رییس اداره سلامت دهان ودندان وزارت بهداشت از ارائه شش میلیون دهان شویه سدیم فلوراید 2/0 درصد به كودكان دبستانی در سال جاری خبر داد و گفت: در استان‌هایی كه آمادگی اجرای طرح را داشته باشند این امكان وجود دارد كه طرح مزبور برای نوجوانان مقطع راهنمایی نیز اجرا شود.

دكتر حسین حصاری در گفت‌وگو با ایسنا، بار بیماری‌های دهان و دندان را در ایران بالا دانست و گفت: در ایران بیماری‌های دهان و دندان در میان كودكان 80 درصد و در میان بزرگسالان تا صد در صد شایع است. این در حالی است كه در كشور ما آنچه كه تحت عنوان نیروهای ارایه كننده خدمات بهداشتی دهان و دندان مطرح است، كفاف نیازهای موجود را نمی‌دهد.


لزوم بازنگری ساختار سلامت دهان و دندان

وی ادامه داد: بنابراین بازنگری اساسی ساختار سلامت دهان و دندان و سطوح مختلف آن بیش از پیش ضروری است. بر این اساس ساختار شبكه بهداشتی درمان و آموزش‌های دندانپزشكی و همچنین خدمات ارایه شده توسط بخش خصوصی، باید مورد تجدید نظر قرار گیرد و طرح‌های جدید ارایه شود.


بودجه‌های در نظر گرفته شده برای سلامت دهان و دندان محدود است


بیماری‌های دهان و دندان با بیماری‌های قلبی و دیابت در ارتباط است

رییس اداره سلامت دهان ودندان وزارت بهداشت با بیان این كه در حال حاضر بودجه‌های در نظر گرفته شده برای سلامت دهان ودندان محدود بوده و كفاف اجرایی شدن بخشی از برنامه‌های این اداره را نمی‌دهد، ادامه داد: بیماری‌های دهان و دندان با بیماری‌های قلبی، دیابت و برخی بیماری‌های دیگر در ارتباط است. همچنین تحقیقات نشان داده بروز بیماری‌های لثه در افراد دیابتی بیشتر از دیگران است.


حدود پنج درصد افراد 30 تا 40 سال بی‌دندان هستند


حدود 30 درصد افراد 30 تا 40 سال كمتر از 20 دندان دارند

دكتر حصاری با بیان این كه در بزرگسالان 30 تا 40 ساله ایرانی حدود پنج درصد افراد بی‌دندان هستند، افزود: این رقم در سنین بالاتر افزایش می‌یابد. همچنین در همین سنین 30 تا 40 سال حدود 30 درصد افراد كمتر از 20 دندان دارند؛ بر این اساس، این افراد توانایی جویدن غذا به شكل مناسب را نداشته و در خوردن غذا دچار مشكل می‌شوند. این آمار نیز در سنین بالاتر بیشتر است.


ارتباط كیفیت زندگی با وضعیت دهان و دندان

به گفته دكتر حصاری، امروزه ثابت شده كه كیفیت زندگی با وضعیت دهان و دندان و تعداد آنها در ارتباط است. بنابراین افراد بی‌دندان از زندگی مناسبی برخوردار نیستند.


بالا بودن هزینه‌ درمان‌های دندانپزشكی در ایران

وی ادامه داد: از دست دادن دندان غیرقابل برگشت بوده و تنها با جایگزینی‌ پروتزهای دندانی جبران می‌شود؛ از طرف دیگر هزینه‌ درمان‌های دندانپزشكی در ایران بسیار بالاست، بنابراین بسیاری از مردم كشورمان از بی‌دندانی رنج می‌برند. این موضوع در كودكان با از دست دادن زودرس دندان‌های شیری و نداشتن تغذیه مناسب در سنین 6 تا 12 سالگی همراه است.


بیماری‌های دهان و دندان، سوء تغذیه و افت عملكرد تحصیلی را در كودكان به دنبال دارد

دكتر حصاری با اشاره به این كه 85 تا90 درصد كودكان 6 ساله در كشورهای پیشرفته دارای دندان‌های سالم و عاری از پوسیدگی هستند، افزود: در كشور ما حدود 50 درصد كودكان 6 ساله از دندان‌های سالم برخوردارند. بیماری‌های دهان و دندان در كودكان موجب بروز مشكلات جدی در تغذیه آنها شده و عوارضی مانند سوء تغذیه، اختلال در رشد و افت عملكرد تحصیلی را به دنبال دارد.

وی در این زمینه به اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت اشاره كرد و به ایسنا گفت: از سال 78 وزارت بهداشت با همكاری وزارت آموزش و پرورش برنامه‌هایی را برای پیشگیری از بیماری‌های دهان ودندان و ترمیم دندان‌های پوسیده ارایه و اجرا كرده است.


عدم اجرای طرح فلورایدتراپی در مناطق دارای فلوراید بیش از حد استاندارد

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این كه نقشه میزان فلوراید در مناطق مختلف كشور را در اختیار داریم، افزود: بر اساس اطلاعات موجود فلوراید تراپی و استفاده از سایرمشتقات فلوراید تنها برای مناطقی در نظر گرفته می‌شود كه دارای فلوراید بیش از حد استاندارد نباشند.


ادامه اجرای طرح ترمیم دندان 6 در سراسر كشور


تدوین برنامه‌های آموزشی سلامت دهان و دندان

دكتر حصاری همچنین با بیان این كه طرح ترمیم دندان 6 به صورت فعال در كلیه استان‌های كشور در جریان است، از تدوین برنامه‌های آموزشی در اداره سلامت دهان و دندان با همكاری صدا و سیما جهت ارائه به عموم خبر داد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha