر واگیر در جامعه،سبک زندگی سالم بر اساس طب سنتی آموزش داده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha