دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۴
کد خبر: 112428

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر بیان و ایجاد طرح سازمان نظام مامایی در مجلس مفید بوده و تا زمانی كه بتوانیم نظام مستقلی برای آن ها ایجاد كنیم بهتر است جامعه مامایی از سازمان نظام پزشكی منفك و به سازمان نظام پرستاری انتقال یابد.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر بیان و ایجاد طرح سازمان نظام مامایی در مجلس مفید بوده و تا زمانی كه بتوانیم نظام مستقلی برای آن ها ایجاد كنیم بهتر است جامعه مامایی از سازمان نظام پزشكی منفك و به سازمان نظام پرستاری انتقال یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، سیامک مره صدق گفت: مامایی یکی از اقشار مهم پیراپزشکی است اما در سال های گذشته کمبود پزشک متخصص و عمومی در برخی مناطق مداخله هایی برای ماما ها ایجاد کرده است.

وی افزود: این مداخله ها پسندیده نبوده و باعث ایجاد آسیب به شان و جایگاه ماما ها می شود که وزارت بهداشت باید پیگیر این موضوع باشد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ماما ها در زایمان کم خطر نقش داشته و حتی باعث کاهش هزینه ها در برخی مسایل می شوند. همچنین در تنظیم خانواده چه در سیاست کلی و چه در کاهش و افزایش جمعیت نقش موثری دارند.

بیان طرح سازمان نظام مامایی در مجلس موثر است

مره صدق در پاسخ به این پرسش که آیا ایجاد طرح سازمان نظام مامایی در مجلس مفید است یا خیر؟ بیان کرد: از آن جایی که مامایی جز مشاغل خصوصی است، به نظر ذکر این موضوع در مجلس بسیار موثر بوده و تا زمانی كه بتوانیم نظام مستقلی برای آن ها ایجاد كنیم بهتر است جامعه مامایی از سازمان نظام پزشكی منفك و به سازمان نظام پرستاری انتقال یابد.

وی درباره این موضوع که تبدیل ماما به پرستار مخالفت ماما ها را تشدید می کند، یادآور شد: جایگاه علمی این دو قشر یک جایگاه علمی بوده و تفاوتی در آن ها دیده نمی شود زیرا با توجه به تعداد واحدهای گذرانده شده در این 2 شغل، در تبدیل ماما به پرستار مشکلی دیده نخواهد شد.

وی عنوان کرد: در برخی کشورها اصطلاح "نرس ماما" به کار برده می شود که این شغل می تواند در مساعد کردن سطح جمعیت موثر باشد.

وی اشاره کرد: نرس ها اجازه اشتغال در بیرون را نداشته در صورتی که ماما در اشتغال مستقل بوده و پروانه نیز دارند. حتی منابعی برای آن ها در نظر گرفته شده که می تواند به کنترل کاهنده یا افزاینده جمعیت کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رز ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
    8 1
    ماماهیچگاه نرس نیست متاسفم که هنوزدر مملکت ما درتعاریف مشکل دارند.هرگاه هرجایگاهی در کشورمان تعریف شد موفق خواهیم بود.بشدت مخالفم با مطالب بالا...
  • نیک ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۰
    3 1
    نظام مامایی باید مستقل از نظام پرستاری و پزشکی باشد نقش ماما در جامعه زنان نمیتوان نادیده گرفت