گروهی از دانشمندان آمریکایی کشف کردند که تکنیکهای تمرکز مثل یوگا و مدیتیشن با تغییر در عملکرد ژنها و تاثیر روی DNA موجب بهبود سلامت جسم انسان می شوند.

محققان بیمارستان دولتی ماساچوست با بررسی اینکه تکنیکهای "تمرکز" چگونه و از چه راهی موجب بهبود حالت سلامت جسمی افراد می شوند به کشف جدیدی دست یافتند.

این تحقیق با مقایسه ژنهای سه گروه از داوطلبان شامل گروه با سابقه انجام این تمرینات در دراز مدت، گروهی که برای آنها به مدت 8 هفته تمرینات "تمرکز" تجویز شده بود و گروه کنترل کشف کردند که یوگا، مدیتیشن، و تکنیکهای نفس گیری به چندین روش مختلف روی فعالیتهای ژنها در فرایندهای پاسخ ارگانیسم به استرس اثر می گذارند. این تغییرات در گروه اول و دوم شرکت کننده در این آزمایش شناسایی شد.

در این خصوص هربرت بنسون سرپرست این تیم تحقیقاتی اظهار داشت: "ما در این تحقیق کشف کردیم که وقتی تمرینات تمرکز انجام می شود ژنها فعال می شوند و به استرس و فشار روحی پاسخ می دهند. این کشف توضیح می دهد که ذهن توانایی روشن و خاموش کردن ژنها را دارد و خاموش شدن استرس به معنی بهبود حالت سلامت جسمی است."

براساس گزارش واشنگتن پست، این دانشمندان کشف کردند که بیش از دو هزار و 200 ژن در گروهی که به مدت طولانی این تمرینات را انجام می دادند و  هزار و 561 ژن در افرادی که در تمرینات کوتاه مدت 8 هفته ای شرکت کرده بودند به روشهای مختلفی فعال شدند.

همچنین 433 ژن نیز در هر دو گروه به طور مشترک در جهت پاسخ به استرس از خود فعالیت نشان دادند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha