یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به تغییرات مدیریتی و استفاده از مدیران غیرمتخصص در حوزه سلامت عنوان کرد تا زمانی که بحث مدیریت در کشور ما حل نشود توجه به بحث پیشگیری در حد حرف باقی می ماند».

صدا و سیما قدمی برای پیشگیری برنداشته است/باید جلوی تبصره های ضدسلامت را گرفت

سلامت نیوز:یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به تغییرات مدیریتی و استفاده از مدیران غیرمتخصص در حوزه سلامت عنوان کرد تا زمانی که بحث مدیریت در کشور ما حل نشود توجه به بحث پیشگیری در حد حرف باقی می ماند».


دکتر مسعود پزشکیان در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز،درباره بحث پیشگیری از بروز بیماری ها و عدم توجه مناسب به این مسئله گفت:« یکی از مشکلات کشور ما بی ثباتی در کارشناسی و مدیریت ها است و چون این بی ثباتی وجود دارد حتی افرادی که در این جهت(پیشگیری) تلاش می کنند بعد از مدتی از سمتشان برکنار می شوند».


وی ادامه داد:«همچنین زمانی که ریاست سازمان و یا وزارتخانه ای تغییر پیدا می کند از بالا تا پایین شروع به تغییر مدیریت ها می کند که در برخی موارد منجر به این می شود که افرادی بر روی کار بیایند که این کاره نیستند در نتیجه در جاهایی هم که بحث پیشگیری مطرح می شود،مقطعی است و ماندگار نیست و خیلی اوقات کارشناسی دقیقی بر روی آن انجام نمی گیرد».


با تغییرات مکرر مدیریتی بحث پیشگیری در حد حرف می ماند
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد:«مهمترین کار پرهیز از جابه جایی مدیریت ها است و اینکه مسائل سیاسی به بحث مدیریت وارد نشود از طرفی لازم است بدون گذراندن مراحل مورد نیازی که هر مدیری نیاز دارد، به کسی حکم ندهند. که خود پروژه ای را طلب می کند که تبدیل به یک طرح یا لایحه ای شود تا دولت به مجلس ارائه دهد. تا زمانی که بحث مدیریت در کشور ما حل نشود توجه به بحث پیشگیری در حد حرف باقی می ماند».


وی با تاکید براینکه فقط اعتقاد به بحث پیشگیری در نظام سلامت کشورمان نیاز نیست گفت:« جاهایی که ملموس هست و نیاز به بودجه و هزینه است پول ها را می قاپد چه رسد به بحث پیشگیری که ملموس نیست و کسی برای آن فکری نمی کند».


وی در پاسخ به اینکه نگاه شما در دوره چهارساله وزارتتان در بحث پیشگیری چه بود،آیا تغییراتی در آموزش سلامت و سبک زندگی مردم ایجاد کردید،گفت:« ساختار کار ما این بود که پزشک خانواده را اجرایی کنیم که یک بسته خدمتی با اولویت پیشگیری لازم دارد یعنی نمی شود شما پزشک خانواده باشید و در مسائل اجتماعی تاثیرگذار بر سلامت مردم برنامه ای نداشته باشید و یا نظارت بر روند بیماری نداشته باشید، افراد را نشناسید و برای سلامتی آنها توصیه هایی نداشته باشید».


دکتر پزشکیان با اشاره به دورانی که ریاستِ دانشگاه علوم پزشکی تبریز را عهده دار بود؛ گفت:« در آنزمان طی بررسی هایی مشخص شد که تعداد زیادی از افراد مبتلا به فشارخون، دیابت و مشکلات جسمانی عدیده ای بودند که از آن بی اطلاع بوده و زمانی از بیماری خود آگاهی پیدا می کردند که دچار عوارض شدید بیماری، سکته قبی یا مغزی یا حتی پیوند کلیه شده بودند. در نتیجه قدم اول این است که ابتدا افراد را بشناسیم و برای آنها تشکیل پرونده سلامت دهیم و بعد محیط های زندگی مردم را از نظر جغرافیایی و اقتصادی،اجتماعی، سیاسی و فرهنگی شناسایی کنیم چون در سلامت افراد تاثیرگذاراست. این موارد بر عهده پزشک خانواده است و قرارداد پرداختی پزشک خانواده براساس آموزش های اجتماعی است».


وی ادامه داد:«در دوره وزارت نیز به دنبال همین مسئله بودیم که آموزش چه مسائلی به مردم مهمتر است. قانون برنامه را بر این اساس گذاشتیم. متاسفانه با رفتن از وزارتخانه آن نگاهی که به بحث پزشک خانواده بود از بین رفت. اکنون مطب ها با پزشک خانواده قرارداد بسته اند. پزشکانی که قرار بود در طول سال به پزشک خانواده تبدیل شوند پزشک درمانگاه بودند چون نرفتیم به آن سمتی که برنامه ها و دستورالعمل های اجرایی را برای آنها تهیه کنیم و بر کار آنها نظارت کنیم در نتیجه پزشک خانواده در روستا پزشک خانواده نیست و در شهر نیز پزشک خانواده، پزشک مطب بودند».


انتقاد از برنامه های بیمار محور صدا و سیما
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره حوزه آموزش عمومی سلامت به مردم و تغییر سبک زندگی مردم گفت:« در آموزش به مردم نگاه،نگاه بیماری محور است. شبکه سلامت صدا و سیما بیماری محور و تبلیغ تعدادی پزشک خاص است و برای مسائل پیشگیری قدمی برنمی دارند».


وی در پاسخ به اینکه چه توصیه ای برای آموزش عمومی سلامت دارید؛ به شورای عالی سلامت اشاره کرد و گفت:«این شورا متشکل از وزرای آموزش و پرورش،صنعت و کشاورزی است که با سلامت مردم سر و کار دارند.رییس جمهور،رییس این شورا است و دبیر این شورا نیز وزیر بهداشت است. این آموزش ها باید از این شورا شکل بگیرد. باید کالاهایی که تولید و عرضه می شود سالم باشد و رفتار غذایی مردم را به این وسیله اصلاح کنند. البته صدا و سیما نیز عضو این شورا است و طبق قانون اگر تبلیغات مضر داشته باشند باید جریمه های سنگین به آنها تعلق بگیرد».


این عضو کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از بی توجهی به اجرای قوانین مربوط به ممنوعیت تبلیغ کالاهای ضد سلامت، گفت:«البته این دولت به سلامت نگاه ویژه ای دارد و اعتبارات مناسبی برای سلامت دیده شده است. ما نظارت می کنیم و پیگیری می کنیم تا قانون را درست اجرا کنند و انحراف قانونی بوجود نیاید اما هنوز چالش هایی وجود دارد و البته نکات امید زیادی وجود دارد. باید دست به دست هم برای اجرای قانون دهیم».


با توجه به اینکه بخشی ازمسائل سلامت مردم بویژه در کلانشهرها به سازمان حفاظت از محیط زیست و یا شهرداری ها مربوط می شود، آیا می توان برای حضور در جلسات شورای عالی سلامت از آنها دعوت کرد؛گفت:«بسته به آن هدفی که در دستور جلسات شورا هست چون رییس جمهور، رییس شورای عالی است و دستور جلسه را وزیر می دهد هرچیزی را می توان در آنجا حل و فصل کرد».


قانونگرایی، راهکار تقدم بهداشت بر درمان است
وی در پاسخ به اینکه برای اینکه بهداشت مقدم بر درمان شود و به عنوان مثال تغذیه مردم اصلاح شود یا استرس و یا آلودگی هوا کاهش پیدا کند باید اتفاقات زیادی بیفتد، اما هیچکدام تاکنون عملی نشده است؛ چه باید کرد،گفت:«تا الان قانون اجرایی نشده است.دولت گذشته علنا گفت قانون برنامه چهارم را قبول ندارم و قانون پنجم را که خودش آورده بود اجرایی نکرد. اما این دولت هدفمند بحث اعتدال و قانون گرایی را مطرح کرده است انتظار ما این است که قانون را اجرا کند که دراینصورت دغدغه ها درباره بهداشت و تقدم آن بر درمان کاهش پیدا می کند».


دکتر پزشکیان تاکید کرد:« هیچ شکی وجود ندارد پیشگیری بهتر از درمان است. باید جلوی برخی تبصره هایی که ضد سلامت است را گرفت. در قانون شورایی دیدیم که برای آنها جریمه تعیین کند تا بدانند هر حرکت ضد سلامتی که می خواهد اتفاق افتد و به سلامت مردم صدمه بزند باید قبل از آن،هزینه آن پرداخت شود».
وی در پاسخ به اینکه چه باید کرد تا رفتار والدینی که رکن خانواده اند و به سبک زندگی ناسالم عادت کرده اند را تغییر داد،گفت:« ما می توانیم محصولاتی که برای سلامتی افراد ضرر دارد را در بازار توزیع نکنیم و زمانی که این محصولات وجود نداشته باشند افراد مجبورند از محصولاتی که برای سلامتی آنها ضرری ندارد، استفاده کنند که این، تغییر رفتار است. یا زمانی که فردی می خواهد محصولی که سلامتش را به خطر می اندازد، مصرف کند باید جریمه شود یعنی قیمت محصول را افزایش دهیم تا هزینه آن را بپردازد».


تغییر سبک زندگی توسط رسانه های سلامت ناممکن نیست
وی در پایان در پاسخ به اینکه چه راهکاری به رسانه های حوزه سلامت برای تغییر سبک زندگی مردم پیشنهاد می دهید،گفت:« اطلاع رسانی برای هر گروه سنی و هر مخاطبی دستورالعمل های خاصی دارد و به این سادگی نیست. نمی توان کل مسائلی که سلامت مردم را به مخاطره می اندازد اطلاع رسانی کرد اما اگر درباره یک موضوع استراتژی مناسبی برای اطلاع رسانی به مردم داشته باشیم حتما این کار شدنی است و ناممکن وجود ندارد اما
مشکلات زیادی در این بخش وجود دارد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha