رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران اختلال هویت جنسی، از مخالفت 50 درصد خانواده های این قبیل بیماران با تغییر هویت آنها خبر داد و گفت: 20 تا 25 خانواده ها نیز، با شرایط خاصی حاضر به قبول تغییر هویت این افراد هستند.

سلامت نیوز: رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران اختلال هویت جنسی، از مخالفت 50 درصد خانواده های این قبیل بیماران با تغییر هویت آنها خبر داد و گفت: 20 تا 25 خانواده ها نیز، با شرایط خاصی حاضر به قبول تغییر هویت این افراد هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر مهدی صابری روز دوشنبه در نشست خبری به تشریح وضعیت بیماران اختلال هویت جنسی پرداخت و افزود: شیوع اختلال هویت جنسی، یک در 30 هزار تا یک در 100 هزار نفر است که در جوامع مختلف، این آمار متفاوت است. بطوریکه گفته می شود در ایران، حدود 1000 تا 3000 نفر دچار اختلال هویت جنسی باشند که البته این آمار تقریبی است.

وی با اشاره به مراجعه برخی از این قبیل افراد به مطب روانپزشکان و پزشکان، اظهارداشت: برخی از این افراد یا مهاجرت کرده اند و یا اینکه با مشکل خود را از خانواده و جامعه پنهان کرده و با رنج و درد خود زندگی می کنند.

این متخصص روانپزشکی با اعلام این مطلب که بیمارانی از سنین 27 تا 54 سال داشته که به او مراجعه کرده اند، گفت: مسن ترین بیمارم، مرد 54 ساله ای بود که صاحب 5 فرزند و عروس و داماد و نوه بوده و مدتهاست که حالت خودرا مخفی می کند و بیشتر از او، همسرش از این مشکل رنج می برد.

صابری با اشاره به اینکه ویژگیهای رفتاری مردانه در این فرد 54 ساله وجود ندارد، افزود: در طبقه بندیهای جدید روانپزشکی، و در مدل آمریکایی، به این قبیل افراد نمی گویند دچار اختلال هویت جنسی. بلکه به آنها "ملال جنسیتی" گفته می شود که ناهنجاری و اختلال نیست بلکه یک حس درونی متفاوت است که این قبیل افراد دچار آن هستند.

وی با تاکید بر اینکه افراد دچار اختلال هویت جنسی را باید از همجنس گرایان جدا کرد، گفت: همجنس گرایی نوعی انحراف جنسی است که آگاهانه صورت می گیرد اما افراد دچار اختلال هویت جنسی، از جنسیت فیزیکی خودشان راضی نیستند و تنها ذهنیت شان این است که روزی در هویت جنسی که تمایل و باور دارند، زندگی کنند.

صابری ادامه داد: این قبیل افراد میل بسیار قوی به بودن در قالب جنس مخالف دارند و از همین رو، تمایل به پوشش جنس ظاهری خودشان را ندارند.

رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از بیماران اختلال هویت جنسیبا تاکید بر اینکه هنوز علت دقیق و مشخصی برای بروز این قبیل حالات عنوان نشده است، افزود: در بعضی جاها به نقش عوامل زیستی و ژنتیکی اشاره کرده اند. بطوریکه اختلالات هورمونی مادر در دوران بارداری را اشاره می کنند و اینکه هسته های مغز فرد دچار تغییرات شکلی هستند.

وی با اعلام اینکه این کودک از سه چهار سالگی می تواند هویت جنسی خودش را تشخیص دهد، گفت: البته حالتهای این قبیل افراد از دوران بلوغ به خوبی نمایان می شود و قابل تشخیص است. زیرا، در دوران بلوغ است که تمایل به جنس مخالف شروع می شود.

صابری، موضوع دختران پسرنما را متفاوت از این قبیل افراد دانست و افزود: اینکه برخی دختران دوست دارند مثل پسرها رفتار کنند، ربطی به این اختلال ندارد و گذراست و تنها به خاطر شرایط اجتماعی است که دوست دارد این قبیل رفتارها را انجام بدهد.

این متخصص روانپزشکی با بیان این مطلب که در حال حاضر عمل جراحی تنها راه درمان افراد دچار اختلال هویت جنسی است، تصریح کرد: البته برخی از آنها از طریق روان درمانی، درمان شده اند که مواردش خیلی کم است. ضمن اینکه مشکلاتی نیز متوجه آنها می شود.

وی با عنوان این مطلب که جراحی نیز صد درصد جواب نمی دهد، افزود: بعضی ها از جراحی رضایت دارند و برخی نیز رضایت نسبی و بعضی نیز ناراضی هستند که بستگی به چند عامل دارد.

صابری با اعلام این مطلب که چنین افرادی بعد از عمل و تغییر هویت نمی توانند بچه دار شوند، گفت: عمل جراحی نیز، دشواریها و شرایط خاص خودش را دارد اما آنچه مهم است، اینکه در بیشتر مواقع از انجام عمل جراحی پشیمان نیستند.

وی بر ضرورت حمایت از این قبیل افراد در جامعه تاکید کرد و افزود: آموزش و اطلاع رسانی در جامعه باید به گونه ای باشد که جامعه با مشکلات این افراد آشنا بشود و آنها را درک کند.

این متخصص روانپزشکی با اعلام اینکه 50 درصد خانواده افراد دچار اختلال هویت جنسی با تغییر وضعیت فرزندشان مخالف هستند، گفت: 20 تا 25 درصد خانواده ها نیز با شرایط خاصی حاضر به قبول تغییر وضعیت فرزندشان هستند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha